Tilskud???

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Tilskud???

Indlægaf Heidi Busk » 21. okt 2010 17:50

Hejsa
Jeg er en 40 årig kvinde der skal have en kolostomi d 8 nov som følge af 68 operationer pga hul i endetarmen, bylder, fistler og har også haft en seton liggende.
Har set man kan få nogle smart blonde intimbælter osv. Kan det være rigtigt man ikke kan få tilskud til disse??? Høje Tåstrup kommune siger nej. Det betyder meget for mig at kunne være bare en smule feminin på trods af stomien.
Pu ha hvad kan jeg vente mig af smerter osv efter operationen? Er lidt nervøs
Venlig hilsen Heidi

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Tilskud???

Indlægaf migo » 21. okt 2010 19:07

Hej Heidi

Tror ikke jeg har set nogen herinde som har sagt at de har fået tilskud til tøj fra kommunen. Og hvis om noget vil de vel putte blondebælter ind under "luksus" ting som man selv skal betale for.

Det eneste jeg har set indtil videre, betalt af en kommune, er ombygning omkring toilettet, da vi kræver lidt mere plads.

Hvis du allerede har været gennem svimlende 68 operationer, tror jeg ikke der ikke er noget du har prøvet før. Selve det at skære tarmen over og lave en stomi er i sig selv rimeligt simpelt. I i hvert fald i forhold til nogen af de mange andre typer operationer som tarm patienter bliver udsat for. Ingen af de to gange jeg selv har fået lavet stomi har jeg haft nogen som helst problemer/smerter fra stomien. Men nogen har dog stadig smerter i tarmen fordi de har for mange arvæv på tarmen fra tidligere operationer eller CU/Crohns. Dette specielt hvis de spiser noget som forstopper systemet.

Det der måske kan give problemer, er hele din historik/arvæv osv fra tidligere operationer. Så i princippet kan du risikere alt muligt, men man kan håbe at de "rydder op" i dine indre mens de laver en stomi på dig. F.eks fjerne lidt ekstra tarm, så der ikke er arvæv på den tilbageværende tarm, der går ud til stomien.

Jeg ved ikke hvor stor risiko der er for at man danne fistler osv, ved en stomi operation, i forhold til nogen af alle de andre type tarm operation, hvis man er genetisk anlagt til at få dem, som du godt kunne se ud til at være. Umiddelbart vil jeg gætte meget lavere da de jo trods alt tager den del af tarmen (endetarmen i dit tilfælde) som har skabt problemer tidligere ud af funktion.

Michael

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tilskud???

Indlægaf GR » 21. okt 2010 19:31

Hejsa Heidi. Man kan selv lave sig et intimbælte også selv om, man ikke har det vilde syevner.
Føtex forhandler en blonde hotpants i sort og hvid. Der er blode foran og stof bagpå. Mener de koster 60 kroner for et par, det er jo ikke alverden.

Dem kan man lige klippe bunde af og zig zagge i kanten og så har man et fint bælte. Det er faktisk en ret god stomi underbuks denne model, den holder posen godt på plads og den er så stor, at den faktisk kan dække den største dagspose fra coloplast.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Re: Tilskud???

Indlægaf Heidi Busk » 21. okt 2010 19:47

Tak for svarene. Har bare fået et brev fra Eto Garments at man kan få tilskud fra kommunen til brok og stomibælter.
Ja det er en del operationer så glæder mig til ikke altid at skulle skæres i. Men stadig nervøs for den forestående operation. Nok bare fordi det er en jeg ikke har prøvet før.
Heidi

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Tilskud???

Indlægaf migo » 21. okt 2010 20:05

Heidi Busk skrev:Tak for svarene. Har bare fået et brev fra Eto Garments at man kan få tilskud fra kommunen til brok og stomibælter.
De to typer bælter er jo heller ikke tøj som sådan, og de har jo trods alt en funktion, de er et hjælpemiddel. Hvis du ansøgte om "stomibælte" (eller hospitalet skriver at du har brug for det) i stedet for "blondebælte", har du sikkert en større chance for et positivt svar fra kommunen. Et "blondebælte" er der jo trods alt ikke nogen egentlig lægelig grund til at bruge.

Nok bare fordi det er en jeg ikke har prøvet før.
Nå man kan sige sådan, så har man vist prøvet for meget, når man har prøvet alle sine forskellige type operationer flere gange ;)

Michael

Peter Sørensen

Re: Tilskud???

Indlægaf Peter Sørensen » 21. okt 2010 20:12

Hej

stomibælter og brokbælter kan man kun få tilskud til, ved permanente stomier,og der skal være en behandlings mæssig årsag til, at man giver en bevilling.
blondebælterne bevilges oftest som et "psykisk" hjælpemiddel.
stomiambulatoriet vil være dig behjælpelig, da de skal udfærdige ansøgningen på disse hjælpemidler.

Heidi Busk
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2010 09:20

Re: Tilskud???

Indlægaf Heidi Busk » 22. okt 2010 05:38

Ja blondebælte er et psykisk hjælpemiddel, men det er jo også en stor del af helbredelsen.
Og ja har vist prøvet for meget. He he. Men forhåbentlig er alle de forba..... operationer snart en saga blot.
KH
Heidi


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster