Hvordan bortskaffer man typisk den brugte bandage.

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
astotec

Hvordan bortskaffer man typisk den brugte bandage.

Indlægaf astotec » 9. feb 2004 17:41

Jeg vil gerne starte en diskusion om hvordan man som stomiopereret skaffer sig af med den brugte stomipose.
Er der sammenhæng mellem den information man får som nyopereret og det man gør efterfølgende (bortskaffelse af poser) ?
Hvis nu alt andet er lige (filter, hudklæber, betræk, facon etc.) vil det så kunne hjælpe nogen at kunne skylle den brugte pose i toilettet ?
Ethvert synspunkt modtages med interesse.
Allan Kristiansen

Dette indlæg er blevet redigeret af COPA.
Begrundelse: Man må ikke reklamere i indlæg. Se venligst forumreglerne, punkt 1.g.

Leif

Indlægaf Leif » 10. feb 2004 09:30

Det vil være alletiders hvis man kunne skylle sin brugte stomipose ud i wc-et, det skal da helst gælde begge typer stomi.

Man kunne godt undre sig lidt om :wink: at sådanne poser ikke er opfundet forlængst 8)

Henning Granslev
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Indlægaf Henning Granslev » 10. feb 2004 17:16

Fy, fy, fy skamme sig. Der må IKKE være reklameindslag i COPA´s Forum. Det står under bekendtgørelserne til foreningens Forum.

Men kære Allan, du er velkommen til at bringe en annonce i COPA-bladet. Jeg kontakter dig snarest.
Kan du have det godt, og held og lykke med dit indlæg.

:oops: Hilsen Henning Granslev
Henning Granslev

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 11. feb 2004 16:06

Hej Allan

Jeg synes sammenhængen mellem det man får at vide på hospitalet, og det praktiske i hvedagen er nogenlunde.

Det største problem er de affaldsposer, man køber, til at pakke den brugte pose ind i, almindelige affaldsposer er ikke lufttætte, så valget falder ofte på hundeposer, eller frostposer, ulempen er at den ene slags er gennemsigtige, jeg ved at mange tager den fyldte pose med sig hjem, hvis de er på besøg, hvor der ikke er et udendørs skraldestativ.

Poser der kan skylles ud, lyder som en god ide, vel at mærke hvis installationerne kan klare det, jeg har lige fået ny vandlås, og kunne se at hullet gennm faldstammen var på tommelfingerstørrelse, så det kan blive et problem hvis man bor i en ældre etageejendom.

med venlig hilsen
Peter

Henning

Indlægaf Henning » 23. feb 2004 17:15

Hej

Det ville da være alle tiders hvis der engang kom poser der bare kunne skylles ud, men det er nok sværere end man skulle tro, for ellers var de nok markedsført vil jeg tro.

Mit største problem er når man er ude på restauranter, til f.eks. en god middag og man så skal skifte, så er der næsten ALDRIG nogle steder hvor der er en affaldsspand man kan komme den brugte pose i, og man må så gå ud i rummet hvor der måske er andre mennesker, og det bryder jeg mig IKKE om, og nogle gange er der ikke engang affaldsspand der, hvis der er lufthåndtørring, så må man bare stille sin blå pose på toilettet, og det er da ikke særlig rart.

Posen er godt nok i en ensfarvet blå pose, der ikke er gennemsigtig, men alligevel var det nemmere hvis der på herretoiletter var en spand, det er der tit på damernes til f.eks bind.

Måske det var en mulighed for COPA at gøre Horesta opmærksom på dette.

Brugeravatar
Thorun
Årgang: 1978
Stomi siden: 2003
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

gør det af nød.

Indlægaf Thorun » 23. feb 2004 17:59

Hej.
Har aldrig overvejet det som Henning gør - at stille posen fra sig på toilettet. I de få tilfælde hvor der ikke har været noget sted at komme af med den blå pose, har jeg taget chancen og skyllet den ud i toilettet.
Det er dog ikke helt luden besvær.... man skal nemlig huske at tømme posen helt for luft først... ellers kan det være en barsk omgang at få den til at blive skyllet ned.
Det har jeg gjort på få restaurationer og på min skole.
Hvis man ikke bryder sig om dette, eller ikke KAN få skyllet posen ud, er der sidste udvej, at gå ind på dametoilettet og smide posen i deres bind-poser.
Men oftest har jeg pakket mine poser ind i 2-3 poser for at forhindre lugtgener og så taget poserne med hjem igen i min medbragte skulder-attache-mappe-taske. Jeg tænker på at det er jo ikke væsentligt anderledes end at alle tøserne skal have deres beauti-box med på "det lille rum". Så kan vi da også tage vores taske med på toilettet.
Man kan jo altid sige at der er vigtige ting i tasken man er bange for kan blive stjålet...

Jeg mener faktisk at det kan lade sig gøre at købe poser der er "velegnede" til at skylle ud i wc'et. Synes jeg kender en der engang har hørt noget i denne retning...

Rune Thomsen.[/quote]

Tilbage til "Hjælpemidler"