Hej fra en ny bruger med ileostomi

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
ThorA
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4. feb 2011 17:59
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Aarhus

Hej fra en ny bruger med ileostomi

Indlægaf ThorA » 6. feb 2011 20:06

Hejsa
Ny bruger her, med ileostomi. Fik konstateret Colitis Ul. (helt nede i endetarmen) i 2006, og fik medicin derefter. Symptomerne forsvandt hurtigt efter opstart med medicin, og siden kunne medicinen nedtrappes. Efter ca halvandet år var jeg helt medicinfri. Derefter levede jeg medicin- og symptomfrit frem til sommeren 2010. Og så gik det ellers hurtigt. En voldsom opblussen hvor CU havde bredt sig til hele tarmen, og en frugtløs behandling med binyrebarkhormon senere blev jeg akut opereret 15.09.2010, kun 3 dage før min 30 års fødselsdag. Et voldsomt chok, for var slet ikke forberedt på stomilivet. Vidste ingenting om det, og var et vrag mentalt den følgende tid, men er kommet ovenpå igen sær takket være kæreste, familie og venner, men også et par gode "stue-makkere" inde på hospitalet, som hjalp mig i de første svære uger, da jeg lå derinde. Også en tak til personalet på Tage hansens gade i Århus.

Hvis jeg skal give et råd til folk, som enten ved de skal opereres, eller netop er nyopererede, så vil jeg anbefale åbenhed omkring situationen. På den måde finder man lynhurtigt ud af at folk omkring en ikke tænker mindre om en bare fordi man går rundt med en pose på maven. Ved åbenhed undgår man også at brænde inde med nogle ting, fordi man ikke tør fortælle om det.
Men det er selvfølgelig op til folk selv, det handler jo også om temperament og personlighed, kan kun sige hvad der virkede for mig :-)

Skal have pouch på et tidspunkt, men det tager jeg til den tid, når det bliver aktuelt mentalt.

Nå, men som sagt, hej med jer alle.

-ThorA

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hej fra en ny bruger med ileostomi

Indlægaf Steen Samuelsen » 6. feb 2011 20:21

Hej Thor

Velkommen i klubben.
Det er rart at du både fysisk og mentalt er kommet ovenpå efter den store kolbøtte som det er at fa stomi. Det er rart at du har haft god støtte af dine stuekammerater.
Jeg kunne ønske at du kunne blive fast deltager her på dette forum og hjælpe andre der har det sværere at komme sig over kolbøtten. Jeg vil også opfordre dig til at tage del i COPA's arbejde som aktivt medlem i den lokalforening der dækker dit område.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

ThorA
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4. feb 2011 17:59
Årgang: 1980
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hej fra en ny bruger med ileostomi

Indlægaf ThorA » 8. feb 2011 14:35

Tak for det.
Jeg må nu nok indrømme, at jeg fysisk mangler lidt endnu, for det var en hård omgang med relativt stort vægttab, efterfølgende blodprop osv. Men det skal nok komme med også.
Hvis der er et eller andet jeg kan bidrage med herinde, vil jeg selvfølgelig gøre det. Og vil da helt sikkert møde op på et tidspunkt til et COPA-møde, og se hvad der sker ved sådan en sammenkomst. Faktisk noget min kæreste ofte plager mig om at gøre, så tror slet ikke jeg kunne slippe udenom, selv hvis jeg ville.

-ThorA

Brugeravatar
Lasse
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13. dec 2009 12:03
Årgang: 1981
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Hej fra en ny bruger med ileostomi

Indlægaf Lasse » 8. feb 2011 22:27

Hej Thor og velkommen til :)

Lyder til det var lidt af en koldbøtte du fik dig, men sådan går det jo engang imellem.
Jeg kan kun give dig ret i at være åben omkring "posen på maven", derfor syntes jeg det er er fedt du dukker op og fortæller din historie.

- Det kan være vi mødes til et Copa-arrangement en eller anden dag, sommetider arrangeres der noget spændende eller sjovt :)

Mvh. Lasse
Mvh. Lasse Bønnerup


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster