hudproblemer!

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
vibi61
Geografisk sted: København/ Værløse

hudproblemer!

Indlægaf vibi61 » 28. nov 2008 18:23

Hej ude i landet.
Jeg har nogle gange lidt problemer med hudirritation omkring min stomi, som jo er konstant fugtig i området. Jeg kan holde det fint med Metylrosanilin, der tørrer huden letter ud og samtidig er bakterie nedsættende. Jeg har prøvet at læse på nettet om denne væskeopløsning, men bliver ikke meget klogere i brugen af den. Opdagede pludselig da jeg ville købe det på apoteket, at den er receptpligtig. Er der nogle der kan fortælle mig om dette stof. Men det virker fint på den fugtige hud så snart der kommer lidt symptomer. Det bruges på anbefaling af stomisygeplejerske og skullevære ganske ufarligt.
Mange hilsener fra Vibi
Vibi61

Peter Sørensen

Re: hudproblemer!

Indlægaf Peter Sørensen » 29. nov 2008 13:26

Hej Vibi

Det er rigtigt at det er på recept, det skyldes at det fremstilles magistralt på ganske få apoteker, dvs kun på anmodning fra autoriseret sundhedspersonale.

Produktet kan skade huden, nekrose (vævsdød) og man kan blive allergisk overfor det, hvis man anvender det ofte, søg på Metylrosanilin produktresume så dukker de op på svensk.

Så det er et produkt man kun skal anvende, efter grundig vejledning fra læge eller sygeplejersken.
Stomisygeplejersken kan ved gentagne svampeangreb/hudskader ,der ikke kan modvirkes ved bandageskift tætnings materialer og hudbeskyttelse,henvise til en hudlæge ,der kan sætte en i behandling.

Tilbage til "Komplikationer"