Stomibevilling.

Gode råd , og spørgsmål om problemer med hjælpemidler.
Forumregler
Søg efter hjælpemidler og læs uddrag af Serviceloven i artiklen om hjælpemidler
GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Stomibevilling.

Indlægaf GR » 27. jan 2009 16:38

Hejsa...

Jeg har siden, jeg fik min stomi, haft min bevilling hos Kirstine Hardam. Det har jeg alle dage været rigtig godt tilfreds med, de yder en god service og man får tingene fra dag til dag, der kan dog gå en enkel dag mere, hvis der er snestrom. :lol:

For nogle år siden valgte min kommune så, vi alle skulle have den samme forhandler. Det var jeg nu ikke helt enig i og man må gerne have sin bevilling et andet sted, hvis man kan få produkterne til den samme pris som hos den forhandler ens kommune har valgt.

Jeg har derfor stadig min bevilling hos Kirstine Hardam, da jeg ikke valgte og flytte med de andre, der er også andre en mig der blev. Da Kirstine Hardam tilbyder os produkterne til den sammen pris.

Men så i dag, får jeg så et brev med en regning på mereudgifter i forbindelse med hjælpmidler.
I brevet står der ikke meget, andet end man skal betale disse penge. Ikke rigtig hvad det er man skylder penge for eller andet info. Får ringet rundt til alverdens mennesker og finder ud af det er en regning for min sidste bestilling og så forskellen på kommunen pris og Kirstines pris.

Den forhandler kommunen benytter har åbenbart ændret prisen. Men det kan jeg jo ligesom ikke se, selvom de mener det er noget, jeg som stomist selv skal holde øje med, da jeg har min bevilling et andet sted. Men problemet er jo bare kommunen vil jo ikke oplyse, hvad deres forhandler tager for deres produkter, så os med en bevilling et andet sted, kan få rettet prisen ind, så det passer.

Har kontakte min stomisygeplejske og håber hun kan få kommunen til, at gøre livet lidt nemmere for os og dem selv.

Jeg skal nu sende regningen op til Kirstine Hardam, da jeg jo selvfølgelig, ikke skal betale den selv.
Men det er jo ret meget spild af folk tid, at kommunen ikke bare vil oplyse de priser på produkterne som deres forhandler her. De skal jo så holde øje med os, der har vores bevilling et andet sted, når vi bestiller og sende en regning til os, fordi prisen jo ikke passer, som vi så skal sende videre til vores forhandler som så skal bruge tid på regningen også.

Har spurgt kommunen om, jeg kunnne få priserne, så det kunne blive passet ind igen. Det var også et problem da, de hele startede i tidens morgen med, da vi skulle have den samme forhandler. Hun ville vende tilbage, men skulle åbenbart, ikke lige sætte min næse op efter det. Kommunen mener åbenbart ikke det er deres opgave, at fortælle prisen bla. pga. konkurrencen, men det er jo ret svært, at vide prisen så.

Synes det er noget mærkelig noget, de skal gøre det hele så besværlig. Jeg har faktisk pt. nok i mit dårlig heldbred, er ved at komme mig oven på en operation.

Håber det hele snart falder på plads igen, så det kan køre som det plejer, at man bare bestiller og får sine ting og ikke regninger ind af døren, fordi man skal være synsk. :D
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Peter Sørensen

Re: Stomibevilling.

Indlægaf Peter Sørensen » 27. jan 2009 17:45

Hej

Kommunen skal oplyse hvilken pris man selv skal betale, vi har haft flere sager for copamedlemmer og der er en igangværende sag i Aabenraa kommune, om nøjagtig det samme problem.
Velfærdsministeriet er hørt i sagen og har skriftligt svaret ,at kommunen selvfølgelig skal fortælle borgerne, hvad differencen er.
Denne sag har foreløbig kørt i mange mange måneder, fordi der når der er nyt, skal via Statsforvaltningen Syddanmark og andre instanser.
Har i problemer med kommunen,vedr frit leverandørvalg eller bevillingen, vil Copa gerne tage sagen op.
Vi har kun mulighed for at tage sagen for medlemmer.
Send Copa dine personlige oplysninger og problemstillingen.
kopi af hvad ,du har modtaget skriftligt fra og hvad du har sendt til kommunen.

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Stomibevilling.

Indlægaf Henning Granslev » 28. jan 2009 16:40

Hej GR

Du har ret til at få oplyst priserne på de hjælpemidler, du bruger.
I servicelovens § 112 står der i stykke 47. bl.a.

Har kommunen indgået leverandøraftale, kan ansøgeren få refunderet et beløb svarene til de udgifter, kommunen ville have haft, hvis ansøgeren havde valgt at benytte kommunens leverandør.
Ansøgeren kan dog højst få refunderet det beløb, som pågældende har betalt for hjælpemidlet. Kommunens tilskud skal, så vidt muligt, fremgå af ansøgerens bevilling. Såfremt beløbet ikke kendes præcist på bevillingstidspunktet, bør det oplyses hurtigst muligt derefter.

desuden står der også:
Efter hjælpemiddelbekendtgørelsens § 5 stk. 3 gælder, at ved indkøb af særligt personlige hjælpemidler skal fakturaen fra den leverandør, som ansøgeren vælger, sendes og afregnes direkte med kommunen. Ansøger hæfter selv for egenandelen, der betales direkte til leverandøren. Det skal fremgå af fakturaen, om ansøgers evt. egenandel er fratrukket.
Leverandøren afregner således direkte med kommunen. Det sikres hermed, at reglen om frit leverandørvalg ikke indebærer unødig belastning af den enkelte brugers økonomi.

Kort og godt. Leverandøren som du selv vælger, skal jo vide, hvad kommunen betaler hos deres leverandør. Ellers er det ikke muligt at sende en faktura til dig med en evt. prisdifference mellem din leverandør og kommunens leverandør.
Hvis du vil kan du sende en mail til h.granslev@mail.tele.dk med din adresse, så kan jeg sende en kopi af serviceloven til dig. Jeg kan evt. også ringe til dig, hvis du ønsker dette.
Stomiforeningen COPA vil gerne hjælpe med at løse disse helt unødvendige problemer. Men desværre er der enkelte kommuner, der er besværlige og ikke overholder loven om retten til frit leverandøralg af personlige kropsbårne hjælpemidler.

Hilsen Henning Granslev. landsformand COPA :P
Henning Granslev

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Stomibevilling.

Indlægaf GR » 28. jan 2009 22:38

Hejsa...

Jeg blev i dag, ringede op, af en dame jeg ikke talte med i går, da hun ikke var til stede, talte ellers med ret mange forskellige. :)

Forklarede også hende sagen, at det jo er lidt svært, at have sin bevilling et andet sted, når de hemmelig holder priserne. Hun indvillede i, at jeg måtte få priserne på mine egen produkter, så Kirstine Hardam, kan få rettet prisen, så de passer med den forhandler som kommunen bruger. Så det ser jeg frem til, at jeg får noget info omkring.

Hun ville kontakte, hende jeg talte med flere gange i går, som jo ikke rigtig mente, jeg kunne få oplyst det her. Så håber jeg godt nok, det her snart falder på plads igen. Det er rigtig meget tidspilde for mange mennesker det her og unødvendig arbejde.

Stomisygeplejsken og jeg talte også sammen i dag igen og vi håber det nu løser sig, men hvis ikke må vi jo have copa på banen.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.


Tilbage til "Hjælpemidler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster