Erfaringer med Humira??

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
KC
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2007 11:49
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Erfaringer med Humira??

Indlægaf KC » 19. mar 2009 23:42

Hejsa..
Jeg står over for og skulle i behandling med Humira pga betændelse i min endetarms stump :?

Vil høre om gode/dårlige erfaringer med det hvis nogen har oplevet noget de vil dele???? :roll:

Pft Kitte.

Peter Sørensen

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf Peter Sørensen » 20. mar 2009 18:05

Hej Kitte

jeg har ikke selv erfaring med humira, men prøv evt at kigge i
http://www.vores-forum.dk/mcogcu/index.php?topic=1010.0 ,hvis du søger på humira er der flere indlæg og emner om humira.

KC
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2007 11:49
Årgang: 1978
Stomi siden: 2004
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf KC » 21. mar 2009 10:38

Hej Peter..
Tak for dit svar..
Har været inde og kigge,men det er ikke meget der bliver skrevet om det..
Fik 2 sprøjter i går og fornemmer allerede at det går lidt bedre.. Så det er godt.
Næste sprøjte er om små 14 dage..
Det skulle også hjælpe på leddegigt... Jeg døjer -som tidligere skrevet under fibromyalgi-meget af ondt i mine arme og øverste del af ryggen som trækker op i nakken og det er næsten som forsvundet... Dejligt at vågne op og jeg faktisk ingenting kan mærke i mine arme... :D
Så selvom det gør lidt nas med den sprøjte,så må jeg gøre det når det er til det bedre.......!!

Ha en god weekend..

Kitte.

Peter Sørensen

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf Peter Sørensen » 21. mar 2009 12:49

Hej Kitte

nej der er ikke så meget om det, i forbindelse med tarmsygdomme, det har været brugt til gigt sygdomme i hvert tilfælde siden 2005,det skyldes sikkert at det har været en kamp for lægerne at få lov at anvende det pga. priserne, der skulle søges om tilladelse i hvert tilfæde, men det vigtigste er at det har en god effekt så man kan være aktiv uden smerter.

Fortsat god weekend.

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf geniebambi » 22. mar 2009 15:05

Hej Kitte,

dejligt for dig at du allerede kan mærke en forbedring - så er der da lys forude! :)

Jeg har tidligere fået Humira, men det virkede - som så meget andet - ikke på mig. Da det var sidste forsøg på at holde sygdommen nede og det ikke virkede, endte jeg med en stomi, så jeg var knust da det ikke virkede... Men nu går det jo fint.. :)

Jeg syntes også at det gjorde s***** ondt at få de sprøjter, så jeg kunne ikke gøre det selv. Så jeg var taknemmelig for at min kæreste ville gøre det!!!
Jeg har også fået methotrexat som også skal sprøjtes ind og det brød jeg mig absolut heller ikke om. Det gjorde dog mindre ondt end Humira'en...

Jeg nåede at få Humira i et par måneder og syntes ikke smerten blev mindre, men jeg fik også enten 3 eller 4 sprøjter hver gang... Kun den sidste gang gik jeg ned på 2...

Jeg ved godt det ikke er særligt opløftende at sidde og læse, men jeg vil mene at hvis det virkede, ville jeg sagtens kunne have holdt smerterne ud. Tror simpelthen at en kombination af udbrud og svækkelse + at skulle stikke sig selv var for TRÆLS når det ikke virkede..!

Håber det virker for dig!

Jeannie
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi

karina
Indlæg: 27
Tilmeldt: 3. jan 2004 16:48
Geografisk sted: dybvad, nordjylland

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf karina » 26. okt 2009 20:34

så er jeg indlagt på 3 uge pga af opblusning i min crohn, jeg har stomi og betændelsen sidder nederst ved stomien, jeg er startet predison behandling uden virkning så startede i fredags på humria behandling. det jeg gerne ville høre er hvor længe der går før jeg kan regne med at mærke en god effekt af det. syntes ikke jeg har så ondt som før jeg startede men stadigså ondt at det kun er morfin der kan tage smerterne.. jeg hør gerne andres erfaringer med behandlingen...
karina

Peter Sørensen

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf Peter Sørensen » 27. okt 2009 00:00

Hej Karina

Virkningen indtræder i løbet af få uger, men er først maksimal efter ca. 12 uger, ifølge generelle oplysninger, det kan variere for den enkelte.

gæsten..

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf gæsten.. » 11. nov 2010 15:09

Hej med jer.
Min kæreste tager humira for sin Chron. og det har hjulpet rigtig godt på ham. Han tager det selv hver anden uge og er rigtig glad for det. :)

Håber det virker for dig også..

secher
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. jan 2010 23:53
Årgang: 1984
Stomi siden: 2010

Re: Erfaringer med Humira??

Indlægaf secher » 12. nov 2010 12:02

Hej KC.

Jeg har fået Humira af to omgange, 1 gange var der så meget aktivitet i sygdommen at de droppede det, men efter min stomi op, har de startet mig op igen, og jeg har det godt med det, jeg tager selv den hver fredag og ja det gør ondt, men jeg gør det, at jeg lægger is direkte på det sted jeg vil stikke, det kan tage det væreste af smerterne.
Der kan godt gå lidt tid inden du mærker at det vil hjælp dig og håber du vil mærke en bedring..

Hilsen Line


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster