Hjælp til os uvidende

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
Gæst

Hjælp til os uvidende

Indlægaf Gæst » 8. okt 2009 10:19

Hej alle sammen.

Vi er en gruppe der læser på produktionsteknolog uddannelsen. Vi arbejder med produktudvikling. Vi kunne godt tænke os at arbejde med de problemer man kan have når man lever med stomi. Vi vil først og fremmest finde ud af om der er et problem?
Vi tænker noget omkring afskaffelse af den brugte pose, måske en nemmere og mere hygiejnisk metode. Evt en ny form for pose eller en skraldespand?
Vi ville blive rigtig glade hvis nogle med erfaringer både gode og dårlige, ville skrive til os, da vi ikke ved så meget om emnet. Vi har brug for at vide om der er et problem og eller noget man savner i sin hverdag når man lever med stomi?

Venlig hilsen

Mette

Toiletter

Re: Hjælp til os uvidende

Indlægaf Toiletter » 8. okt 2009 11:15

hej

det er lidt sjovt sad lige og tænkte på et problem jeg havde igår.
Jeg var på herlev hosp. på deres toilet og skulle skifte pose, der var ikke noget bord eller noget så jeg stillede min taske i vasken. Men der var sådan en smart vandhane som selv tænder så der kom jo vand ud:(
så jeg fik så fundet mine ting frem og lagde skraldeposen i vasken med det resultat at vandet tændte igen:) Så det er da et problem når man skal bruge vaske til at skifte med*S*
Måske det er anderledes på handicap toilettet men havde taget et normalt!

karina

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Hjælp til os uvidende

Indlægaf geniebambi » 8. okt 2009 21:11

Både når jeg skifter pose (2 gange dagligt) og plade (2 gange ugentligt) putter jeg det i den pose jeg har hængende ved bukselinningen ved skift og derefter putter jeg posen ned i en blespand :D

Min søster havde en ekstra blespand og kunne se idéen med, at jeg havde den stående så jeg ikke skulle gå ud i skraldespanden udenfor hver morgen og aften med "affaldet"... Den idé er jeg blevet meget glad for, især nu hvor det begynder at blive koldt :wink:
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Hjælp til os uvidende

Indlægaf Henning Granslev » 8. okt 2009 23:28

Hej Mette.

Jeg mener ikke, at det er et stort problem at komme af med sine brugte stomiposer.
Hvis man har en colostomi og skal skifte pose, når man er i byen på restaurant m.m. , kan man blot lægge posen i den plastpose, der er til hygiejnebind - altså hvis man er på dametoilettet. På herretoilettet er der ikke denne mulighed. Men så må man selv have en lille plastpose med til den brugte stomipose og så lægge den i affaldsspanden til papir.

I egen bolig bør det ikke være et problem med brugte stomiposer. Man kan jo blot komme den brugte pose i en ekstra plastpose, hvis man ønsker dette.
Jeg personlig kommer min brugte ileostomipose i en lille plastaffaldspose og herefter i vores lille toiletspand til bind m.m. Når posen i spanden er fyldt, kommer den i affaldsspanden - nøjagtigt som husets køkkenaffaldspose.
Så jeg tror ikke, der er behov for, at I skal bruge tid og kræfter på dette projekt.
Jeg talte i dag med en fra jeres gruppe og gav samme oplysning som her i COPA Forum.

Held og lykke med at finde et projekt, der kan give mere udbytte af jeres arbejde på produktionsuddannelsen.

Hilsen Henning Granslev, landsformand COPA :D
Henning Granslev


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst