ang. stomiplade(klipning af hul)

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
1morten5
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. dec 2010 18:04

ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf 1morten5 » 29. dec 2010 18:24

Kære venner.
Jeg har stomi (ileo), og får mine hjælpemidler gennem Mediq, = coloplast, men på grund af forkrøblede fingre, har jeg meget svært med at klippe hullet i pladen.
Har I et godt råd?
På forhånd tak.
Leo

martin85
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17. aug 2010 16:43
Årgang: 1985
Geografisk sted: Århus V

Re: ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf martin85 » 29. dec 2010 20:06

Hej.

Jeg får nogle poser hvor hullet er "klippet" i forvejen. Men de fås nok kun i nogle bestemte mål, men prøv at hør din stomi sygeplejerske om det ikke er en mulighed.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf Steen Samuelsen » 29. dec 2010 21:37

Hej Leo

Hvis du din stomi er næsten cirkelrund og du derfor klipper et cirkulært hul, kan du bestille plader/poser med hullet i den rigtige størrelse.

Hvis du derimod har en oval stomi må du sandsynligvis være nødt til at klippe hullet selv. Jef har dog hørt om en der havde fået lavet en speciel hugpibe, så han selv kunne slå et ovalt hul i den rigtige størrelse og facon.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf Peter Sørensen » 29. dec 2010 22:07

Hej Leo

Du kan også tale med stomisygeplejersken, der kan søge kommunen angående dit behov, så er der mulighed for at man kan klippe pladerne til efter skabelonen, f.eks en æske ad gangen ved et ugentligt besøg, fra hjemmesygeplejen.

Cilla1989

Re: ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf Cilla1989 » 30. dec 2010 00:15

Hej Leo :)

Det burde ikke at være noget problem for dig at få hjælp til at klippe hul i pladerne :!:

Jeg har selv meget dårlige fingre, og kan heller ikke klare at klippe hullet i pladen.
Når jeg ringede og bestilte stomiprodukter, blev det gjort fra coloplast ved ALLE de pakker plader, jeg nu bestilte. Man kan godt få dem til at klippe pladerne, hvis de bare får en skabelon - er der ændringer, så sender du bare en ny skabelon ind, og oplyser det, når du ringer til dem :D
Der har aldrig været nogle problemer, og de har med gerne hjulpet med at gøre det, uanset hvor mange pakker jeg skulle have.
Min stomi har ikke ændret sig meget længe, og vi fandt ud af, at hvis jeg bestile plader med bælteører, så var det udstandsede hul lige nøjagtig den rigtige størrelse, så det gik jeg over til i stedet for - vil jeg have pladerne uden bælteører, vil jeg bare få klippede plader igen, jeg fik at vide, jeg bare skulle sige til :) de var meget søde..
Det er heller ikke noget, der skulle igennem stomisygeplejerske eller noget, jeg snakkede bare med dem, da jeg ringede :)

Hilsen Cilla 1989

R H

Re: ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf R H » 30. dec 2010 01:49

Cilla1989 skrev:Hej Leo :)

Det burde ikke at være noget problem for dig at få hjælp til at klippe hul i pladerne :!:

Jeg har selv meget dårlige fingre, og kan heller ikke klare at klippe hullet i pladen.
Når jeg ringede og bestilte stomiprodukter, blev det gjort fra coloplast ved ALLE de pakker plader, jeg nu bestilte. Man kan godt få dem til at klippe pladerne, hvis de bare får en skabelon - er der ændringer, så sender du bare en ny skabelon ind, og oplyser det, når du ringer til dem :D
Der har aldrig været nogle problemer, og de har med gerne hjulpet med at gøre det, uanset hvor mange pakker jeg skulle have.
Min stomi har ikke ændret sig meget længe, og vi fandt ud af, at hvis jeg bestile plader med bælteører, så var det udstandsede hul lige nøjagtig den rigtige størrelse, så det gik jeg over til i stedet for - vil jeg have pladerne uden bælteører, vil jeg bare få klippede plader igen, jeg fik at vide, jeg bare skulle sige til :) de var meget søde..
Det er heller ikke noget, der skulle igennem stomisygeplejerske eller noget, jeg snakkede bare med dem, da jeg ringede :)

Hilsen Cilla 1989
Er din stomi rund eller oval? Tænker den er rund?

Min er oval og jeg ville elske at få klippet pladerne til så de passer perfekt, da jeg har lækningsproblemer.

Peter Sørensen

Re: ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf Peter Sørensen » 30. dec 2010 22:29

sidste indlæg i tråden er slettet, da det overtræder reglerne for direkte reklame fra producenter/leverandører.

Når det er sagt så kan man tale med sin leverandør, om der er en mulighed for tilpasning af hullerne før levering. http://www.copa.dk/andet/links/

man kan frit vælge leverandør,jvnf serviceloven § 112. Stk. 3. For særligt personlige hjælpemidler kan ansøgeren, såfremt den pågældende ønsker at benytte en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen har valgt, vælge selv at indkøbe hjælpemidlet og få udgifterne hertil refunderet, dog højst med et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør.

så man kan ringe rundt og forespørge, om der er en mulighed for tilpasning.

Det er ikke alle leverandører eller for den sags skyld producenter ,der tilbyder eller har mulighed for det.

Cilla1989

Re: ang. stomiplade(klipning af hul)

Indlægaf Cilla1989 » 31. dec 2010 00:37

Hej RH ...

Ja, det er godt nok en rund stomi, men det sagde de ikke var noget problem, hvis bare man sendte dem en skabelon :)
Jeg kunne se på hver enkel plade, at de havde klippet dem i hånden - de var ikke udstandset, som "starthullet" er..
Men skal selvfølgelig ikke sige, om det er lavet om nu, eller det kun var en tid det kunne lade sig gøre.. men de sagde nu, at jeg kunne få hjælp igen, hvis det blev nødvendigt :mrgreen:

Hilsen Cilla 1989


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster