Ledsmerter

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
just

Ledsmerter

Indlægaf just » 5. sep 2008 18:01

Når man som jeg er ileostomiopereret efter 10 år med CU og div. medicin heriblandt prednison i forskellige doseringer gennem årene, og man så oplever ledsmerter, kunne jeg tænke mig at høre fra ligestillede.
Jeg har været til reumatologisk undersøgelse og røntgen og har fået at vide, at jeg nok har noget slidgigt og en ubetydelighed i venstre side af ryggen, som kan skyldes CU.
Jeg har smerter i næsten alle led og i ryggen, hvilket jeg ikke havde før operationen i oktober sidste år.
Skyldes det mon brug af prednison i alle disse år og så ophøret før operationen?
Hvor får man ondt, hvis det skyldes CU'en??
Når ens blodprøver er ok, hvad kan så den altoverskyggende træthed skyldes???

mvh just

erikjg
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Ledsmerter

Indlægaf erikjg » 6. sep 2008 09:24

Hej Just,
jeg fik ileostomi for 2 år siden efter 3 år med CU. Prednisonkurene gav mig ikke andre bivirkninger end at jeg blev hyperaktiv og fik ondt i fingerleddene. Efter operationen forsvandt dette og jeg var træt i ca 5 måneder, herefter fik jeg mine normale kræfter tilbage og er i dag mindst lige så aktiv som før jeg blev syg. Det skal tilføjes, at jeg ingen gener har af stomien og spiser næsten som før. Jeg har dog haft ondt i skulderled og albueled. Lægeundersøgelse og røntgen viste intet abnormalt. Jeg er begyndt at tage fiskeolie, 2-3 kapsler i forbindelse med aftenmåltidet, og smerterne er helt forsvundet. Jeg ved ikke om det vil hjælpe dig, men det er vel værd at forsøge.
Held med det og god bedring.
med venlig hilsen,
Erik J-G

Steen Samuelsen
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 6. sep 2008 11:07

I de mange år jeg gik med CU, blev jeg i lange perioder behandlet med Asacol (R). I disse perioder fik jeg ofte muskelsmerter, som lægen oplyste var en bivirkning ved Asacol (R) behandlingen. Muskelsmerterne ophørte da behandlingen med Asacol (R) sluttede.
Jeg har kun været behandlet med prednisolon i kortere perioder med moderate doser, Der har jeg ikke haft nogen særlige bivirkninger, hverken under eller efter behandlingen.
Jeg har ikke under det lange behandlingsforløb eller efter anlæggelse af stomi haft nogen ledsmerter.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

just

Indlægaf just » 7. sep 2008 17:54

Hej Erik J-G og Steen Samuelsen.

Tak for jeres svar. Jeg har taget fiskeolie i et par år, men mine smerter er først begyndt EFTER operation og EFTER ophør med bl.a. prednisolon. Det er det, jeg synes er mærkeligt. Jeg har også i flere år fået både Imurel og Asacol samtidig med Prednisolon.
Jeg håber derfor, at der er flere, der ønsker at give deres erfaringer videre.

mvh
just

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 7. sep 2008 19:56

Hej Just

Ledsmerterne og trætheden kan desværre godt skyldes selve sygdommen , den auto immune del af den som man desværre ikke kan operere væk, kan hos nogle give ledsmerter og træthed og prednisolonen kan også medføre øget tendens til afkalkning af knoglerne.

ledsmerterne kan skyldes en form for gigt der kan læses mere om her http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+g ... rtropatier der vil man kunne se at de kan opstå hos både mb crohn og collitis ramte, behandlingen er ofte medicin som også bruges mod tarmsygdommene fordi man skal have dæmpet immun forvaret.

prøv evt også dette forum http://www.vores-forum.dk/mcogcu/index.php?topic=1035.0 hvor der er en der omtaler prednison og ledsmerter

Man glemmer tit den del af sygdommene der ikke påvirker tarmene, fordi det fylder det meste når man diagnostiseres.

se evt viewtopic.php?f=5&t=1032&p=3209&hilit=ingef%C3%A6r#p3209 hvor Mogens omtaler ingefær mod gigtsmerterne.

just

Indlægaf just » 7. sep 2008 21:46

Tak Peter for god information. Har lige læst dine forskellige henvisninger.
Vil forsøge med ingefær og se om det evt. har en positiv virkning.

vh
just

kimcl

Indlægaf kimcl » 17. jun 2009 18:50

Hej med jer alle, jeg er ny bruger og af den vej vil prøve at få hjælp, Jeg er en mand på de snart 46, i 1973 fik jeg konstateret cu og fik min stomi i 1985, og har haft et godt liv med min stomi, har dyrket meget fitness og her de sidste år cykling i klub.
Det helle startet for godt et år siden med en kold sovende venstre fod, jeg skiftet en del cykelsko ud, derefter trak det op i min læg stadig V ben derefter v baglår og balle, det blev så slemt jeg måtte stoppe med at cykle, gik til egen læge, henviser mig til Ringe ryg center (Fyn) blev scan nedre ryg, hofte og mit bækken, med en del slid og protrusioner og en revne i den ene disk. fik den besked at det kunne jeg træne væk med stabilites træning, jeg træne og træne blev en smule bedre, men jan 2009 belv det værer og her i maj helt vildt, ondt i ryg, stikkende, prikkende og jag ned i V. underben, blev indlagt akut på reumatologisk afd. på OUH, mange undersøgelser scan mm. fandt lidt væske i v. fod og lidt i SI ledet og ellers det samme som tidliger scan og masse blodprøver og alt var pænt efter lægens mening, hun bliver ved med at hænge sig i jeg har ømme håndled, V. fodled, V. skulder prøver at forklare hende jeg har trænet i mange år(føler ikke de lytter) uden en endelig udredning siger det måske er min cu der bluser op,hm tænkte jeg, nu har de sat mig i salazopyrin, skal lige siges at for at holde mine smerter ud får jeg, oxycontin 20 mg, mandolgin,50 mg og alpam 10 mg og det tager toppen, jeg er vildt frustret og ja ked af behandling de har givet mig, jeg er glad for alle de undersøgelser de har fortaget derude, men ingen endelig udredning, kan nogen hjælpe eller hvis i høre et eller andet, ville jeg blive meget taknemlig, P.S. har talt med gigt foreningen, men de har ikke hørt om lige min situation.
Mvh Kim

Tilbage til "Komplikationer"