Hej jeg prøver igen
Jeg vil høre om der er andre som døjer med smerter i leddene?
Jeg har fik fjernet min tyktarm for 3 mdr siden og har næsten lige siden haft ondt i mine led. Værst er det om morgenen og natten hvor jeg er helt stiv i kroppen og har ondt. Har hørt at det også skulle være en følgesygdom til colitis?
Er der nogen der har det på samme måde, eller som kender til det?
Med venlig hilsen Eva
gigt smerter
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
-
Peter Sørensen
Hej Eva
Jeg har fundet dette omkring følgesymptomer, så det er bestemt ikke unormalt,heller ikke når tyktarmen er fjernet, prøv at kontakte afdelingen og få en snak med dem om hvordan dine smerter kan behandles, og om ikke du kan få hjælp i hjemmet, i de perioder hvor du er mest plaget.
Det nytter jo ikke at din energi bruges op på at gå og have ondt.
Hos mellem 10 og 25% af folk med blødende tyktarmbetændelse ses symptomer uden for tyk- og endetarmen.
Ledsymptomer (hos 10-20%) i form af ledsmerter (artralgier) og ledbetændelse (arteritis). Få procent udvikler Bechterews sygdom.
Øjensymptomer i form af betændelse forskellige steder i øjet (typisk regnbuehindebetændelse ses hos ca. 4-8%).
Hudsymptomer typisk i form af erythema nodosum (ømme røde knuder på skinnebenenes forside) ses ligeledes hos ca. 4-8%).
Jeg har fundet dette omkring følgesymptomer, så det er bestemt ikke unormalt,heller ikke når tyktarmen er fjernet, prøv at kontakte afdelingen og få en snak med dem om hvordan dine smerter kan behandles, og om ikke du kan få hjælp i hjemmet, i de perioder hvor du er mest plaget.
Det nytter jo ikke at din energi bruges op på at gå og have ondt.
Hos mellem 10 og 25% af folk med blødende tyktarmbetændelse ses symptomer uden for tyk- og endetarmen.
Ledsymptomer (hos 10-20%) i form af ledsmerter (artralgier) og ledbetændelse (arteritis). Få procent udvikler Bechterews sygdom.
Øjensymptomer i form af betændelse forskellige steder i øjet (typisk regnbuehindebetændelse ses hos ca. 4-8%).
Hudsymptomer typisk i form af erythema nodosum (ømme røde knuder på skinnebenenes forside) ses ligeledes hos ca. 4-8%).
-
Belle
Jeg har haft ledsmerter længe før jeg egentlig fik konstateret CU i sin tid.....og man har aldrig kunnet finde ud af hvorfor. Lægerne troede at der var lidt hypokonder over mig, til man så i 2001 fandt ud af at jeg havde CU. Så var sagen pludselig en helt anden. Jeg har taget gigt medicin over lange perioder, var ikke glad for det....men gud hvor det hjalp. En lettelse at man kunne komme relativt hurtigt ud af sengen om morgenen og ikke føle sig en på 80 år. Har fået fjernet min tyktarm og der har været en bedring over et langt stykke tid......men det er desværre ved at vende. Så jeg har gigt piller klar og begynder sikkert på dem igen.....ingen grund til at man også skal plages af ømme led oveni alt det andet. Men søg din kommune om hjælp i hjemmet......det skader jo ikke at forsøge, tag evt. læge med i det. Håber at du snart må få det bedre.
-
Mette_musen85
- Årgang: 1985
- Stomi siden: 2006
- Geografisk sted: Thisted
- Kontakt:
-
Peter Sørensen
gigt smerter
Hej igen
man kan læse lidt om den gigtform, der følger tarmsygdommene på
http://www.gigtforeningen.dk/spondylartropatier
medicin til behandling er også sammenfaldende med den medicin der bruges til tarmsygdommene.
man kan læse lidt om den gigtform, der følger tarmsygdommene på
http://www.gigtforeningen.dk/spondylartropatier
medicin til behandling er også sammenfaldende med den medicin der bruges til tarmsygdommene.
Ileostomi
Hej Eva.
Jeg har også oplevet ledsmerter i leddene, hos mig er det håndleddene.
Historik:
Colitis Ulcerose og fjernelse af tyktarm og 1 år senere endetarm. Jeg var 24 år og det var i 1970. De første 20 år gik det rigtigt godt. Men i 90 fik jeg ledsmerter i håndleddene. Syg i længere tid og predison behandling uden resultat. De læger jeg var i kontakt med kendte ikke, den mangel sygdom vi får med det afkortet tarmsystem.
Efter et par mdr. prøvede jeg en hel del naturmedicin, da jeg ikke kunne få hjælp fra lægerne.
I dag er min dags dosis:
Bertelsen mineraler 2x3 tabletter
Fiskeolie 2x3 1gr.kapsler
B 12 1x 3 9µ gr. Pr tablet.
Gla 3x 1gr. Kapsler (Kæmpenatlysolie)
Da jeg dyrker en hel del cykel motion tager jeg en ekstra portion piller før jeg køre ud
En tur er ca. 60-100 kilometer.
Til slut tak til Peter for den lægelig statistik som jeg ikke kendte.
Eva jeg ved ikke om den information kan hjælpe dig, men så måske noget hjælp til nogle andre medlemmer.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Aage
Jeg har også oplevet ledsmerter i leddene, hos mig er det håndleddene.
Historik:
Colitis Ulcerose og fjernelse af tyktarm og 1 år senere endetarm. Jeg var 24 år og det var i 1970. De første 20 år gik det rigtigt godt. Men i 90 fik jeg ledsmerter i håndleddene. Syg i længere tid og predison behandling uden resultat. De læger jeg var i kontakt med kendte ikke, den mangel sygdom vi får med det afkortet tarmsystem.
Efter et par mdr. prøvede jeg en hel del naturmedicin, da jeg ikke kunne få hjælp fra lægerne.
I dag er min dags dosis:
Bertelsen mineraler 2x3 tabletter
Fiskeolie 2x3 1gr.kapsler
B 12 1x 3 9µ gr. Pr tablet.
Gla 3x 1gr. Kapsler (Kæmpenatlysolie)
Da jeg dyrker en hel del cykel motion tager jeg en ekstra portion piller før jeg køre ud
En tur er ca. 60-100 kilometer.
Til slut tak til Peter for den lægelig statistik som jeg ikke kendte.
Eva jeg ved ikke om den information kan hjælpe dig, men så måske noget hjælp til nogle andre medlemmer.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Aage
-
Peter Sørensen
regnbuehindebetændelse
der er mere om regnbuehindebetændelse her, det er noget der skal tages alvorligt , da det kan påvirke synet på sigt.
Lad være med at selvbehandle med alternative midler, kontakt lægen.
http://www.sundhedsguiden.dk/illness.as ... ticle=1480
http://bechterew.dk/main.asp?id=120
Lad være med at selvbehandle med alternative midler, kontakt lægen.
http://www.sundhedsguiden.dk/illness.as ... ticle=1480
http://bechterew.dk/main.asp?id=120
-
KC
- Årgang: 1978
- Stomi siden: 2004
- Geografisk sted: Lolland
- Kontakt:
Led smerter..
Hejsa..
Har hørt at hyben skulle være godt mod led smerter.
Vi bruger det med stor succes til vores heste i stalden og min brors gamle hund som altid har været hyperaktiv (er 12 år nu og stivbenet eller var) han får det også og der er nærmest sket mirakler.. Han farer rundt og leger med sin bold igen som da han var 5 år...
Min niece som arbejder i matas har anbefalet nogle piller som hedder Litomove og som skulle være supergode..
Jeg kan godt døje med lidt ondt engang imellem så har tænkt mig at prøve med dem.. Ved ikke hvad de koster,men det betyder ikke så meget hvis bare de hjælper.....
Håber det kan hjælpe andre...
Har hørt at hyben skulle være godt mod led smerter.
Vi bruger det med stor succes til vores heste i stalden og min brors gamle hund som altid har været hyperaktiv (er 12 år nu og stivbenet eller var) han får det også og der er nærmest sket mirakler.. Han farer rundt og leger med sin bold igen som da han var 5 år...
Min niece som arbejder i matas har anbefalet nogle piller som hedder Litomove og som skulle være supergode..
Jeg kan godt døje med lidt ondt engang imellem så har tænkt mig at prøve med dem.. Ved ikke hvad de koster,men det betyder ikke så meget hvis bare de hjælper.....
Håber det kan hjælpe andre...
-
Gæst
Re: gigt smerter
Hej. Fik fjernet tyktarmen pga. colitis i 1991. Har siden fundet ud af at en kost uden mælkeprodukter, hvede - for nogens vedkomende helt uden gluten, evt. uden alle kornprodukter hjælper. Det er også livsvigtigt at få div. olier; 2 spsk. hørfrøolie, 2 spsk. olivenolie, 1 spsk. kokosolie, 2 tsk. Eskimo 3 fiskeolie hver dag + et letoptageligt vitaminpræparat; Spektro, evt. ekstra B-vitaminer fx Multi B + 1 Omni-zink til natten. Tarmen kan heles med Total A, tag en 10 dages kur med 5 piller morgen + aften.
Det første en dyrlæge spørger om, når mine dyr er syge, er hvad de har fået at spise... hvorfor spørger læger ikke om det samme ?? Det må være logik for perlehøns !!
Har kurréret min datter for colitis på 1 mdr.
Mvh. Heidi Lindberg Nielsen, Email: heidiogbjarne@hotmail.com
Det første en dyrlæge spørger om, når mine dyr er syge, er hvad de har fået at spise... hvorfor spørger læger ikke om det samme ?? Det må være logik for perlehøns !!
Har kurréret min datter for colitis på 1 mdr.
Mvh. Heidi Lindberg Nielsen, Email: heidiogbjarne@hotmail.com