Hjælp til tømbar stomipose

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

Hjælp til tømbar stomipose

Indlægaf Rikke H » 17. okt 2010 00:29

Hejsa

Jeg er indlagt.
Pga. den akutte situation havde jeg kun stomiposer med til kort tid. Heldigvis fandt personalet nogle tømbare stomiposer jeg kunne benytte.

Jeg har kolostomi og bruger normalt lukkede 1-dels poser.
Min afføring er meget vekslende i konsistensen. De tømbare fra hospitalet har åbnet mine øjne, for de virker nemmere at bruge når afføringen er tynd?

Jeg leder derfor efter nogle "små/mindre" 1-dels tømbare stomiposer. Kender du sådan nogle?

Jeg vil også meget gerne høre dine erfaringer hvis du bruger eller har brugt tømbare. Gerne gode som dårlige.

Jeg selv har ledt på nettet og på producenters hjemmesider, men kan ikke rigtig finde rundt, så prøver lykken her:-)

Jeg skriver "lille model", da en standard el. stor posestørrelse generer mig da min stomi sidder lavt. Men også fordi de gange det er tyndt, kan jeg tømme posen ofte og man kan ikke de den så meget under tøjet når den er mindre.

Jeg tør:-) næsten ikke kontakte forhandlerne mere. Jeg ved jo prøver/poser ikke er billige.
I har stor viden og altid søde at dele erfaringer.

Et sidste spørgsmål: Må voksne bruge børne stomiposer hvis de passer en?

På forhånd tak
Rikke

Beklager nvis det er noget rodet, men ef skrevet på en lånt mobil.
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Peter Sørensen

Re: Hjælp til tømbar stomipose

Indlægaf Peter Sørensen » 17. okt 2010 01:09

Hej Rikke

Aller først, prøver er billige for alle, også for samfundet, når vi finder den kombination af bandager og poser der fungerer optimalt er det billigt på det økonomiske plan samt det personlige. :D
firmaerne lider bestemt ikke nød ved at du bestiller prøver, gentagne gange.

At du med kolostomi har glæde af tømbare poser er ikke noget nyt, vi har alle perioder med tynd afføring eller behov for at have tømbare poser med på f.eks ferie, hvor vi spiser anderledes og alle producenter kan levere den bandage man normalt bruger i forskellige størrelser og i tømbare og lukkede versioner så du kan også få mange versioner af dem du plejer at bruge.

mange stomister ,med kolostomi, i lande med selvbetaling eller forsikrings betalte stomi bandager og begrænsninger på forbruget, bruger udelukkende tømbare poser i kombination med afføringsmidler, men det er en udvej man absolut ikke skal vælge.

Vi har og skal fastholde at vi skal bruge det, den enkelte har behov for, det er den eneste måde vi kan sikre at vi kan leve med stomi uden begrænsning.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Hjælp til tømbar stomipose

Indlægaf migo » 17. okt 2010 10:35

De fleste stomi produkt serier har en "Mini" version udgave (jeg tror det er hvad det fleste producenter kalder den lille pose). Der er som oftest kun en eller to "Mini" poser i hver serie så udvalget er ikke så stort. Men de der er, er normalt den mest generelle, så i princippet skulle den passe til alle. Et eksempel (produktnumre->produkt nr 15720) : http://www.coloplast.dk/Products/ostomy ... loplast%29

Bare fordi du har en kolostomi, skulle der vidst ikke være noget der forhindre dig i at bruge hvad der normalt bliver kaldt "ileostomi poser". Hvilket også vil være mit gæt at det er hvad du har fået på hospitalet af tømbare poser. Nogen procenters stomiposer er dog asymmetriske, alt efter om de er beregnet på at sidde i højre eller venstre side. Og de kunne måske nok være lidt mere besværlige/upraktiske at bruge i den forkerte side.

Det eneste problem jeg kan forestille mig ved at bruge børnestomi poser, vil være at når du klipper hul til en "voksen størrelse" tarm, er at klæber området bliver for lille. Men der er ikke andet at gøre at prøve sig frem, for at se om det virker tilfredsstillende eller ej.

For at få et overblik over mulige poser kan du også tale med din stomisygeplejske. De har jo trods alt lager/mulighed for at vise dig en hel masse forskellige poser, hvis du gerne vil skifte fra et lukket til et tømbart system.

Jeg tvivler på at de færreste producenter har nogen som helst problemer med at sende dig 20-50 poser, hvis de kan få dig som kunde, og sælger dig 5-10-15000 poser de næste 50 år. Det kan godt være at den enkelte pose er dyr. Men det er alle dem de senere sælger til dig jo også. Og så betaler de jo langt fra samme pris for de få poser som de sender dig som prøve i forhold til det du senere vil betale som kunde. Det vil ikke forbavse mig hvis brugt tid (på at ekspedere forsendelsen) og fragt faktisk var dyrere end de prøve stomiposer de sender ud.

mvh

Michael

Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

Re: Hjælp til tømbar stomipose

Indlægaf Rikke H » 17. okt 2010 10:58

Peter Sørensen skrev:Hej Rikke

Aller først, prøver er billige for alle, også for samfundet, når vi finder den kombination af bandager og poser der fungerer optimalt er det billigt på det økonomiske plan samt det personlige. :D
firmaerne lider bestemt ikke nød ved at du bestiller prøver, gentagne gange.

At du med kolostomi har glæde af tømbare poser er ikke noget nyt, vi har alle perioder med tynd afføring eller behov for at have tømbare poser med på f.eks ferie, hvor vi spiser anderledes og alle producenter kan levere den bandage man normalt bruger i forskellige størrelser og i tømbare og lukkede versioner så du kan også få mange versioner af dem du plejer at bruge.

mange stomister ,med kolostomi, i lande med selvbetaling eller forsikrings betalte stomi bandager og begrænsninger på forbruget, bruger udelukkende tømbare poser i kombination med afføringsmidler, men det er en udvej man absolut ikke skal vælge.

Vi har og skal fastholde at vi skal bruge det, den enkelte har behov for, det er den eneste måde vi kan sikre at vi kan leve med stomi uden begrænsning.


Hej Peter

Tak for svar. Jeg er ikke så god til at fatte mig i korthed, men prøver;-)

Jeg vil kontkte Salts. Bruger pt. en af deres lukkede 1-dels poser. Den er trods problemer med lækning osv. stadig den bedste jeg har prøvet til dato. Håber at finde den perfekte;-)

Jeg har prøvet mange forskellige stomiposer, da min stomi er svær at bandere.

Jeg vil så gerne have et navn på en god tømbar pose. (feks. REF nr el. producent). Det kan guide mig på den rigtige vej i junglen.
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Peter Sørensen

Re: Hjælp til tømbar stomipose

Indlægaf Peter Sørensen » 17. okt 2010 11:51

hej igen

Det er næsten umuligt og giver ikke mening, at henvise dig til et bestemt produkt, alle poser er i princippet gode og funktionelle, ellers ville de hurtigt forsvinde på markedet, men det er objektivt hvad den enkelte foretrækker og hvad der fungerer, der kan være forskelle i klæbere, form ,filtre og lukke mekanismerne.

Der er flere tusind produktnumre, så mulighederne er rigtig mange.

Som Michael skriver, tag en snak med stomisygplejersken om hvilke muligheder der er, du skal alligevel formentlig have ambulatoriet til at lave en bevillings ansøgning, hvis der skal ændres på dine hjælpemidler .

http://www.copa.dk/andet/links/ under Forhandlere af stomiprodukterkan du logge på som gæst og se hele udvalget af de forskellige bandager og posestørrelser der kan bestilles i DK.

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Hjælp til tømbar stomipose

Indlægaf migo » 17. okt 2010 12:30

Peter Sørensen skrev:Der er flere tusind produktnumre, så mulighederne er rigtig mange.

For at gøre det lidt mere overskueligt når du går ind på en af forhandlernes hjemmesider med stomiprodukter kan du hurtig grovsortere/springe over produkter du ihvertfald ikke har brug for.

Fra hvad du har skrevet vil jeg gætte på du skal kigge efter noget der ligner:

1-dels
Ileostomipose (tømbar)
Ikke Conveks
Variable størrelse hul du selv klipper (hedder som regel noget med "15-60 mm"). De forklippede størrelse huller kan man eventuelt skifte til senere når ens stomi størrelse er stabiliseret.

Derudover kommer optioner som:

Mini/Midi/Maxi pose størrelse
Med eller uden filter
Med eller uden vindue, eller gennemsigtig pose (f.eks nogen har brug for at kunne se stomien når de sætter 1-dels posen på, så de er sikker på den sidder rigtigt).

Det skulle for det meste reducere hvert produkt system serie til en eller to poser, og dermed lidt mere overskueligt.


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst