Colitis og træthed

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
BL

Colitis og træthed

Indlægaf BL » 6. aug 2008 13:35

Hej
Er der en vis sammenhæng med træthed og Colitis?. Lægerne har sagt mig, at det som tyktarmen bruges til er at suge væde og dermed gøre afføringen tyk. Nu er tyktarmen væk, og der er lagt en stomi, for 2 år siden. Trætheden er en stor plage, jeg må sove hver dag efter arbejdet, har probolemer med hukommelsen og føler mig enormt sløv på mange måder.
Er der nogen forklaring, og er der andre som føler sig sådan. Mit spørgsmål er også om der findes nogen med colitis som har fået stomi eller pouch, som føler sig energimæssigt på samme højde som andre mennesker udenn sygdkommen. Jeg glæder mig til at høre fra jer

vh
BL
Obs, står til at skulle have pouch i 2008

Peter Sørensen

Re: Colitis og træthed

Indlægaf Peter Sørensen » 6. aug 2008 15:46

Hej BL

Begge de autoimmune tarmsygdomme colitis og crohn kan medføre stor fysisk og psykisk træthed, det kan være selve sygdommen, som desværre ikke kan fjernes sammen med bortoperation af tarm, men det kan også skyldes B-12 vitamin mangel, særligt ved ileostomi,fordi B-12 kun optages i de nederste dele af tyndtarmen, har man et hurtigt og stort output kan man komme i underskud med andre vitaminer der også kan give symptomer af samme art.

Jeg er stødt på mange tarmpatienter,i andre forummer ,med de to sygdomme ,der døjer med voldsom træthed.
En del af dem får fleksjob, af samme grund,men ofte kræver det at den behandlende læge udarbejder en erklæring omkring sygdommens art, der er desværre en del sagsbehandlere der tror at ved fjernelsen af den syge tarm er patienten fri for colitis.
Mit bedste råd er at snakke med din læge om at blive undersøgt, for at se om du er i underskud.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Colitis og træthed

Indlægaf Steen Samuelsen » 6. aug 2008 17:40

Hej BL

Træthed i forbindelse med CU kender jeg også til. Efter jeg fik ileostomi blev trætheden endnu mere markant. Jeg fik samme forklaring som Peter har beskrevet med optagelse af B-12 vitamin, hvorefter jeg begyndte at tage en B-12 vitamintablet dagligt. Det hjalp hurtigt og jeg har taget det siden. B-12 vitamin fås i håndkøb.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

BL

Re: Colitis og træthed

Indlægaf BL » 7. aug 2008 12:30

Hej og tak for hurtige svar. Det er ikke mig selv men min 18 årige datter, hun står til pouch operation om 2 måndeder. Jeg vidste ikke at kroppen var i stand til at optage b12 i tabletform når man havde stomi. Hun får B12 indsprøjtning hveranden måned hos lægen, og siger selv at de hjælper meget godt omgående, men virkningen er desværre alt for kort. Vi går straks igang med at tage dem dagligt i tabletform, tak for det gode råd

vh
BL

Cilla 1989

Re: Colitis og træthed

Indlægaf Cilla 1989 » 7. aug 2008 15:01

Hej BL..

Jeg kunne ikke lige lade være med at skrive til dig også, da jeg også er en ung pige, hvad der har CU.
Jeg var lige til kontrol på sygehuset iger, og talte soecielt med min læge om trætheden, den kender jeg alt for godt, som alle andre med disse sygdomme.
Det hænder meget ofte at unge piger/kvinder også lider af jernmangel, altså hvor mætningen i blodet er for lav, og ikke mindst blodprocenten.
Jeg står i den situation hvor jeg ikke på nogen måder kan holde mit jern i balance, og skal derfor af og til ind og have "jern-kur", det hedder Venofer, og gives intravenøst, en gang i ugen i 3-4 uger, og derefter holder jeg det oppe så længe jeg kan, men nogle utroligt gode jerntabletter ( de er i hvert fald meget gode til mig, da jeg ingen gener får, og man skal kun have en enkelt om dagen).
Men det er også rigtigt det med B-12 vitaminen.
Held og lykke med operationen:)

Mvh Cilla 1989

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Re: Colitis og træthed

Indlægaf Louise PT » 8. aug 2008 17:50

Hej,

Jeg vil lige høre om man bare sådan uden aftale med lægen kan starte på B12-vitamin tilskud i form af piller? Kan man ikke få en overdosis af disse?

Tager I andre sammen med B-vitaminpillen også en alm. multivitamin pille (der jo også indeholder B12 vitaminer)?
Jeg har en B-vitamin kombi pille, dvs. med mange forskellige B-vitaminer inkl. B12 - er det den I snakker om? Eller findes der en pille kun med B12?

Tager nogen af jer sammen med B12 også tilskud af jern (i form af 1 pille dagligt)? Og er det ikke farligt bare sådan at gøre uden lægens viden?

Ja, er bare lidt forsigtig med tilskud af diverse vitaminer, da man jo også kan risikere at gøre skade hvis man ikke har viden på dette område. Jeg føler mig træt, sover 9 timer om natten og sover samtidig en middagslur lige pt. så overvejer da om det kan afhjælpes med lidt vitamin tilskud.

Hilsen Louise (har pouch)

Peter Sørensen

Re: Colitis og træthed

Indlægaf Peter Sørensen » 8. aug 2008 19:25

jeg ville ikke begynde at tage tabletter før jeg fik lægens ord for at jeg kunne optage dem, nogle få ileostomister kan optage B12, gennem kosten, det er formentlig fordi der er bevaret en rest af den nederste tyndtarm ,således at optagelsen kan foregå gennem slimhinden.
Lægerne kan ikke præcist se den, zone hvor B12 optagelsen foregår,udover man ved det foregår i de sidste ca 15 cm tyndtarm, derfor anbefaler eller bør man anbefale at man bliver checket for mangel ved ileostomi/reservoir

Det samme gælder jern tilskud, der er normalt ikke grund til at tage kosttilskud, med mindre man har fået at vide man er i underskud, hvis man spiser varieret og ens tarm fungerer skulle de fleste være dækket ind.

Cilla 1989

Re: Colitis og træthed

Indlægaf Cilla 1989 » 10. aug 2008 12:26

Hej Louise:)

Som Peter også siger ville jeg heller ikke begynde på nogen former for piller, vitaminer eller noget før det er blevet vendt med lægen..

Jeg startede også først for nogle år siden med B12 vitamin fordi jeg fik at vide at jeg manglede det, og manglen blev opdaget, netop fordi jeg også havde en abnorm træthed. Og sammen med det havde jeg et kraftigt mangel på jern, mine depoter var overhovedet ikke fyldt op.
Så jeg har fået at vide jeg er typen der har brug for ekstra jerntilskud altid, og når det alligevel formår at komme fr langt ned, er jeg inde at blive "tanket op" :)..

Mvh Cilla 1989

BL

Re: Colitis og træthed

Indlægaf BL » 11. aug 2008 14:58

Hej

Vi har været inde og snakke med den kirurg som skal lave pouchen i dag. Vi snakkede om den enorme træthed, og han sagde at han ville lave en koloskopi for at se hvordan alt så ud. Han sagde at hun var hamrende syg, og at trætheden kom af den syge stump ( 30 cm slimhinde) som stadig er meget betændt. I følge ham vil energien komme tilbage efter operationen, hvor man samtidigt som man fjerner stumpen laver pouchen. Hun er ikke blevet kigget på indvendigt, siden hun fik lavet stomien for 2 år siden, har derfor aldrig fået stikpiller eller andet imod betændelse i stumpen.

Så nu håber vi bare det bedste
vh
BL

Cilla_89
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2. okt 2007 19:36

Re: Colitis og træthed

Indlægaf Cilla_89 » 11. aug 2008 15:13

Hej ...

Det var da godt i kom ind til den samtale, og godt de nu vil finde ud af hvor slemt det egentlig står til, når han kan se hendes tilstand ikke er så god..
Det er da absolut dejligt at hun kan slippe af med den abnorme træthed når hun er blevet opereret :)

Held og lykke med det..

Mvh Cilla 1989


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster