priser

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
BTS
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. nov 2010 15:35

priser

Indlægaf BTS » 11. feb 2011 17:21

I dag bestilte jeg materialer til stomipleje via nettet, og fik et chok da jeg så hvor meget tingene koster. Godt man har en bevilling ! Men det er fuldstændig sindsygt for nogle priser, nærmest usmageligt. Jeg skal ihvertfald nok lade være med at fråse med tingene, selvom det ikke lige er mig personligt der skal betale regningen. Det var bare lige det jeg ville sige. Birgit

Anette
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. sep 2007 08:36
Årgang: 1974
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Midtjylland

Re: priser

Indlægaf Anette » 11. feb 2011 19:53

Hejsa.
Ja sådan har jeg det også. :D

Helt vildt at det skal være så dyrt.

Hilsen Anette

Peter Sørensen

Re: priser

Indlægaf Peter Sørensen » 11. feb 2011 21:39

hej
Priserne er angivet som de rå indkøbspriser, men det er ikke den pris kommunerne og sygehusene betaler for dem,de opnår meget store rabatter :) på bla. stomiprodukter.
Vores kommuner sender indkøbene i EU udbud ca hvert 3 år, og prisen er hver gang den vigtigste parameter, efterfulgt af kvalitet og udvalg.

BTS
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. nov 2010 15:35

Re: priser

Indlægaf BTS » 12. feb 2011 10:41

Ok, det er jeg da glad for at høre, så er det nok ikke helt så slemt !! Birgit

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: priser

Indlægaf Steen Samuelsen » 12. feb 2011 12:59

Hej

Priserne afspejler måske også at der ligger et stort forsknings- og udviklingsarbejde i forbindelse med produktion af stomiprodukter - det kan vi kun være glade for.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

BTS
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. nov 2010 15:35

Re: priser

Indlægaf BTS » 12. feb 2011 15:33

Det kan jeg kun være enig med dig i, men samtidig er jeg nu heller ikke i tvivl om at de tjener penge !
Og man kan også ærgre sig over, at en stor virksomhed som Coloplast flytter mere og mere af produktionen til udlandet, og Danmark mister arbejdspladser................men det er selvfølgelig en helt anden historie, og måske bare desværre den vej udviklingen går.
Venlig hilsen Birgit

Merete Møller
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. okt 2010 16:35
Årgang: 1941
Stomi siden: 1972
Geografisk sted: Stevns

Re: priser

Indlægaf Merete Møller » 12. feb 2011 21:47

Hej!
Ja, man får et mindre chok, når man ser priserne. Og ja, det er da rigtigt, at der forskes og udvikles - meeen - alligevel. Der var en gang en formand i copa, der udtalte følgende visdomsord: "Det drejer sig ikke om en guldgrube, det er snarere en diamantmine" - selvfølgelig sagt med en undertone af venlig ironi, men der ligger nok et gran af sandhed gemt. :D Nå, vi skal nu være glade for alle de gode hjælpemidler. I forhistorisk tid da jeg fik stomi, var der ikke så meget at vælge imellem. :)
Venlig hilsen
Merete
copa rådgiver

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: priser

Indlægaf migo » 13. feb 2011 01:23

Ja, det virker dyrt, men:

Et hurtigt kig på Coloplasts 2010 regnskabs bundlinje viser, at de kun kan sænke priserne generelt omkring 20% før de går i nul (omkring 16% året før). Så så meget kan priserne heller ikke sænkes. Og det er jo trods alt et privat firma der skal tjene penge til deres ejere.

Det er jo heller ikke sådan at der bliver solgt flere stomi produkter herhjemme hvis de sænker priserne. Hvilket jo ellers gælder for de fleste andre brancher.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: priser

Indlægaf Henning Granslev » 18. feb 2011 00:36

Hej.

Der bliver som Peter Sørensen skriver indgået kommunale indkøbsaftaler hvert 2. eller 3. år. Således er det at være med i fællesskabet EU.
Virksomheder i EU, herunder også Danmark forlanger at spillereglerne overholdes ved indkøb over en nærmere fastlagt beløbsgrænse. Efter nogle år med kommunale indkøbsaftaler er priserne set med brugernes øjne stadig høje. Men når vi som bruger ønsker de bedste, mest sikre og behagelige hjælpemidler koster det altså penge.
Jeg har også været stomiopereret i mange år - siden 1973. Dengang var poserne endelssvejset, kantede og stive. Senere kan der stof på bagsiden, så huden ikke blev irriteret over at være i kontakt med plastik, og posernen blev også blødere. Al forskning koster penge, mange penge. Men ok, jeg ønsker absolut ikke de gamle poser tilbage.

Jeg har valgt at være ret ligeglad med, hvad mine stomihjælpemidler koster. Hvis jeg ikke har en pose, kan jeg ikke have livskvalitet og heller ikke passe mit job. Jeg har ikke valgt at få stomi. Men hedligvis fik jeg den, jeg bor i Danmark, får mine hjælpemidler betalt af det offentlige, og det medvirkede til at jeg efter en periode (den var lidt lang) med stomien måtte prøve at leve "lykkeligt" med posen på maven. Da jeg accepterede min stomi, kom livskvalitet tilbage. Og priserne på hjælpemidlerne skal jeg ikke tænke på.
Her i Danmark lever vi heldigvis i den bedre del af verden.

De kommunale indkøbere er udmærket klar over, at det nu ikke mere er muligt at presse leverandørerne længere. Priserne er reduceret kraftigt, men leverandørerne og producenterne skal altså også kunne betale løn og have deres omkostninger dækket.
Derfor er det da kedeligt, at Coloplast flytter arbejdspladser til udlandet. Men det danske marked for stomihjælpemidler er altså meget lille. Fabrikker bygges i dag, hvor salget er eller tæt på nye de markeder fabrikanterne satser på.
Så tænk ikke på prisen eller på at nedsætte forbruget. Hellere skifte en gang for meget end for sent. Vi har vel alle tænkt - jeg venter med at skifte til i morgen. Hvis der så sker et uheld, kan man kun takke sig selv for den oplevelse. :oops:

Hilsen til jer alle
Henning Granslev
Henning Granslev


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster