Colitis eller Crohn

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
Evb

Colitis eller Crohn

Indlægaf Evb » 6. feb 2009 22:40

Hej Peter og andre

Jeg synes efterhånden at jeg har hørt MANGE gange nu at lægerne ændrer diagnosen fra colitis til Crohns. Jeg synes det er lidt underligt. Jeg har hørt fra dig Peter at en crohn kan ligne colitis fuldstændig fordi at den kan sidde udelukkende i tyktarmen osv. Men de personer som jeg har talt med og som har fået ændret diagnosen fik deres tyktarm fjernet og den blev så undersøgt af en patalog og lægerne sagde så at det med 100% sikkerhed var colitis. Da jeg fik fjernet min tyktarm sagde de nøjagtigt det samme, og jeg har endda spurgt et par læger sidenhen og man ikke engang imellem kan være i tvivl og der sagde de jo, men at det var de ikke i mit tilfælde. Det fik de andre jo også at vide, derfor har jeg det lidt underligt med de to sygdomme, føler ikke rigtig at jeg kan tro på at det er colitis, hvis du forstår!!

Nåh men det er bare noget jeg sådan har gået og tænkt på.

Venlig hilsen

Eva

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Re: Colitis eller Crohn

Indlægaf GR » 6. feb 2009 23:41

Hejsa Eva...
Jeg har MC og har kun været syg i min tyktarm og endetarm. Begge dele mangler, jeg i dag.
Det har altid været helt sikkert, jeg havde MC. Der er forskel på hvordan MC og CU sidder i tarmen og her mener jeg ikke, at min sygdom bla. kan sidde i tyndtarmen også, men i selv tarmen. MC sidder i alle lag af tarmen, hvor CU derimod sidder i slimhinden. Sommertider kan lægerne dog ikke sige helt præcis om det er MC eller CU. Og sommertider får folk jo bla. den forkert sygdom.

Det er jo, at fortrække man ved om det er det ene eller det andet, da vi MC folk jo normalt ikke bliver tilbudt pouch operation bla. Jeg spurgte engang min kirurg for sjov, om de måske ikke havde taget fejl, at jeg havde CU. :lol: Med mit forløb, har jeg nu aldrig været i tvivl om det var MC, men kunne jo være fedt, så være jeg jo "heldbredt". Jeg lever i lykkelig uvidenhed hver dag, jeg ved ikke, om jeg bliver syg igen. Lever mit liv, efter jeg ikke gør. Har forholdt mit til, hvis jeg blev og om mine muligheder. Jeg har faktisk været medicinfri siden okt. 2001 og det går strygende endnu. :D

Man må leve sit liv efter de oplysninger man har pt. Og ændre tingene sig, hvis man f.eks får sin sygdom lavet om, eller jeg bliver syg igen, må man tage det til den tid, man kan hverken gør fra eller til nu alligevel og man kan blive helt rundtosset i hovedet sommetider synes jeg, når man skal leve i en uvidenhed. Derfor bliver man nød til, at lægge det fra sig og leve i nuet synes jeg. :D
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

Peter Sørensen

Re: Colitis eller Crohn

Indlægaf Peter Sørensen » 7. feb 2009 15:15

Hej Eva

Det er meget sjældent ,at de må ændre diagnose ,og da de har opereret dig og svarer at de er sikre på CU, i dit tilfælde så må de have fundet sikre tegn.

Jeg har fundet dette på http://www.abbott.dk/Sygdomme/Crohns-sygdom/Spørgsmål-og-Svar.aspx#FAQ161

Crohn's sygdom kan opføre sig fuldstændig som colitis ulcerosa, give de samme symptomer og udelukkende befinde sig i tyktarmen. Ofte kan man heller ikke ved mikroskopi af vævsprøver skelne Crohn og colitis. Hvis tarmsygdommen pludselig breder sig til tyndtarmen, eller hvis nye vævsprøver viser forandringer, som er specifikke for Crohns sygdom, må man ændre diagnosen til Crohn's sygdom. Det er mindre end 5% af tilfældene med colitis ulcerosa, hvor man senere må ændre diagnosen, og hos 5-10% af alle patienter er det fra sygdommens start ikke muligt sikkert at afgøre om det drejer sig om Crohn eller colit.

EB

Re: Colitis eller Crohn

Indlægaf EB » 11. feb 2009 23:24

Hej Peter og GR

Tak for jeres svar.

Ok jeg havde næsten fået en eller anden dum fornemmelse af at det var meget tit at diagnosen blev ændret.

Og GR du har da fuldstændig ret i at man skal prøve at lægge det fra sig, det er jeg nok ikke så god til, når det gælder sygdomme, øv.

Men tak for jeres svar.

Venligste hilsner fra Eva


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster