Tømning af Hollister-system uden at svine alt til?

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Brugeravatar
Thorun
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. jan 2004 04:24
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Tømning af Hollister-system uden at svine alt til?

Indlægaf Thorun » 26. mar 2012 01:55

Jeg er i gang med at undersøge forskellige poser, plader og alverdens ting for at finde ud af hvordan mine poser bliver siddende på maven under en rotur. På en typisk rotur der tager 2-3 timer bukker jeg sammen i hoften omkring 2.500 gange - og der produceres en moderat mængde sved. Men det er sjældent sveden der volder mig problemer. Problemet er hoftebøjningerne. Min pose går typisk fra huden i højre og venstre side efter nogen tid. Har tidl. brugt Coloplads 1-dels. To-dels systemer kan slet ikke sidde fast. Den faste ring eller de lidt tykkere plader slipper endnu hurtigere end 1-dels systemerne.

MEN

Jeg har nu fået fingrene i en konveks 1-dels pose fra Hollister hvor der er små ører i hver side. I ørerne kan jeg sætte en tilhørende rem fast i, som så strammes om maven. Dette holder så konveks-pladen tæt til huden og jeg har for første gang i 9 år erfaret, at jeg kan have en plade/pose siddende på i mere end 1 døgn.
Og dette system med bæltet tror jeg også er løsningen på mine roture.

MEN (igen).

Mit problem er egentlig tømningen og rengøringen af Hollister systemet. Efter tømningen tørrer jeg snippen af med 3 ark toiletpapir som jeg er vant til. Men den lille ekstra snip på 2 mm. indeholder altid noget ekstra som jeg ikke kan få med. Det medfører, når jeg folder udløbet op igen, at der så afsættes lidt output i foldningen, således at jeg ved næste tømning, ikke kan undgå at få bæ på fingrene. Det er lidt uheldigt synes jeg.
Derfor søger jeg erfarne Hollister-brugere, som kan give mig tips og tricks til hvordan tømning og rengøring af Hollister-produkter foregår, så jeg undgår at fedte rundt med det når jeg skal på toilettet. Og vær gerne detaljeret og specifik.

Mvh. Rune Sommer
Jelling.

Ehlin

Re: Tømning af Hollister-system uden at svine alt til?

Indlægaf Ehlin » 26. mar 2012 10:42

Hej Rune.

Jeg har ileostomi og har i et par år brugt Hollister bandage.
Både 1-dels & 2-dels.
Når jeg har tømt posen,tørrer jeg udløbet udvendigt,derefter indvendigt.
Derefter folder jeg 1 stk. toiletpapir om udløbet og gør som hvis jeg skulle lukke posen.
Det gør jeg et par gange indtil der ikke siver mere ud på toiletpapiret.
Derefter lukker jeg så posen og når jeg igen skal tømme den,er udløbet stadig rent udvendigt.

Med hensyn til at få pladen til at blive siddende,så har jeg lært at sætte pladen på,så den får rhombe-facon.
For mit vedkommende betyder det, at når jeg ene kvinde,knokler med at sætte pavilloner
op i haven,slæber borde og kasser med ting ud for at holde loppemarked.
Bukker mig rigtig mange gange for at få tømt kasserne og få stillet tingene op på bordene.
Så bliver pladen siddende.

mange hilsner
Ehlin


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst