Stomi "hoppet" ud - har nogen oplevet det ?

Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer som f.eks brok, prolaps (fremfalden) stomi og tilbagetrukket stomi (i hudniveau).
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Erik T
Geografisk sted: Odense

Stomi "hoppet" ud - har nogen oplevet det ?

Indlægaf Erik T » 21. okt 2006 10:07

I torsdags, syntes jeg at min pose var blevet hurtig fuld igen, efter at jeg
næsten lige havde tømt den, og da jeg prøvede at tage posen af, hang tarmstumpen ca. 8 cm ud, og jeg blev noget forskrækket. Vendte så hos vagtlæge, som fik en tid fredag i modtagelsen (på sygehuset) Lægen proppede den ind igen, men jeg var ikke helt tryg ved det, og fandt heldigvis stomisygeplejesken , og hun gav det råd, at jeg skulle lægge mig ned, hvis det skete igen. Inden jeg nåede hjem, var den hoppet ud igen. Lagde mig, og den kravler på plads, men jeg skal blot bevæge mig lidt, så er den på vej ud igen. Skal lige sige, at det nok er den voldsomme hoste, og min opstart på arbejde, som har fået det hele til at gå løs.

Jeg sidder nu og venter på, at en læge fra stomiafd. skal ringe(lørdag formiddag), - men har nogen oplevet det, og hvad gør de ved det, - og skal jeg presse på på nogen måde.

Peter Sørensen

prolaps

Indlægaf Peter Sørensen » 21. okt 2006 11:01

hej Erik

Du oplever det der hedder en prolaps (fremfald), det er en kendt komplikation, der kan klares ved et mindre indgreb,( i de fleste tilfælde kan det klares i lokal bedøvelse. du har sikkert ret i at hosten kan have forårsaget det.
Prolapsen kan ikke udvikle sig til noget farligt, men skal selvfølgelig rettes så bandageringen ikke bliver for svær.
Det kan også ske for folk der ikke har stomi, hvor det så er endetarmen der " falder ud".

Erik T
Geografisk sted: Odense

Re: prolaps

Indlægaf Erik T » 21. okt 2006 11:38

Peter skrev:hej Erik

Du oplever det der hedder en prolaps (fremfald), det er en kendt komplikation, der kan klares ved et mindre indgreb,( i de fleste tilfælde kan det klares i lokal bedøvelse. du har sikkert ret i at hosten kan have forårsaget det.
Prolapsen kan ikke udvikle sig til noget farligt, men skal selvfølgelig rettes så bandageringen ikke bliver for svær.
Det kan også ske for folk der ikke har stomi, hvor det så er endetarmen der " falder ud".

Hej Peter

Tak for dit hurtige svar.

Jeg er lige blevet ringet op af en sygeplejeske fra stomiafd. og skulle tage til skadestuen, hvor en læge fra mave/tarm afd. vil se på det.

LQ

Indlægaf LQ » 17. jun 2007 01:00

Hej...

Ja, nu har jeg også oplevet sådan et prolaps to gang. Begge gange er kommet af, at jeg synger, og under et korarrangement har jeg oplevet, at stumpen er hoppet ud. Ud over, at det kan gøre hammerende ondt, så er jeg ret imponeret over, at jeg via min bugstøtte, som jeg bruger, når jeg synger, kan "poppe" tarmen ud.

Nogen der ved noget om, om dette er noget som jeg kan forvente også vil ske for eftertiden, og Peter du snakker om et lille indgreb - hvad består det af? Vil være meget ked at af skulle opgive mit sang, pga. en stump som bliver "nysgerrig" og titter ud.. :wink:

/LQ

Peter Sørensen

prolaps

Indlægaf Peter Sørensen » 17. jun 2007 10:55

Hejsa

Det der forårsager prolapsen er at hullet i mavemusklerne er lavet lidt for stort, så tarmen kan krænge sig ud. Så operationen gør at hullet gøres mindre. Det laves for det meste som sammedags kirurgi, ind om morgenen-hjem om aftenen, så det er et mindre indgreb, teknikken der benyttes kan variere fra hospital til hospital så jeg kan ikke generelt fortælle hvordan det vil foregå.

Der er ikke grund til at du skal, stoppe med din sang ,få en tid hos lægen og få kigget på det.

Tilbage til "Komplikationer"