brok

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Dentina

Brok og colostomi

Indlægaf Dentina » 21. mar 2004 17:37

:cry:
Jeg fik anlagt colostomi i marts år 2000. Jeg døjer med en kæmpe brok under stomien, og ligner en gravid kvinde set fra venste side.
Jeg FIK et brokbælte 1/2 år efter operation, men der skal 2 kammerjomfruer til at hjælpe mig med at lukke velkro'en".

ER brok almindeligt udbredt blandt stomi opererede, og er det normalt at denne "vokser" sig større og større ???

Med venlig hilsen
Dentina

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 21. mar 2004 18:27

Hej Dentina.

Ak ja, så du er også en af de "heldige" :cry:
Brok og colostomi er desværre den hyppigst forekomne komplikation, men gudskelov ufarlig, sevom den både kan genere kosmetisk og når pladen skal klæbes på.

Der har på et tidspunkt været tal fremme, at 30 -50 % af os med colostomi, udvikler brok, det skyldes dels det permanente hul i maven, dels at trykket ved en colostomi er større end ved en ileostomi, den eneste måde at forhindre det på er ved at passe meget på efter operationen, indtil maven er trænet igen, og alligevel kan man ikke være 100 % sikker.

Med hensyn til at få brokket opereret, er det ofte usikkert, om det vil hjælpe, dels skal stomien tit flyttes til den anden side, og jo mere man skærer i vores bløde maver, jo mere svækker man muskulaturen, med risiko for tilbagekomst af brok.

Med hensyn til brokbind, som jeg heldigvis ikke bruger selv, er der mange muligheder, der er flere firmaer der leverer disse, så måske kan man finde et der er er "brugervenligt".
Så prøv at se under links eller søg på brok bandager for at se de muligheder der er.

Hos nogle kan den vokse, alt efter hvilken stilling man befinder sig i, men er du usikker, eller har smerter, så op til lægen.

med venlig hilsen
Peter

Tilbage til "Komplikationer"