kompliserede fistler

Her kan du udveksle erfaringer om sygdomme der kan medføre stomi.
Til nye medlemmer/patienter: Husk at alle sygehistorier er forskellige og nogle forløb værre end andre.
Forumregler
Stil spørgsmål om sygdomsforløb m.m. Se også hvilke sygdomme der kan medføre stomi
marianne jensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jun 2008 19:39
Geografisk sted: odense

kompliserede fistler

Indlægaf marianne jensen » 18. jun 2008 12:12

Hej jeg er ny her på siden. jeg blev rigtig glad da jeg fandt dette forum, da jeg er helt i kulkælderen rent psykisk pga 3 komplicerede fistler.
Det hele startede for 5 år siden efter en hård fødsel som gav mig mange hæmorider.
Jeg har gået med fistel problemer i skridet i ca 2 år nu.
Det første år var det blot 2 små bylder ved de ydre skamlæber. Min læge sagde at det blot var betændte hårsække og gav mig piniccilin som ikke hjalp. Men da der gik hul på dem og jeg havde døjet med dem i ½ år, krævede jeg at blive undersøgt på OUH. Først blev de blot skåret op og renset ud(som bylder)
Det var først senere da jeg undrede mig over at det ikke ville gro sammen og at det blødte kraftigt fra hullerne når jeg var på wc.

Efter kikkert undersøgelsen kunne man fortælle mig at der var to små huller i tarmen og fistlerne går gennem begge mine ringmuskler.
Men da jeg var gravid (selvom man skulle tro det ikke ville være muligt :lol: )måtte jeg vente med operation til jeg havde født.

For en md siden fik jeg så endelig renset dem rigtigt ud og sat snor i gemmem(som sidder der endnu)
Men så nu en md efter er der allerde en ny på den anden side af skeden i forhold til de to andre. Den er nu renset op og hudoverfladen skåret væk. men der er ikke sat snor i da han ikke kunne se hvor den først hen.

Jeg skal nu ind til en scanning for at bedømme om der er flere og hvor den 3 føre hen.

Det er da noget ubehageligt noget at fejle. Stakkels alle os.
Det er især svært når man har to børn hvor den ene kun er 9 uger og kræver så meget af en.
Jeg har ondt fra de åbne sår og kan i perioder slet ikke sidde ned.
Jeg er utrolig træt og mit ellers gode humør er helt tabt.

Jeg glæder mig til at snakke med nogle af jer her inde.
:)

Peter Sørensen

fistler

Indlægaf Peter Sørensen » 18. jun 2008 23:35

Hej Marianne

velkommen til, der er flere her i foraet, der har eller har haft fistler, også med og uden tarmsygdom, der er en del indlæg under emnet komplikationer, og os der har prøvet det vil nikke genkendende til at der en :evil: ting at døje med, der er desværre ikke en mirakel kur.
Har selv haft en "hesteskobyld med fistler gennem lukkemusklerne og blinde udløbere til det lille bækken.

det er dybt frustrerende ,når man ikke bare kan fjerne dem.
Og ja det gør så pokkers ondt, i perioder når de klotter til så der danens en byld eller når man sidder skævt for at aflaste.
Senest rettet af Peter Sørensen 19. jun 2008 09:53, rettet i alt 1 gang.

marianne jensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jun 2008 19:39
Geografisk sted: odense

at være kvinde?

Indlægaf marianne jensen » 19. jun 2008 09:34

Det værste ved mine fistler er at jeg føler mig ulækker og slet ikke føler at jeg har et liv fremover som kvinde.
Jeg er heldig at jeg har en sød mand (hvis han fortsat vil ha mig :? )og to børn(dreng på 5½ og pige på 9 uger)
Sex har jeg på ingen måde lyst til og nærhed er for mig helt udelukket i øjeblikket.
At gå rundt med åbne, væskende sår ved skridet som lugter er da det værste jeg har prøvet.

Er der nogle der kan fortælle mig lidt omkring chancerne for at det heler op? Og hvor stor sansynlighed der er for at man får men og evt skal ha stomi?

Peter Sørensen

stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 19. jun 2008 10:19

Hej igen

Ved komplicerede fistler kan lægen anbefale, at man får en aflastende midlertidig colostomi, for at undgå forurening med afføring, det kan i nogle tilfælde sikre eller gøre at en heling kan komme igang.

I andre tilfælde lukker man efterfølgende fistlerne med lapkirurgi, hvor man transplanterer et stykke muskel eller hud til at lukke med, men det er svært at sige hvad der er optimalt, der er ikke 2 ens tilfælde og det hele afhænger af fistlernes forløb,og årsagen til dem.
Når lukkemusklerne er inddraget skal de være meget forsigtige.


Tilbage til "Kroniske tarmbetændelser, tarmcancer og andre tarmsygdomme"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst