vægtøgning i forbindelse med CU/MC eller pouch?

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
Moonmistress
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30. mar 2009 22:54

vægtøgning i forbindelse med CU/MC eller pouch?

Indlægaf Moonmistress » 22. apr 2009 21:15

jeg er i den lidt mærkelige situation at min krop åbenbart ikke er " helt normal"....

jeg er typen der ikke taber mig af at være syg med tarmen, hvilket ellers synes at være "normalen"... snarere tværtimod så tager jeg på, især i perioder hvor tarmen er syg og besværlig - selv uden medicinering..

det eneste tidspunkt jeg har oplevet at tabe mig i de seneste 10 år, var da jeg havde stomi, og der endda kun indtil et rimeligt nivau...

det bør nok siges at jeg er kvinde, 164 cm høj - min kropsbygning antyder jeg skal ligge på ca 61 - 67 kg ( nok nærmere 67, hvis man kigger på mig)...
da jeg havde min stomi og lå LAVEST i vægt vejede jeg 68 kg.... inden for 1½ md efter lukningen af stomien var jeg allerede oppe på 73..

der lå jeg godt i adskillige år ( svingede de normale 2 til den ene og anden side) - men siden mit nyeste udbrud i september har jeg rent faktisk taget omkring 10 kg PÅ!
hvilket så nu lander mig i " overvægtig" zonen...

er der andre der oplever samme problem?

personligt har jeg en teori, der hedder at det eneste tidspunkt jeg føler jeg har ro for tarmen, er når jeg kører i skrutten... jeg oplever først problemerne bagefter, og selv der "forbinder" min hjerne ikke det at putte i skrutten til at jeg har ondt... jeg er sku da vist lidt mærkelig.... eller?
Knus, Sabina

Colitis Ulcerosa, diagnostiseret feb. 1999
Kolectomy, Jan. 2002
J-pouch. maj 2002
Nedtagning af loopstomi, sep. 2002
Ny diagnoe: feb. 2009 - Morbus Chrons
Tilbagediagnostiseret april 2009 - jeg har stadig kun Colitis

Peter Sørensen

Re: vægtøgning i forbindelse med CU/MC eller pouch?

Indlægaf Peter Sørensen » 22. apr 2009 21:54

Hej Sabina
jeg fandt denne afstemning på

http://www.vores-forum.dk/mcogcu/index.php?topic=222.0

Jeg er undervægtig 7 (15.9%)
Jeg er slank 3 (6.8%)
Jeg har en normal vægt 8 (18.2%)
Jeg vejer lidt for meget 18 (40.9%)
Jeg er alt for tyk! 8 (18.2%)

Total stemmer: 43

Det ser ud som om det måske er en myte ,at de fleste er undervægtige når de har crohn/colitis.
men det er jo ikke et voldsomt stort antal svar det bygges på .

Moonmistress
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30. mar 2009 22:54

Re: vægtøgning i forbindelse med CU/MC eller pouch?

Indlægaf Moonmistress » 23. apr 2009 00:38

ja jeg tænkte det sku nok ;)

hvad pokker er det så lige der foregår med alle de sygdomsbeskrivelser der ligger derude.... stort set alle som en har beskrevet at vægttab er et kendt symptom på tarmbetændelse....
Knus, Sabina

Colitis Ulcerosa, diagnostiseret feb. 1999
Kolectomy, Jan. 2002
J-pouch. maj 2002
Nedtagning af loopstomi, sep. 2002
Ny diagnoe: feb. 2009 - Morbus Chrons
Tilbagediagnostiseret april 2009 - jeg har stadig kun Colitis


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster