Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Ny Gæst

Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf Ny Gæst » 27. sep 2013 13:02

Jeg har netop fået afslag fra Handicapcenter København om betaling af de produkter jeg benytter dagligt til min Malone Stomi.
Begrundelsen er, at det jeg bruger til Malonestomien er et led i en behandling, hvor poser mv. til kolo- el. Iliostomi er hjælpemidler....
På spørgsmål om hvorfor den ene slags stomi kræver hjælpemidler, og den anden stomi kræver behandlingsprodukter får jeg svaret "at den ene stomi løber hele tiden og malone stomien skyller man"!!!!
Mit store spørgsmål herinde er:
Er der nogen af jer der har kolostomi - og irrigerer (skyller) der får bevilget de produkter I bruger til irrigationen? - og hvis er der nogen af jer der bor i Københavns Kommune?

Hilsen fra malone-lene

123Mio

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf 123Mio » 27. sep 2013 17:51

Hejsa

Jeg bor ganske vist ikke i Købehavnsområdet, men jeg får da bevilliget de remedier, som jeg bruger i forbindelse med min daglige irrigation af min kolostomi. Er spændt på behandlingen af den ansøgning, jeg indgiver på at få bevilliget det tekniske irrigationsapparat, som jeg selv har betalt. Nu er det slidt op, og jeg vil gerne have bevilling på et nyt. Måske noget man med Malone stomi også kan have glæde af?

MVH
Mio

Ny Gæst

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf Ny Gæst » 27. sep 2013 18:20

Hej Mio
Tak - jeg havde hørt at Københavns Kommune har ry for, at have en noget særlig fortolkning af Serviceloven § 112, når det handler om irrigation.
Jeg ved at Kolding Kommune betaler til Malone Stomi. Vil du fortælle hvilken kommune bor du i?
Og jeg vil da rigtig gerne høre om de betaler dit nye apparat (hvad hedder det? - jeg vil rigtig gerne se om det evt. kan bruges til Malone)

Hilsen igen
Malone-lene

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf Steen Samuelsen » 27. sep 2013 21:52

Hej Lene

Dette er en oplagt sag for COPA.
Tag selv direkte kontakt til COPA. Adresser finder du her: http://www.copa.dk/contact.php
Med venlig hilsen ;-)

Steen

123Mio

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf 123Mio » 28. sep 2013 09:33

Hej Malone-Lene

Jeg bor i en Sønderjydsk Kommune.
Irrigationsapparatet er fra B Braun. Idet der inden for nær fremtid lanceres et nyt apparat, så har man valgt at afvente dette, inden det markedsføres i DK. Det nuværende apparat hedder Irrimatic. Det er hammer praktisk i forhold til de her skylleposer, hvor man altid har brug for et ophæng. Når man som jeg ofte overnatter andre steder end i hjemmet, så er det dejligt nemt og diskret, at kunne benytte dette lille praktiske apparat i ethvert badeværelse. Så snart, det lanceres herhjemme, så lægger jeg et link ud under temaet "irrigation".
Hilsen
Mio

Ehlin

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf Ehlin » 28. sep 2013 17:42

Hej!
Bor i København og har ileostomi og havde forrige år problemer med at få de stomiprodukter jeg var vant til at bruge. Den daværende leverandør som tog over efter Onemed, mente jeg kunne bruge det de sendte og ikke det jeg havde bestilt. Københavns Kommune havde dengang den fortolkning af loven,at jeg måtte bruge de produkter som de besluttede jeg kunne få. Derfor kontaktede jeg Peter Sørensen/Copa København.For hvis ikke jeg havde de plader & poser,som for mig var optimale,så ville jeg ikke kunne komme uden for en dør. Der gik nogle dage før kommunen ringede tilbage.Og jeg kunne høre vedkommende sige: "Du ringer til leverandøren og bestiller det du skal bruge". Så skynd dig at kontakte COPA!
hilsen
Ehlin

Marianne Andersen

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf Marianne Andersen » 29. sep 2013 13:32

Hej Lene.
Du skal jo have de hjælpemidler som der er behov for i dit tilfælde.
Jeg tror du har fået et afslag fra en ansat der ikke er helt så klog som vedkommende selv tror.
Du må tage kontakt til din stomisygeplejerske og få ham/hende til at skrive til din kommune.
Det tror jeg vil vægte tungt til din fordel.
Jeg irrigerer selv, har dog ikke en Malone Stomi, men har aldrig haft problemer med bevillingerne fra kommunen.
Held og lykke.
Hilsen
Marianne Andersen.

Jesper
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jun 2011 21:23
Årgang: 1979
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Kbh

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf Jesper » 29. sep 2013 21:07

Pludselig bliver jeg helt glad for Gladsaxe kommune eller i hvert fald den medarbejder jeg snakkede med sidst da der var vrøvl med min bevilling. Havde bevilget x antal pakker af de der klude til at tørre med (fætre på 10x10cm er sikker på i kender dem ;) ) Fik så ny leverandør og der var pakkerne kun halvt så store, desværre lød bevillingen på antal pakker og jeg løb squ tør.

Ringede derind og fik fat i en sød kvindelige medarbejder, jeg forklarede jeg manglede de klude ting og hvorfor, hun lyttede interesseret og jeg fortalte hende om forskellige systemer, enkelt, 2 delt osv og hun mødte mig med et selvfølgelig skal du ikke mangle noget Jesper, så bare sig et tal for hvad du behøver så sætter jeg din bevilling op. Herligt.

Flyt til Gladsaxe, er en lejlighed ledig overfor mig, jeg skal nok komme og hjælpe med billeder og give en kop kaffe, hehe.
/Jesper

Ny Gæst

Re: Problemer med bevilling af stomiprodukter - irrigation

Indlægaf Ny Gæst » 1. okt 2013 18:05

Hej alle sammen
Tak for gode råd, kommentarer og tilbud/opfordringer om at flytte til Gladsaxe :roll:
Sagen er meget principiel og handler ikke blot om mig, men om en praksis som kan få betydning for mange Malone stomister fremover. Jeg har derfor sendt en anke på afslaget, og den er læst og kommenteret af COPA. Så nu er det bare at vente på afgørelsen. Når afgørelsen kommer, vender jeg tilbage på denne tråd.
Mange hilsner
Malone-Lene


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster