morbus corhn og borterline

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
acbh
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19. nov 2007 22:21
Årgang: 1986
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: odense
Kontakt:

morbus corhn og borterline

Indlægaf acbh » 15. okt 2012 23:17

hej alle herinde!!!
jeg er en pige på 26 år, fik konstateret corhn syge i januar 06 og fik kun ca 3 månder til de ville lave en stomi meget akut... på samme tid begyndte jeg en helt ny del af mit liv da jeg blev indlagt på P i odense var indlagt 1½år og kom der fra men en ny sygdom som hedder borterline (en personlighedsforstyrelse) som de sagde at jeg havde udviklet da jeg var spæd men at den bryd ud nu fordi jeg var svækket på alt andet....
har nu levet med de to sygdomme i 6 år og mangler nogle at dele det med at vre både fysisk og pyskisk syg og oven i hatte have et skjult handycap som jeg ikke kan dele med nogle da jeg er meget ked af den (synes det er pinligt at det ikke er normalt) det er meget svært for mig at havde de to sygdomme sammen da jeg bliver pyskotisk af binyrebakhurom som hjælper godt på min corhn og ved ikke helt hvad jeg skal stille op???
håber der er en jeg kan dele alt det her med og forhåblingt komme ud på den anden side af det hele....

(undskylder staveflejl men er lidt ordblind)

Anika
venlig hilsen Anika

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: morbus corhn og borterline

Indlægaf GR » 18. okt 2012 00:08

Hejsa Anika. Når man har andre sygdomme end sin MC, bliver man sommetider nød til, at vælge noget til eller fra. Da det sommetider kan være svært, at få det hele til, at gå op i en højere enhed, da både sygdomme og medicin, kan have indflydelse på hvad man ellers fejler.

Jeg har som dig selv andre sygdomme ved siden af. Jeg har bla. en hudsygdom, hvor noget medicin mod den giver tarmbetændelse. Det har jeg jo været nød til, at vælge fra, da jeg ikke har lyst til, at være syg mere, hvis jeg kan undgå det.

Du har en fysiks sygdom som pred er god for, men en psykisk pred er dårlig for. Det er jo ikke rigtig en holdbar løsning som jeg ser det. Du bliver nød til, at gøre op med dig sig, hvad du vægter højest.

Da jeg for 18 år siden blev syg fik jeg også pred og havde også fornøjelsen af at opleve at blive psykotisk. Det var ikke en videre spændende oplevelse.

Hvis jeg var dig, ville jeg værne om min psyke. Du er en ung kvinde, der gerne skulle udvikle dig og forhåbenlig blive så velfungerende igen, at du kan bo i egen bolig mm. Men i kraft af du bliver syg psykisk, når du får pred, bliver du sendt tilbage i dit forløb igen og igen.

Personlig synes jeg, da det ville være ærgelig for dig, hvis du skulle bo på dit bosted i rigtig mange år pga. du har en tarmsygdom, hvor medicinen kan stå i vejen for din udvikling psykisk.

Jeg synes du skal høre din læge om de biologiske lægemidler er en mulighed i dit tilfælde, hvis de ikke er afprøvet. Der kan også være psykiske bivirkninger, men det er langt mindre. Jeg har aldrig hørt om nogen der blev psykotisk af det.

Jeg har selv været stomist i mange år og også været syg stomist, det er knap så hårdt som, at være sat ud den rigtig vej. Men at være psykotisk synes jeg godt nok er svært, for det er også svært at fungere i samfundet. Derfor vil jeg også vælge, at værne om psyken hvis mulig.

Pred skal jeg aldrig have mere selv, det var rigelig dengang for 18 år siden.

Håber du finder en løsning, der er rigtig for dig, så du føler dig bedst tilpas og godt hjulpet i dit sygdomforløb. :)
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster