Fistel

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
jennice

Fistel

Indlægaf jennice » 15. sep 2009 09:29

Hej
Jeg blev i maj 2009 opereret for en formodet blindtarmtarms betændelse. Der blev lagt ud med en kikkert operation, men endte op med en åben operation/lodret snit på maven. Lægerne havde set noget hvidligt flyde rundt - derfor blev jeg åbnet. Tarmene blev undersøgt, men der blev ikke fundet noget unormalt (det hvidlige fandt de ikke ud af hvad var). Efter ca. 10 dage (hvor jeg havde fået penicillin, da der gik betændelse i arret), fik jeg pludselig en voldsom styrtning ud af arret med karry gulligt tykt væske (ca. 400 ml). Jeg var på operationsbordet to dage i træk hvor arret blev renset op og man fandt sidste gang ud af, at jeg havde fået en fistel på tyndtarmen. Denne slås jeg stadig med. Jeg har dagligt sygeplejerske, som kommer og stikker et kateter i hullet i maven og skyller, for at det ikke skal lukke. Tyndtarms hullet er nemlig ikke lukket (røntgen med kontrast). Er her nogen, som har erfaring med noget lignende. Mvh Jennice

Peter Sørensen

Re: Fistel

Indlægaf Peter Sørensen » 15. sep 2009 10:26

Hej Jennice

Fistler er noget rigtigt møg, som det kan tage sin tid at slippe af med.
Der findes forskellige måder at behandle dem på, afhængig af deres forløb, årsag og om man har en kronisk tarmsygdom, så der findes desværre ikke en skabelon der kan bruges til alle.

I nogle tilfælde vil man forsøge kirurgisk lukning, andre medicinsk og som i dit tilfælde se om man kan opnå en spontan heling ved at holde fistlen åben i håbet om at hullet i tarmen lukker.

Prøv at gå ind her search.php og skriv fistel i søgefeltet, så er der mange
indlæg der omtaler forskellige forløb.

jennice

Indlægaf jennice » 15. sep 2009 14:23

Hej Peter
Rigtig mange tak for besvarelsen og linket/Jennice

karinaa

Indlægaf karinaa » 15. sep 2009 16:28

hej

Ja jeg ved en del om fistler, har haft en siden jeg blev opereret i januar. .(
I starten kom der også en og skyllede mit sår, det sad i operationssårt fra der hvor de åbnede ind til bughulen. Men jeg blev træt af at der skulle komme nogen hver dag og nu har jeg selv skyllet såret i flere mdr. En dag da jeg var til undersøgelse kom der en clips ud, den stammer fra min endetarm som er blevet lukket. Så nu har jeg en gang fra såret og ned til endetarm. denne gang skal holde åbent så jeg skylle den hver dag.
I starten sagde lægerne at såret skulle lukke indefra og ikke udefra, derfor det skulle holdes åbent. Men hver gang det var ved at lukke gik der betændelse i og der kom en byld. Til sidst rensede de såret op og lukkede det igen, men så kom den gang som jeg nu til endetarmen. De regner med de kan lukke den når min stomi lægges tilbage i nov.
Jeg har ikke den store tiltro til at de fistler bare kan lukkes men jeg må jo vente og se, det er det eneste som virkelig har irreteret mig for mit operationssår har ikke været lukke i alle disse mdr. så har gået med plaster på maven siden jan. og skyllet hver dag.(
Håber du får bugt med din fistlegang, du er velkommen til at skrive hvis der er noget du vil vide?

karina

Tilbage til "Komplikationer"