stomiposer

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

stomiposer

Indlægaf Annie » 30. jan 2010 17:01

Hej. :D
Jeg vil lige høre om nogen kan hjælpe mig. :?:
jeg har af min stomisygeplejeske fået af vide, at vi må bruge 1tømbar pose om dagen, eller 3 lukkede
jeg har det bedst med de tømbare (har kolo) de sidder bedre og er mindre, men jeg kan godt ha brug for 2stk. Jeg har set hvad der står på siden om serviceloven, at kommunen ikke bestemmer hvor meget
man må bruge, selvfølgelig med måde, men jeg kan se at det er tilbage i 2006 måske der er kommet nye regler. jeg har bestilt for første gang, to små og to lidt større æsker, py ha blev hed om ørene 7000kr kan godt se det er mange penge, :oops:
Venlig Hilsen. Annie :D

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: stomiposer

Indlægaf Steen Samuelsen » 30. jan 2010 20:44

Hej Annie

Den gældende lov er fra 1. oktober 2009 så en bestemmelse fra 2006 kan sandsynligvis ikke være aktuel. Det der er afgørende er fortolkn ingen af Sevicelovens § 112

§ 112. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet

1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,

2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller

3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.


Hvis det er nødvendigt for dig at bruge to poser om dagen for at få dækket dine behov i henhold til oventeående betingelser, så er du også berettiget til at benytte to poser om dagen.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: stomiposer

Indlægaf Annie » 30. jan 2010 21:54

Hej Steen :D
Tusind tak for hjælpen, og tusind tak for dit hurtige svar. :lol:
Venlig Hilsen. Annie. :D

Peter Sørensen

Re: stomiposer

Indlægaf Peter Sørensen » 31. jan 2010 15:57

Hej Annie
Du skal være opmærksom på at de lukkede poser også fås i forskellige størrelser og faconer, men uanset det, hvis du har det bedre med tømbare så er der ikke grund til at skifte.

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: stomiposer

Indlægaf Annie » 31. jan 2010 17:32

Hej Peter. :D
Tak for dit svar, de lukkede poser jeg har prøvet syntes jeg er for store til mig. den lille tømbare fra hollister er rigtig god, den sætter jeg på om morgen efter at tarmen har tømt sig, om aften inden jeg går i seng sætter jeg en lidt større på, som den så tømmer sig i om morgen, jeg har også et problem med luft med de lukkede, posen puster sig op hele tiden( næsten) og det er jo ikke til at få ud af de lukkede. mener du også ligesom steen at jeg godt må bruge to poser tømbare, kan jo godt se de koster mere. Venlig Hilsen Annie. :D

Peter Sørensen

Re: stomiposer

Indlægaf Peter Sørensen » 31. jan 2010 18:35

Hej Annie

Du skal bruge det antal du har behov for, der er nogle der bruger både 4-5 poser i døgnet og det kan veksle efter alt hvad man laver og hvordan man lever,f.eks om sommeren med meget frisk frugt stiger behovet ofte, det vigtige er at man føler sig tryg og tilfreds med det produkt man bruger.
Jeg ved godt at man i kommunerne og på sygehuse prøver at anslå et behov, udfra økomomiske årsager
og budget lægning, og har en stomist et meget stort forbrug udfra normen,så skal man prøve at finde årsagen og en løsning.
Du skal også tænkle på at de priser vi brugere kan se, er uden de ofte store rabatter det offentlige reelt får fra leverandørerne som følge af storindkøb.

Annie
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. okt 2009 17:50
Årgang: 1956
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Albertslund

Re: stomiposer

Indlægaf Annie » 1. feb 2010 00:57

Davs igen Peter :D
Tak det var lige det jeg også syntes, godt du fortalte om de rabatter, så vil jeg ikke ha det dårligt med at ha købt for så mange penge :? syntes også det ville være surt hvis man skal gå og spare så meget. :(
det er jo heller ikke hver dag jeg bruger to, skifter den selvfølgelig kun hvis der er noget i :wink:
Ha det godt allesammen. Venlig Hilsen Annie :D


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster