Tand problemer ?

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Rikke Madsen.

Tand problemer ?

Indlægaf Rikke Madsen. » 6. jan 2010 09:01

Jeg har morbus crohn og har det sidste års tid døjet en del med mine tænder, i form af en del huller og det har krævet ekstra pleje og eftersyn hos tandlægen. Jeg har altid haft rigtig gode tænder og har faktisk ikke haft problemer / huller siden barndommen ( Er 37 år ) så jeg undre mig lidt og jeg mener, at have læst her engang, at der var andre med morbus crohn der, havde tand problemer ?? Hvis det er tilfældet, vil jeg gerne høre noget om det. Og hvis der nogen der kender til noget skriftelig matriale, vil jeg gerne ha et link til det.

Rikke Madsen.
37 År. Crohn siden 2005.

Futterup
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Nordsalling

Re: Tand problemer ?

Indlægaf Futterup » 6. jan 2010 09:22

Hej Rikke
Jeg har siden 1999 haft colitis Ulcerosa, og jeg har i denne periode haft stigende grad af tandsten. Efter stomi i december 2008 er mine tænder blevet meget pænere og bedre, det siger tandlægen i hvert fald. Han mener at det er medicinen, der har en indvirkning.

Rikke Madsen

Indlægaf Rikke Madsen » 6. jan 2010 09:31

Jeg har også haft stomi i 3 år, men den blev lagt tilbage for et år siden, ved ikke om der kan / er nogen sammenhæng ? Jeg er i imurel behandling og har været det siden 2006.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 6. jan 2010 11:30

Hej Rikke
Det er sygdommene og medicinen der påvirker immunforsvaret, således at man nemmere får huller og skader på tandkød-tandemalje.
tandlægen bør orienteres så man evt kan komme 4 gange til kontrol årligt, og problemer kan tages i opløbet.

Desværre har sundhedsstyrelsen endnu ikke anerkendt disse skader.

CCF foreningen- stomiforeningen Copa- og DH danske handicap organisationer, kæmper og har kæmpet i flere år ,for at få betalt tandbehandling ved de autoimmune sygdomme.
Jeg kan kun anbefale at man melder sig ind i foreningerne og den vej gennem medlemstal og brugere kan synliggøre problemerne, foreningerne er interesserede i at få dokumentation i form af tandlæge regninger før og efter diagnose.
Jeg kan kun anbefale alle der får diagnosen CU -MB eller en af de andre immunsygdomme som gigt formerne etc, til at få tandlægen til at lave en status rapport inden behandlingen påbegyndes, i lighed med den cancer patienter får lavet inden kemo.
å kan man altid dokumentere en merudfgift.

Rikke Madsen

Indlægaf Rikke Madsen » 6. jan 2010 13:54

Hej Peter !

Min tandlæge er bekendt med, at jeg har MC, men har aldrig hørt om problemer og jeg har indtrykket af, at hun heller ikke har andre MC patienter.

Efter sidste tandlæge besøg ringede jeg til sygehuset og spurgte afd. sygeplejersken for den medicinskafd, hvor jeg altid er indlagt, om hun kendte til patienter med tand problermer, men det havde hun aldrig hørt om !!

Jeg skal til kontrol hos min special læge snart, så jeg tror lige jeg vender den med ham.

Jeg håber på sigt, at I / vi får held af, at få tilskud til tandlæge besøge, da det virkelig er en mer udgift man pludselig står med, især når man som mig er førtisdpensionist :?

Men mange tak for dit hurtige svar.

Rikke Madsen.

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 6. jan 2010 14:44

Hej igen jeg har et par links og citater, det er forkert når både tandlæge og afdeling bare siger at det kender de ikke til, så er de i hvert tilfælde dårligt opdateret. :(

http://www.handicap.dk/dokumenter/breve/sundhed300107

http://www.handicap.dk/dokumenter/dh-ny ... 9/kapitel9

Citat fra www.ccf.dk
Både Imurel og Humira presser immunforsvaret og derfor er der større sandsynlighed for huller i tænderne.
Det oplevede jeg da jeg for 10 år siden startede med Imurel. Ved første besøg hos tandlægen efter opstart af Imurel fik jeg konstateret 5 huller, hvilket jeg aldrig havde haft før

Fra indlægsseddel

Remicade
Fortæl straks Deres læge, hvis De får tegn på infektion under behandling med Remicade. Tegn inkluderer feber, hoste, infl uenzalignende symptomer,utilpashed, rød eller ophedet hud, sår eller problemer med tænderne.

Operationer eller tandindgreb
– Fortæl Deres læge, hvis De skal have foretaget en operation eller et tandindgreb
– Fortæl kirurgen eller tandlægen, som foretager indgrebet, at De er i behandling med Remicade ved at vise dem Deres patientinformationskort

imurel og Humira er også immundæmpende,så send indberetning ind til sundhedsstyrelsen om bivirkninger, via egen læge/tandlæge.

Futterup
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Nordsalling

Indlægaf Futterup » 7. jan 2010 07:21

Hej Rikke. Min tandlæge har undersøgt det, jeg var også i imurel behandling. Han kunne se en klar bedring i mine tænder et år efter stomi operation og dermed medicinophør.

Tilbage til "Komplikationer"