Fistel fra urinveje til rest-endetarm

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
kksimonsen
Stomi siden: 2001

Fistel fra urinveje til rest-endetarm

Indlægaf kksimonsen » 6. apr 2009 18:38

Jeg blev opereret for kræft i tyk- og endetarm i 2001, fik stomi, og har fungeret fint med den siden.

Februar 2009 fik jeg så foretaget 'afløbsforbedrende operation' af prostata, og det gav bøvl derhen, at operationen ikke forløb som forventet, og der fremkom forbindelse fra urinveje til tarmstumpen. Så p.t. hedder det kateter, med diverse overløb bagud.

Jeg skal MR-scannes mid-april, og forventer så, at alle er meget klogere. For at være lidt på forkant vil jeg så meget gerne høre, om andre har været ude for tilsvarende, og erfaringer med hvad der er gjort, og hvordan det har fungeret. Meget gerne både resultat, behandling og evt. komplikationer.

Peter Sørensen

Re: Fistel fra urinveje til rest-endetarm

Indlægaf Peter Sørensen » 6. apr 2009 22:21

Hej
Der er flere forskellige metoder til behandling af fistler, afhængigt af årsag, deres forløb og kompleksitet,så det er svært at sammenligne forløb og behandling.
fistler mellem organer, blære til tarm, endetarm til skede, pouch til skede eller blære, er for det meste
enkle fistler, der kan lukkes ved en mindre operation, eller medicinsk behandling i de tilfælde, hvor det er tarmbetændelse ,der er årsagen.

jeg vil tro at der i dit tilfælde skal holdes en konference mellem både urolog og tarmkirurg, når scanningsresultatet foreligger, for at beslutte hvilken behandling man vil bruge for at lukke forbindelsen.

kksimonsen
Stomi siden: 2001

Indlægaf kksimonsen » 22. apr 2009 11:51

Hej, Peter

Tak for dit svar. Jeg afventer fortsat resultat af scanningen, men det er tidligere af 2 læger blevet nævnt, at man kan forestille sig lukning/bortoperation af rest-endetarmen. Det lyder for mig som en større ting, og det bekymrer mig noget. Vil det virkelig være en almindelig metode? Hvad ville man gøre, hvis endetarmen fortsat var i brug, om så at sige?

mvh

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 22. apr 2009 12:33

Hej igen

Jeg kan ikke give dig et præcist svar, ved en fistel til en normalt fungerende endetarm,ville man formentlig anlægge en aflastende midlertidig stomi, for at undgå og nedsætte forurening af bakterier mellem tarm og blære, og så måske forsøge en kirurgisk bortskæring af fistlen/fistlerne,eller afvente om der sker en spontan opheling, men det afhænger af fistel forløbet, om det er en enkelt fistel eller om den har udløbere, og om den passerer tarmens lukkemuskler undervejs.

Mit eget forløb var fistler fra en stor byld , bag endetarmen,de gik gennem bækkenbund med flere blinde udløbere i balden og nogle fra endetarm til hud.

I mit tilfælde lukkede fistlerne kun spontant i den ene ende i huden ,så der opstod byld/bylder igen, jeg havde min "midlertidige kolostomi", i 1½ år, før endetarmen blev fjernet.

Tilbage til "Komplikationer"