Også nyopereret med ileostomi!

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
Sille63
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. feb 2011 16:10

Også nyopereret med ileostomi!

Indlægaf Sille63 » 15. feb 2011 13:15

Hej alle

Jeg er så ny herinde. Jeg fik min ileostomi (for livet) den 17. januar 2011. Blev opereret på Bispebjerg og det har jeg været glad for.
Der kom lige lidt komplikationer med voldsomt væsketab(fra stomi alene 4 liter i døgnet), så jeg måtte tilbringe 14 dage på langs.
Jeg kan stadig ikke drikke nok, men øver mig hver dag:-)
Og det bedste er at min mave aldig har haft det bedre end den har nu. Jeg tror virkelig på at jeg får et super liv fra nu af!
Hvor mange er jer er nødt til at tage Imolope eller Imodium dagligt?
Og hvor mange af jer lider af væskemangel?
Og bliver I også ved med at tabe jer?

Om Bispebjerg kan jeg kun tale godt om. De har et super patient forløb også efter indlæggelse! De er virkelig gode til at følge op på en og har et godt tværfagligt samarbejde.

Glad for at der er dette forum, så jeg kan få indblik i hvordan I lever med stomi.

Mange hilsner

Susan

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Også nyopereret med ileostomi!

Indlægaf migo » 15. feb 2011 15:18

Når man lige mister hele sin tyktarm, og kun har tyndtarmen tilbage er der ikke noget der optager vand. Det tager sin tid før det nederste af tyndtarmen begynder at overtage tyktarmens funktioner, såsom at optage vand. Desuden skal tarmfloraen også genopbygges.

Dette kan tage adskillige måneder. I den periode er de fleste nødt til at spise noget stoppende medicin, for at prøve at sætte gennemløbs hastigheden ned. Der er også en del fødevare som virker stoppende som du kan prøve. Samtidigt med at du selvfølgelig skal holde dig dig fra dem der giver tyndere afføring. Derudover vil ekstra salt også hjælpe på væskemanglen/optagelsen. F.eks har almindelige salt chips en helt utrolig effekt på min væske optagelse (det var min stomisygeplejerske der anbefalede det).

Der er mindst to årsager til at man kan opleve at man taber sig efter at have fået stomi. For det første at tarmen ikke optager energi nok da det hele løber så hurtigt igennem. Men mange spiser også meget mindre end de plejer fordi den vej prøver at mindske outputtet i stomien.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Også nyopereret med ileostomi!

Indlægaf Steen Samuelsen » 15. feb 2011 16:46

Hej

Rart at høre at du har det godt efter operationen, jeg kan selv genkende fornemmelsen af at have fået ro i maven. Det var pragtfuldt.

Jeg blev anbefalet at spise havregrød eller havregryn fordi havren er god til at binde væsken og give tarmindholdet struktur. Jeg spiser stadig havregryn og kan tydeligt mærke når jeg springer over i weekenden for at spise rundstykker til morgenmad
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster