hejsa alle

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
miss-tulli
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. sep 2010 08:30
Årgang: 1988
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Hvidovre

hejsa alle

Indlægaf miss-tulli » 25. okt 2010 16:33

Hej
Jeg er en pige på 22 år som fik en midlertidig stomi 1. septemper i år (2010).. man kan vel sige den var akut, da det ikke var planlagt det skulle være nu. jeg vidste egentlig godt jeg skulle have stomi på et tidspunkt, da min sygdom colitit ulcerosa var blevet ret slemt, men havde håbet på jeg kunne vente til jeg var færdig med uddannelsen.. sådan skulle det ikk være...
jeg går på pædagogseminariet og havde kun været i praktik en måned ud af et halvt år inden indlæggelsen skete.. så frygtede at jeg ikke kunne bestå praktikken og var nødt til at starte forefra.. men operationen gik som den skulle. jeg var hjemme efter 5 dage og tilbage i vuggeste 3 uger efter. det er gået super godt og ingen problemer med at være i praktik og have stomi samtidig.. men er spændt på hvordan den operation kommer til at gå når det kommer til den tid.. det skal jo passe sammen med skole og det hele.. :)

men god dag til alle

KH Henriette

karinaa

Re: hejsa alle

Indlægaf karinaa » 25. okt 2010 16:50

hej

hvis det er den operation hvor du skal have lagt stomien tilbage du er urolig for så er den meget nemmere end den første. Jeg fik min lagt tilbage med kikkert, det gør de vidst ikke på hvidovre hvis du er opereret der, men vil sige man bliver hurtigere rask når den lægges tilbage.

mvh k

miss-tulli
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. sep 2010 08:30
Årgang: 1988
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Hvidovre

Re: hejsa alle

Indlægaf miss-tulli » 25. okt 2010 17:09

jeg ved faktisk ikke om den skal lægges tilbage med kikkert, men min første operation var med kikkert, så har kun små fine ar maven...
det er nok mere det bagefter når stomien er væk og jeg skal gå på toilettet igen.. har læst at man kan komme op på 8-10 toilet besøg i starten.. ikke det jeg har mest overskud til.

Peter Sørensen

Re: hejsa alle

Indlægaf Peter Sørensen » 25. okt 2010 17:21

Hej Henriette

Antallet af toilet besøg er afhængigt af om det er en "almindelig tilbagelægning", af en midlertidig stomi, eller om du har fået fjernet tyktarmen og skal have lavet pouch/reservoir.
Hvis tyktarmen er fjernet helt eller store dele af den mangler kan man i de første måneder ,have mange tynde afføringer, der dog kan begrænses ved hjælp af kost eller medicinsk behandling.

miss-tulli
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. sep 2010 08:30
Årgang: 1988
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Hvidovre

Re: hejsa alle

Indlægaf miss-tulli » 25. okt 2010 17:23

hele tyktarmen er væk og jeg skal have den der J-pouch..
men hvis man skal have medicin er det så resten af livet eller kun midlertidigt... ?

Peter Sørensen

Re: hejsa alle

Indlægaf Peter Sørensen » 25. okt 2010 17:35

Hej igen

Det er for det meste midlertidigt, efter ca ½ år kan resultatet betragtes som endeligt.
Det daglige antal afføringer kan forekomme højt lige efter operationen. Men i forhold til tilstanden før
operationen er der hos patienter der har haft colitis en stor forskel, afføringen melder sig ikke længere
akut - det er muligt at “holde sig” til et passende tidspunkt.

miss-tulli
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. sep 2010 08:30
Årgang: 1988
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Hvidovre

Re: hejsa alle

Indlægaf miss-tulli » 25. okt 2010 17:38

ja oka... tak for oplysningen.. :) det vil jeg så se frem til når den tid kommer.....


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster