stomiplade går op

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
karinaa

stomiplade går op

Indlægaf karinaa » 21. mar 2009 18:16

hej

Jeg er lidt i tvivl om det er mig eller om det er de stomi plader jeg bruger som bare ikke fungere for mig. Jeg bruger lige nu Holister med en slags tallerken som den får tarmen til at sidde fast. Tarmen lægger sig lidt i hudniveau og så ryger de ud i siden i af pladen ved huden i stedet for ned i posen. Det kan også være min hud som gør at den ikke sidder ordentligt fast det er svært at sige. Synes det er ret irreterende for ligenu er jeg sygemeldt men hvad så når jeg skal på arbejde - det giver en vis utryghed.

karina

Peter Sørensen

Re: stomiplade går op

Indlægaf Peter Sørensen » 21. mar 2009 21:40

Hej Karina
Jeg tror at du skal få en tid på ambulatoriet, for at se om du skal skifte til en anden type konveks bandage, det giver altid lidt ekstra problemer , når man har en stomi der er i hudnivau , der findes flere forskellige konvekse plader hvor graden af skålformen varierer,samt forskellige muligheder for ekstra tætning som stomisygeplejersken kan forsøge med,det er vigtigt at hun er med inde over, når du har behov for konveks bandage, fordi den ikke må trykke så hårdt at huden tager skade.

karinaa

Re: stomiplade går op

Indlægaf karinaa » 21. mar 2009 22:27

hej igen

'Jeg har fået disse sidst jeg var til stomi kontrol hun mente det var de rigtige men ja jeg ved snart ikke. måske der findes andre mærker som er bedre`. Jeg har også et operationssår som der væsker og som skal have skiftet forbindning hver dag så måske min hud bare er blevet irreteret. Tarmen går ind til hun niveau hvis man røre ved den og kun i den ene side, er det normalt?

Peter Sørensen

Re: stomiplade går op

Indlægaf Peter Sørensen » 22. mar 2009 12:16

Hej Karina
Det er ikke almindeligt at stomien ,trækker sig ind i kun den ene side,den kan ændre facon og højde i takt med tarmbevægelserne,men normalt ikke så meget at den kommer i hudniveau.

karinaa

Re: stomiplade går op

Indlægaf karinaa » 22. mar 2009 12:27

tarmen går ligesom ind i hudniveau i den ene side, men tror mere det er selve det hul man klipper til pladen som er for bevægeligt så tarmen får den løftet op!

Peter Sørensen

Re: stomiplade går op

Indlægaf Peter Sørensen » 22. mar 2009 13:09

hej igen
prøv at se på bagsiden af pladen og på huden og lav en lille tegning du kan tage med til ambulatoriet, der viser, hvor det trækker ud under pladen, hvis det er det samme sted hver eneste gang, kan det måske klares med pasta eller en tætningsring.
det er jo ikke holdbart at skulle leve med lækagerne og en gennemgående ting ved de konvekse er, at de pga skålformen er stive i det og derfor ikke følger huden så godt.


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster