Ny fistel, hm

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Dorte NJ
Geografisk sted: Silkeborg

Ny fistel, hm

Indlægaf Dorte NJ » 28. mar 2008 17:32

Hej,

I går fik jeg så bekræftet, hvad jeg har haft på fornemmelsen i et stykke tid, at jeg en fistel ved arret bag til, hvor jeg har fået fjernet min endetarm. Kirurgen mente at den måske løber under hele arret :( Så nu skal jeg ind til undersøgelse snarest muligt for at få klarlagt hvor slemt det er.

Fistlen skal så senere spaltes, og så ved jeg ikke rigtig mere. Kirurgen vil gerne se, hvordan det ser ud, inden han vil fortælle en masse om behandlingsmuligheder.

Så det er her jeg gerne vil høre om Jeres erfaringer med spaltning af fistler, hvordan det foregår, og hvad udfaldet er blevet. Jeg vil gerne høre om både positive og negative oplevelser.

Jeg har haft fistler før, men de blev ikke behandlet før de til sidst efter 5-6 år blev fjernet under min stomioperation sidste år. Der er heldigvis ikke spor af fistler i det "gamle" område.

Jeg fik også at vide, at en operation jeg gennemgik i slutningen af januar heller ikke lykkedes denne gang med hensyn til at få fjernet en sjælden form for bindevævssvulst i den ene skamlæbe. Så jeg går også og venter på at høre, hvad der så skal gøres. Hvis jeg skal opereres igen, bliver det en meget kompliceret en af slagsen. Det synes jeg måske ikke lige lyder så fedt. Måske er der en medicinsk løsning.

Jeg havde håbet på, at jeg kunne kom i gang med mit speciale, men det må endnu en gang rykkes :(

Jeg ser frem til at høre fra Jer.

Hav en rigtig god weekend.

Dorte

Peter Sørensen

fistel

Indlægaf Peter Sørensen » 28. mar 2008 19:41

Hej Dorte

hvis den kan spaltes , er det efter ,hvad jeg selv har prøvet, den bedste løsning,for at den lukker sig til hurtigt.
Men det er svært at sige hverken negativt eller positivt, det vigtigste er at finde ud af, hvor den går fra og til.
når den sidder bag arret ,kunne det måske tyde på at du ,måske har en lille tråd, fra operationen siddende, der ikke har opløst sig og så giver lidt betændelse ,der søger ud.
Jeg havde selv, efter jeg fik fjernet endetarmen en fistel på 3 cm, i den sidste del af operations såret , fordi det lukkede sig for hurtigt til, så der blev en lille fistel, den blev spaltet og jeg har så ikke mærket mere til den, nu på 12 år.

Og en positiv ting er ,at de kan operere den væk ,uden at skulle gå på kompromis,for at bevare en lukkemuskel, det har trukket mange forløb ud.

krydser fingre for at det er en ukompliceret !

GN

tråd

Indlægaf GN » 29. mar 2008 01:35

Hej Dorte,jeg har også fået en fistel fjernet i rumpetten efter stomioperation.....men fik den ikke spaltet.

Håber du får et godt resultat :D

Hej Peter....nu når du nævner tråde.
Da jeg fik min stomioperation,skulle de efter nogle dage trække et dræn ud,som lå ind til operationssåret.
Der var efterfølgende et lille bitte hul som selv skulle gro sammen.
Jeg bemærkede nede i såret en lille blå eller sort prik,og når jeg pillede sårskorpen af,var den stadig nede i hullet...men efterhånden voksede hullet jo bare sammen.
Senere da jeg hele tiden fik ligesom en bums der voksede og sprang i enden efter lukning af enden(det skete 3 gange),blev jeg endelig undersøg.Lægen sagde en lille tråd sad og irreterede ,han fjernede den og vupti,kom bumsen ikke mere.
Nu havde jeg inden han fjernede den kigget mig selv i spejlet dernede,og den lignede nøjagtig den jeg så i maven,hvor drænet sad.

Vil det så sige at den til hver en tid kan lave ballade inde i min mave???....det er vel ikke sikkert den blir opløst???
Kan tråden vandre??
Ikke at det bekymre mig i hverdagen,men rart at vide.

Vh gn
Senest rettet af GN 29. mar 2008 01:43, rettet i alt 2 gange.

Peter Sørensen

tråd

Indlægaf Peter Sørensen » 29. mar 2008 13:06

Hej GN

Der er stor forskel på hvad de syr med ,afhængigt af om det er tråde i hud overfladen eller, indvendige syninger, men hvis en tråd der burde opløse sig eller en lille stump der er knækket, af et sting der fjernes, vil det danne en lille byld, eller bums.
Det svarer til et indgroet hår, som mange prøver/har prøvet at få.
specielt i disse barber tider.

Jeg kan ikke forestille mig at en tråd kan vandre.

Dorte NJ

Indlægaf Dorte NJ » 29. mar 2008 13:51

Hej,

Jeg ved ikke, om det kan være en tråd, der generer. Jeg er sikker på, at jeg i løbet af den sidste måned har haft 2 bylder, der har tømt sig ud igennem et lille hul, der er lige over arret.

GN, jeg vil meget gerne høre om, hvordan du fik fjernet din fistel. Jeg er ikke sikker på, om min skal spaltes. Kirurgen snakkede om nogle genveje for at få det til at hele bedre, efter det er blevet åbnet op.

Tak for Jeres hurtige svar :)

GN

fistel

Indlægaf GN » 29. mar 2008 18:33

Hej Dorte,det vil jeg da gerne fortælle om :D

Jeg mærkede en smerte nede ved rumpen,men kunne tydeligt mærke det var indvendigt....som om jeg var revnet indeni.

Man fandt ud af efter flere undersøgelser,at jeg havde en fistelgang på ca.5 cm(pænt langt).

Fik at vide at man ville åbne mig i enden igen,da jeg var blevet lukket ved stomioperationen....derefter ville han skrabe på begge sider inden i ,så ville fistlen ha nemmere ved at vokse sammen...fordi der kunne være dannet lidt sår/hinde/ar på begge sider af fistlen.

Men han kunne ikke gi mig nogen 100 procent garanti for at fistlen ikke ville komme igen,alt efter hvor godt det voksede sammen.

Det var i sommeren 2006...

Du er velkommen til at spørge yderligere :D

Håber det også lykkes dig at komme af med din :D

Mange hilsner gn

Dorte NJ

Indlægaf Dorte NJ » 31. mar 2008 16:32

Hej GN,

Tak for dit svar. Jeg blev også syet sammen, da jeg fik fjernet endetarmen, og det virkede ellers til at det helede fint bortset fra et lille hul øverst i arret.

Jeg har et par spørgsmål. Er din fistel helet, og hvis ja hvor lang tid tog det? Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvordan du havde det i mens det skulle hele. Hvad var der af begrænsninger?

Hav en god dag :)

Dorte

maiken
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Re: Ny fistel, hm

Indlægaf maiken » 31. mar 2008 21:14

Hejsa Dorte
Åh, ja... sukkede dybt da jeg læste dit indlæg. Fistler er i mine øjne noget som djævlen har skabt!!!
Har selv adskellige fistler, og jeg tror der er flere derinde, som de bare ikke kan finde.
Jeg har fået nogle spaltet og andre har jeg fået sat tråde omkring så de på den måde gerne skulle tøre ind. Jeg har blandt andet en der går direkte igennem lukkemuskelen, så har fået lagt en tråd hele vejen rundt.
Jeg døjer med det på 4 år nu, og det er ikke mere end en uge siden jeg sidst blev udskrevet, efter 3 operationer til!!!
Jeg er blevet opgivet her i landet, og skal til London når de for snøvlet sig sammen til at få sendt mig afsted.
Men jeg ved man også kan sætte små stykker hud fra en gris ind fistlerne så de lukkes. Det har været på tale her, men kan ikke lade sig gøre, når jeg hele tiden for nye bylder.

Jeg håber dælme du er heldigere end jeg... og vil du læse min historie er du velkommen til det på www.antlia.dk...

Held og lykke med det -trods alt
kærligst Maiken
http://www.maikenp.blogspot.com
colostomi 2006

GN

fistel

Indlægaf GN » 31. mar 2008 21:54

Hej Dorte jeg havde også et lille hul efter jeg fik fjernet min endetarm...hmmm gad vide om vi alle får det.Fra det lille hul kunne jeg trykke blod og væske ud et pænt stykke tid efter...men så stoppede det.
Derefter havde jeg så de der smerter som føltes indefra.

Da jeg blev åbnet igen,skrabet på begge sider og derefter lukket igen,kom jeg mig ret hurtigt.
Måtte tage hjem samme dag efter operationen,men jeg var blevet pumpet med ret meget morfin og kunne ikke holde mig vågen,så blev der til næste dag.
Ikke fordi jeg husker voldsomme smerter,men på opvågningen spurgte hun mange gange hvor ondt jeg havde fra en skala fra 0 til 10...når jeg så havde svaret .....så fik jeg et skud morfin.....ved godt man skal holdes smertefri...meeennn jeg fik vist mere end nødvendigt.Kunne ikke holde øjnene åben,da min søster besøgte mig,hvilket jeg ikke synes var nødvendigt. :shock:

Nå men næste dag var jeg frisk og tog hjem.Ka huske jeg synes det var "fantastisk" at være så fit for fight...for samlignede jo med den første operation(stomi/fjernelse af endetarm)....men de må ikke samlignes.

Jeg var lidt forsigtig i starten(den første måned) når jeg sad,ville jo gerne ha det skulle gro rigtigt sammen og var bange for at flække det igen.
Ved egentlig ikke om det havde betydning...men jeg ville gøre mit til for et godt resultat. :wink:

Der har på ingen måde været noget der har hæmmet mig i noget som helst.
Jeg synes det var en god operation,og tror det der med at skrabe er en god løsning.

Jeg sidder normalt,cykler og alt hvad der falder mig ind,uden at jeg tænker over noget.

Det kan bestemt anbefales. :D

Måske kunne du prøve at spørge ind til det at "skrabe". :roll:

Mange hilsner gn

Dorte NJ

Indlægaf Dorte NJ » 18. maj 2008 11:25

Hej igen,

Så lykkedes det endelig at få kigget på min fistel efter bøvl med breve, der aldrig nåede frem, og en aflysning som viste sig at være en fejl :roll:

Fistlen blev åbnet, og Steen Buntzen skrabede nogle cellelag af. Han sagde, at så længe denne type celler var tilstede, ville fistelen aldrig hele op. Jeg fik ikke fat i, hvad disse celler hedder. Jeg syntes, han kaldte dem helende celler, det ved jeg ikke rigtig om giver nogen mening.

Jeg skal derud igen på torsdag, hvor han vil fjerne nogle flere celler. Dette vil nok fortsætte i et stykke tid. Han sagde også, at det vil tage lang tid, før jeg kan forvente, at fistlen er helet :( Hvis der er noget, jeg har lært det sidste år, så er det, at alting tager tid, så sådan er det så bare.

Han sagde også, at der skal holdes øje med det konflikt eller ej. Så det er jo rart at vide, at jeg ikke lige pludselig bliver rykket langt ned i en kø, når han nu er gået i gang med fistlen.

Majken kan det passe, at du har fået gjort noget lignende, hvor du også skulle komme en gang om ugen? Hvis jeg husker rigtigt, vil du måske være sød at fortælle lidt om det, f.eks. hvor mange gange du blev skrabet og hvilke gener det medførte. Jeg har ikke haft så mange gener indtil videre, det er to dage siden jeg var i Århus. Jeg frygter lidt for min hud, som også driller i det område.

I må alle have en dejlig søndag.

Mange hilsner

Dorte 1978 :D

Dorte NyJ
Årgang: 1978
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Silkeborg, Østjylland

Behandling af fistel, Aqua Cell eller skylning?

Indlægaf Dorte NyJ » 12. jun 2008 11:05

Hej allesammen,

Jeg fik for ca. en måned siden spaltet min før omtalte fistel. Jeg fik at vide, at jeg skulle bruse såret to gange dagligt, og det har jeg så gjort.

I sidste uge var jeg så til kontrol hos min hudlæge, og hun kiggede på huden imellem ballerne, da den har tendens til at blive fugtig, rød og meget øm, og den er selvfølgelig ikke så glad for, at jeg nu har et 6-7 cm åbent sår, der væsker. Hudlægen mente, at det skulle behandles med Aqua Cell sølv, som er en form for fugtsugende materiale, for at huden ikke hele tiden bliver fugtig.

Det er så her, at jeg gerne vil høre hvad I har fået at vide ved fistelbehandlinger? Jeg vil ikke ændre på behandlingen uden at tale med min kirurg først, og det kommer jeg til i næste uge.

Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad der vil være bedst. Et sår skal selvfølgelig holdes rent, og det opnår jeg ved brusning, men det er min hud ikke så vild med. Med Aqua Cell sølv får huden lidt mere fred, men til gengæld bliver såret så kun skyllet hver 2. - 3. dag. Så i mine øjne er der fordele og ulemper ved begge behandlingstyper :?

Hvis der er nogen, der har nogle erfaringer på dette områder, hører jeg gerne fra Jer.

Mange hilsner
Dorte NJ 1978, Crohn siden 1985, stomi 2007

GR
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 12. jun 2008 15:46

Hejsa Dorte.

Jeg har ikke haft aqua cell i mine fistler, men har haft i andre sår, jeg har haft.
Her i byen er der en klink, hvor man ka få det ordnet, i stedet for, at have hjemmesygeplejske. Der kom jeg så 3 gange om ugen og passede det så selv de andre dage. Jeg skiftede mit hver dag nemlig.
Det findes også uden sølv, den model er billigere, det er ikke helt bíllig og her i byen skal man selv betale det.

Jeg har haft begge lyskerne skåret op bla. højre ben en gang, venstre ben 4 gange. Højre ben tog 6 måneder om, at blive hel igen, venstre 13 måneder. Den ene gang havde jeg også fået fjernet en bylde bagi, det var svært, at få aqua cell til, at sidde bagi og man kan jo heller ikke rigtig så godt selv se til det, hvis det skulle falde ud og man skal have noget nyt op, det var noget nemmere med benene.

Som regel efter fjernelse af bylder eller betændelse, har jeg det i såret. Jeg fortrækker, at passe og bruse det selv og det må jeg også godt for syghuset, da jeg har haft så meget bylde halløj. Ærligt gider jeg ikke, alt det renderi, på klinikken.

Siden jeg fik min første fistel i august 2005 og jo lige siden har haft hul bagi. Det er meget lille nu, det ene jeg har tilbage, hvor muskel lige mangler, at gro fast, det væsker ikke rigtig mere. Der har jeg haft 3 stykker gaxe 10x10, som jeg bruger til, at passe min stomi med, til at sidde oppe i revnen. Det suger det væske der kommer ud og har så bare skiftet det ved, hvert toiletbesøg. Det er også lidt billigere end et nyt bind hver gang. Og man lugter knap så meget af gnu. :D Man kan godt mærke det sidder der, men man vænner sig hurtig til det. Jeg kan nøjes med, at gå med bind nu.

På den måde, har jeg kunnne holde hudløsheden for døren. Lige efter min operation sidste år, var det jo ikke mulig, det var for ømt deromme og lyn hurtig, var min numse helt rød og sprukken, det væskede og blødte jo så også i starten, så det løb ned af mine ben.

Jeg smurt med noget zink salve deromme og startede på gaxen, da det blev mulig igen og min numse blev hurtig meget bedre.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Tilbage til "Komplikationer"