Hjælp ang. pleje af stomien

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Gæst

Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Gæst » 25. jan 2010 18:17

Hej alle herinde...
Juhuuu efter 2 mdr har jeg nu endelig lært selv og skifte pladen uden og besvime eller kaste op, det er en kæmpe sejr for mig, at jeg nu kan klare mig selv..
Jeg havde en mega pinlig episode i fredags, hvor jeg sad hårmodel for min søster på frisør skolen, jeg havde lige fået farven i håret da jeg følte mig våd på lårene, gik ned på toilet for at opdage at der var, ja undskyld mig, lort over alt på maven og benene, jeg havde på det tidspunkt aldrig skiftet pladen selv da jeg hver gang jeg prøvede besvimede eller kastede op..
Men da jeg stod der nede på toilettet blev jeg jo nødt til og klare det, da det var løbet ud under pladen, og jeg kunne jo sagtens bortset fra en enkelt opkastning.
Men i går aftes blev pladen lidt løs efter et bad, så jeg ville prøve igen og denne gang klarede jeg det... Men jeg glemmer aldrig den episode på skolen i fredags, det er det mest pinlige og nedværdigende jeg har prøvet, men det var også første gang det er sket så blev helt ude af den..
Nåå jeg har egentlig et spørgsmål, jeg har indtil nu brugt nogle servietter som jeg fik på sygehuset til og rense med og så har hjemme sygeplejerskerne haft dem med til mig...
Nu er jeg så alvorligt ved og løbe tør, så jeg vil hører jer hvor jeg dog skaffer dem, har ringet til diverse apoteker men de har dem ikke.. Har hørt jeg kan bruge vatrundeller, men da min stomi er ret livlig duer de ikke rigtig, da den løber og afføringen er ekstremt tynd, så jeg kan jo nærmest bruge en halv pakke hver gang jeg skifter pose.. vil hellere have de der bomulds servietter...
Håber nogen har lidt hjælp til mig...
Knus og kram

erikjg
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. aug 2006 19:32
Årgang: 1947
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Skive

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf erikjg » 25. jan 2010 20:09

Hej,
jeg tror du mener Nobatop non-woven 10 x 10 cm kompres
Indhold: pk. a 100 stk. Pris kr. 17,80.
Nobatop non-woven kompres fremstillet af 80 % viskose og 20 % polyester, 4 lag.
Du kan købe dem hos Mediq Danmark A/S e-handel (tidligere KIRUDAN)
http://www.mediqdanmark.dk/
Det er varenr: 42-40-206
Held med det. :D
med venlig hilsen,
Erik J-G

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Steen Samuelsen » 25. jan 2010 20:14

Hej

Får du dine stomimaterialer fra sygehuset eller skal du selv bestille dem hjem fra en leverandør?

Under alle omstændigheder kan du købe dine servietter (swabs/nonwowen) fra leverandørfirmaer af stomimaterialer. I modsætning til dine plader og poser skal du selv betale for servietterne.
Du kan selvfølgelig også købe på apoteket eller materialisten, men der er servietterne MEGET dyrere end hvis du selv køber dem ved leverandørfirmaerne.

Af leverandørfirmaer kan jeg umiddelbart nævne:
- Kirstine Hardam
- Danpleje A/S
- Mediq Danmark
Du kan finderes adresse ved at Google dem.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Peter Sørensen » 26. jan 2010 00:43

Hej

Vil lige gøre opmærksom på link til hjemmesiderne på forhandlerne af stomiptrodukter,
http://www.copa.dk/andet/links/

Godt gået iøvrigt, man vinder sin uafhængighed tilbage når man selv kan skifte. :D

Peer A. Lohmann

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Peer A. Lohmann » 30. jan 2010 22:59

Go' aften

Jeg fik anlagt ileostomi efter en canceroperation d. 4. september. Operationen blev foretaget på Hillerød Hospital.

Bruger flg.:

Hollister Conform 2 hudplade (vandt udbud i Region Hovedstaden)
Tømbar pose
Barriere ring
Toiletpapir
Vatrondeller fra Aldi til ca. 15 kr. for 240 stk.
Mesoft 10 x 10 cm nonwoven kompres
Welland WBF No Sting Skin barrier

Med undtagelse af toiletpapir og vatrondeller( :D ) bestilles alt gennem stomisygeplejersken u/b. Firmaet leverer indenfor 1-2 dage.

Det er kun nødvendigt at bruge 2 stk. nonwoven pr. skift. Til at starte med bruger du toiletpapir med lidt vand på til det "grove", derefter nonwoven og vatrondeller også med lidt vand på, til stomien er ren og lyserød. Ved pladeskift anvendes 1 stk. Welland WBF udenom stomien før påsætning.

Har selv skiftet fra dag ét uden problemer eller "udslip". Det vigtige er, at hudpladen er forsvarligt påsat både indenfor og udenfor ringen. Desuden at posen siger 'klik' når den skiftes. Tjek med et håndspejl hele vejen rundt.

Også vigtigt at tjekke for svejsefejl hele vejen rundt. Har opdaget nogle få stykker inden påsætning.

Frisk mod! Det er selvfølgelig irriterende, men tror på, at du kan få det til at fungere.

Du er velkommen til at kontakte mig på baunepeer@hotmail.com, hvis du tror jeg kan hjælpe.

Mvh
Peer

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf geniebambi » 31. jan 2010 13:08

Peer:
Er lidt nysgerrig! Får du betalt dine "Mesoft 10 x 10 cm nonwoven kompres"?
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

Peter Sørensen

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Peter Sørensen » 31. jan 2010 15:49

Hej

vær opmærskom på at Peer, bestiller via sygehuset, da det formentlig er en midlertidig stomi.
Sygehusene bestemmer selv hvad der betales for i den periode, men der er så omvendt begrænsninger på hvilke produkter,man har adgang til, man kan "kun" få fra de producenter sygehuset har indgået indkøbsaftale med.

Ved permanente stomier har man frit valg af produkt, i det antal man har behov for og får betalt en og 2 dels bandager samt ordineret hudbeskyttelse.

Nogle ganske få kommuner betaler for non wowen swaps.

Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Rikke H » 7. jun 2010 15:52

Jeg får renseservietter men ikke produkter til hudbeskyttelse af ødelagt hud (jo plade,ringe og pasta) betalt.
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Peter Sørensen

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Peter Sørensen » 7. jun 2010 16:22

hej Rikke
hvis du har et behov for barrierecreme eller film til hudbekyttelse, skal du bede stomisygeplejersken om at søge bevilling på det, alle hjælpemidler der er ordineret af sundhedsfaglige hensyn skal kommunen betale.

Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Rikke H » 8. jun 2010 14:09

Hej Peter

Det vil jeg da snakke med dem om - for jeg har nemlig (hud)problemer - stomien vil ikke rigtig vokse fast og der er "åbne sår" rundt om den - Har været på stomi ab. der får jeg at vide at pladen i sig selv er såhelende så der skal ikke gøres andet - men av!
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Gæst

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Gæst » 12. jun 2010 19:09

Nogle kommuner betaler for gaze servietter andre gør ikke - argumentet for ikke at betale er at man kan bruge vatrondeller og at man normalt betaler toiletpapir selv - men søg din kommune - du kan kun få et nej :)

Varnæs

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Varnæs » 13. jun 2010 22:41

Hej
Jeg har set at min mors veninde bruger Charbino vådservietter. De er af 100 % bomuld ekstra store 20 x25 cm og tykke som en gammeldags vaskeklud 90 gram pr m2. De er super lækre og kan købes enten via Medic Danmark eller direkte på Charbino.dk til 200 kr for 10 pakker.
Prøv dem, de er lækre!
Hilsen
Varnæs

Peter Sørensen

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Peter Sørensen » 13. jun 2010 23:07

Jeg vil lige gøre opmærksom på , at man bør rekvirere prøvepakker, før man køber og anvender andet end lunkent vand til stomiplejen, der er eksempler på brugere der reagerer på aloe vera, og andre godkendte indholdsstoffer, selv fra produkter beregnet og godkendt til spædbørns pleje og allergitestede.

Husk at teste evt. ved at sætte et stykke af den tilsendte prøve fast på indersiden af underarmen og se om der kommer en reaktion fra din hud.

Vådservietter vil altid indeholde en eller anden form for kemi, og huden omkring stomier er ekstra sensitiv, fordi vi altid har tildækket den med en bandage, det er derfor vi af og til kan udvikle en form for allergi eller irritation fra en plade vi ellers har anvendt i årtier.

varnæs

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf varnæs » 20. feb 2013 23:43

Charbino vådservietter er bare de bedste og jeg har hørt, at de kommer på markedet igen efter at firmaet blev solgt sidste år. Glæd jer alle for de er bestemt de bedste.
Håber apotekerne og Matas samt helsekost butikkerne snart køber dem ind igen og ikke kun tænke på avance så de kun har de billige, som er noget bras.

Maj
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. jan 2013 14:01

Re: Hjælp ang. pleje af stomien

Indlægaf Maj » 6. mar 2013 13:36

Jeg er af min stomisygeplejerske, blevet anbefalet at bruge ganske alm. blødt toiletpapir til det grove og kompreskludene eller vatrondeller til den grundige slutrengøring.
Det er vigtigt at det er blødt papir, da man ellers risikerer at det kradser stomien så den bløder.


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst