Nyopereret med ileostomi pr. 17.01.2011...

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
K Feltendahl

Nyopereret med ileostomi pr. 17.01.2011...

Indlægaf K Feltendahl » 31. jan 2011 15:21

Hej læsere på denne side,

Mit navn er Karina Feltendahl og jeg er lige blevet opereret den 17.01.2011, hvor jeg som planlagt har fået lavet en ileostomi, hvilken jeg skal have i ca. 1 år.

Jeg fik konstateret Colitis Ulserose i november 2002 og blev akut J-pouch opereret i januar 2003. Dengang prøvede jeg også en midlertidig stomi i ca. ½ år, men var da pga. min almene tilstand ikke særlig dus med stomien.

Denne gang, skyldes det problemer med en del fistler som følge af min graviditet i 2007, som der bliver ved med at være aktivitet i. Så i efteråret 2010 blev det besluttet, at der nu må gribes kirurgisk til værks, for at prøve at få bugt med disse. Så dette var den første ud af forventelig 5 operationer indenfor det kommende år.

Jeg er tilknyttet OUH Odense, så hvis der er andre, der har været noget lignende igennem hører jeg gerne fra jer.

Jeg kunne også godt tænke mig at hører, hvilke produkter i andre bruge til at holde stomien ren med, hvor i køber det henne samt om der er nogen former for økonomisk tilskud hertil.

Kærlig hilsen
Karina

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Nyopereret med ileostomi pr. 17.01.2011...

Indlægaf Steen Samuelsen » 31. jan 2011 16:22

Hej Karina

Du skrev: "Jeg kunne også godt tænke mig at hører, hvilke produkter i andre bruge til at holde stomien ren med, hvor i køber det henne samt om der er nogen former for økonomisk tilskud hertil."

Jeg bruger rent vand i rigelige mængder.
Jeg skifter pose og eller plade når jeg går i bad om morgenen. Når jeg er færdig med at vaske og skylle mig, tager jeg forsigtigt pladen af mens jeg lader det varme vand fra bruderen løbe ned over maven. På denne måde er det varme vand med til at løsne klæberen så huden ikke tager skade. Derefter bruser jeg stomien og hele vejen omkring stomien så hud og stomi bliver ren. Når jeg er færdig pakker jeg stomien ind i et stykke gaze 10 x 10 cm og holder det fast med lidt tape mens jeg tørrer mig. Til slut monterer jeg ny plade og pose.
Hel ren hud og stomi og ingen hudskadelige produkter på stomi og hud. Udgift kun til gaze stykkerne som jeg selv skal betale.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

migo
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. mar 2010 14:30
Årgang: 1968
Stomi siden: 2009
Geografisk sted: Holte

Re: Nyopereret med ileostomi pr. 17.01.2011...

Indlægaf migo » 31. jan 2011 17:54

Tror de fleste bruger det der hedder "non-woven kompres, 10 x 10 cm" (f.eks http://shop.mediqdanmark.dk/katalog/31/ ... /42-40-444) til at vaske/tørre med (er små stof/gaze servietter). Som regel også det de bruger på hospitalet. Skulle være til at få på apoteket. Prisen er omkring 20,- for en 100 stk pakke. Men har du spurgt din stomi-sygeplejerske ? Da du måske kan få dem derfra sammen med stomiposerne.

Nogen bruger, ud over lunkent vand og de ovenomtalte servietter, diverse lim-opløselige sprays etc. Men hvis du har brug for noget af den slags skal du nok snakke med din stomi-sygeplejerske, da du sikkert skal prøve dig frem til hvad der passer dig bedst.

Peter Sørensen

Re: Nyopereret med ileostomi pr. 17.01.2011...

Indlægaf Peter Sørensen » 31. jan 2011 18:56

Hej Karina

velkommen til.
Da det er en midlertidig stomi, skal du have det nødvendige betalt af sygehuset ,som også leverer dine bandager, så ambulatoriet skal du endelig bruge hvis det driller eller du føler det ikke fungerer.
jeg bruger selv vand til rengøringen, og vatrondeller til at vaske huden med, dup huden tør med toiletpapir, og lad være at bruge det billige genbrugspapir, da der kan være stoffer i der kan irritere huden.

Hvis du søger på fistler her, så dukker der flere op

search.php

Det samme her :

viewforum.php?f=21

Karina Feltendahl
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. jan 2011 13:04

Re: Nyopereret med ileostomi pr. 17.01.2011...

Indlægaf Karina Feltendahl » 3. feb 2011 20:41

Hej Igen, mange tak for jeres svar :-)

Det der med at vaske stomien i badet, kan jeg ikke helt forestille mig.
Men det kan jo være jeg alligevel afprøver det, når jeg er blevet lidt
mere fortrolig med den.

Mht. disse gaze/kompress servietter har jeg lige et ekstra spørgsmål -
skal de være sterile eller ej ? Det er nemlig muligt at købe begge
slags og der er nogen forskel rent prismæssigt.

Lige nu glæder jeg mig til på mandag, for da skal jeg atter på arbejde :-)

Kærlig hilsen
Karina

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Nyopereret med ileostomi pr. 17.01.2011...

Indlægaf Steen Samuelsen » 3. feb 2011 21:07

Hej Karina

Jeg bruger usterile. Usterile betyder jo ikke snavsede, blot at de ikke har gennemgået den særlige sterileseringsproces.

En stomi er jo ikke et åbent sår, men blot en slimhinde der er kommet frem i dagens lys.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster