Hej
Jeg har en permanent stomi efter endetarmskræft for 5 år siden.
Jeg irrigerer hver anden dag.
Desværre gik operationen "ud over vandværket", hvorfor jeg benytter kateter 2-3 gang i døgnet for at udtømme resturin.
Jeg har desværre ofte blærebetændelse.
Kender andre til det ?
Og hvad gør I/du ?
LAD HØRE FRA DIG - TAK
Kolostomi og vandladningsproblemer
Forumregler
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Spørgsmål/debat vedrørende komplikationer. Læs også COPAs artikel om komplikationer til stomi
Kolostomi og vandladningsproblemer
Senest rettet af Lars Chr. 11. jul 2007 10:50, rettet i alt 2 gange.
Venlig hilsen
/
Lars Chr.
/
Lars Chr.
-
Peter Sørensen
Hej Lars
Ja du kender nok til husrådene med tranebær juice, det er jo det man oftest hører, men det betyder jo ikke at lægen ikke skál involveres.
jeg har ikke selv problemer med blærebetændelse, eller bruger kateter, men har i forbindelse med spørgsmål om katetre og blæretømning, ofte fundet nogle gode råd og vejledninger på
http://www.astratech.dk/Main.aspx/Item/ ... nava/71283
og på www.coloplast.dk, begge udgiver et gratis magasin omkring kateterisering.
Ja du kender nok til husrådene med tranebær juice, det er jo det man oftest hører, men det betyder jo ikke at lægen ikke skál involveres.
jeg har ikke selv problemer med blærebetændelse, eller bruger kateter, men har i forbindelse med spørgsmål om katetre og blæretømning, ofte fundet nogle gode råd og vejledninger på
http://www.astratech.dk/Main.aspx/Item/ ... nava/71283
og på www.coloplast.dk, begge udgiver et gratis magasin omkring kateterisering.
Re: Kolostomi og vandladningsproblemer
Lars Chr. skrev:Desværre gik operationen "ud over vandværket", hvorfor jeg benytter kateter 2-3 gang i døgnet for at udtømme resturin.
Hej Lars Chr.
Jeg mener at have hørt/læst et eller andet "nyt" om, at "kronisk" syge der er ellers afhængige af brugen af kateter - kan få indopereret en slags "shunt" nederst under maven... og derigennem kan de tømme urinblæren nemt, uden problemer, når og hvor som helst... men frem for alt - hygiejnisk dvs. uden risiko for tilbagevendende infektioner. Måske er det værd at undersøge... de kommentarer jeg husker var overbegejstrede.
Ellers er husrådet om tranebær faktisk udmærket. Man bør dog helst indtage kapsler og gerne i dobbel dosis end angivet på emballagen samt en hel masse kogt vand til, hver gang man indtager kapslerne. Et par gram C-vitamin fordelt over et par gange over dagen vil kunne yderligere medvirke til at skabe et bakteriefjendtligt miljø i din blære.
God bedring.