Ny bruger med planlagt operetion primo september

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Karina Hovmand » 6. aug 2010 09:15

Hej allesammen

Så er det vist på tide jeg melder mig på banen. Jeg har læst en del på bloggen de sidste to måneder....siden det blev besluttet at jeg skal stomiopereres den 6. september. Jeg er 34, mor til Katrine, og bor sammen med Martin som har Kristine og Cecilie.
Jeg har CU på 3. år, har prøvet det meste medicin, men intet virker...på nær bivirkningerne af f.eks. prednisolon....de virker helt fint. Sidste efterår bestemte jeg mig til at jeg ikke ville have mere pred. der var bare for mange bivirkninger, så fik jeg lov at prøve remicade og startede op på det først i november. Efter de første to behandlinger var det hele bare fjong :D, og da jeg skulle have den 3. behandling præsterede jeg den første helt fine blodprøve i min CU kariere :D.
Så skal jeg da ellers lige love for at immunforsvaret var i bund, resten af vinteren var jeg nærmest i hi, var småsløj det meste af tiden, hvilket jeg bestemt ikke plejer at være og om muligt endnu mere træt end før. Til alt held havde jeg mistet mit arbejde :shock: så jeg kunne tillade mig at sove. Nu et halvt år senere kan jeg slet ikke forstå jeg kunne passe et fuldtidsjob, idag (er stadig uden job) kan jeg da holde mig vågen til at se en film om aftenen med familien....det er længe siden.
Nå men jeg har en del eksem i perioder, har ellers være helt uden i en del år,men da nu min krop var på standby, ja så brød det da ud i lys lue igen. Værst var det kæmpe skinnebens sår, som bar ikke ville hele , det drev faktisk ned af benet med stads. Dermatologerne på Roskilde sagde at det ikke var en direkte bivirkning af remicaden men "blot" min eksem som "bare" skal behandles. "klø du bare på med remicaden. Men det sår er stadig ikke helt væk....den ene dag er huden fin og det ser ud som om at nu skal det sidste væk....næste dag :? så er der bobler idet igen.
Min læge på Køge og jeg blev enige om, at det nok var endestationen, det havde de allerede sagt i efteråret da jeg startede remicaden op, men der var jeg bare ikke klar til at tage skridtet...men det er jeg nu. Jeg vil have mit liv....uden alle de bekymringer, og tænkt hvis jeg igen fik lidt mere energi....

Der er nu mange spørgsmål der melder sig, hvordan bliver det fremover, kan jeg "styre" sådan en stomi, kan jeg stadig ro(det har været småt med det i de slemme perioder), kan jeg stadig gi den gas i svømmeren.

Nu da vi har vendt kalenderen til august, kan jeg godt mærke nervøsiteten komme. Jeg har haft en rimelig god sommer med ganske få uheld, så det er nemt at komme til at mene, at nu er en operation da ikke nødvendig ......Men når jeg tænker tilbage, så ved jeg jo at når helvede igen bryder løs, og det gør det jo, så er det stadig de samme behandlingsmetoder som jeg allerede har prøvet uden held jeg kan få. Så......altså, jeg glæder mig over at jeg er rimelig frisk, og glæder mig til operationen er overstået.

REH

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf REH » 6. aug 2010 09:46

Hej Karina,

Jeg er selv 34 år og mor til 2 dejlige børn. Jeg blev stomi opereret 2005 da jeg var i uge 20 i min første graviditet. Det er hårdt at komme igennem, men du lyder som om at du er ret afklaret, og så er der ikke tvivl om at du vil føle at du får dit liv igen. Du vil være afkræftet i starten, men jeg tror at du hurtigt vil mærke fremskridt og alle dine bivirkninger vil formenligt forsvinde lidt efter lidt.

Jeg er selv lige blevet pouch opereret og er derfor sygemeldt pt. Du må sige til hvis du har brug for at snakke enten før eller efter din operation. Jeg kan sagtens forstå at du er nervøs, det er vist helt almindeligt :D

Hvis ikke du giver lyd fra dig må du have held og lykke :D

Mvh REH

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Karina Hovmand » 6. aug 2010 10:16

Hej

Det vil jeg nok tage dig op på......rart at have nogen at gå til når familien ikke helt forstår. Det er svært for dem helt at forstå hvordan man har det, udadtil kan det jo ikke ses ;-)

Jeg er ganske rigtig afklaret med at det her er min redning, og det er da nok et godt skridt på vejen til at det bliver godt.
Hvordan med din Pouch......jeg syntes ikke det lyder så tiltalende, virker som om man så bare er tilbage til igen at spotte toiletter alle vegne...Jeg håber jeg bliver så glad for min stomi, at det bare kan forblive sådan.

Hvad gjorde at du har valgt pouch???

Karina

laso
Indlæg: 23
Tilmeldt: 2. jan 2010 00:31
Årgang: 1979
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf laso » 6. aug 2010 10:46

Hej Karina

Glæd dig! Jeg fik stomi i januar i år efter 2 år med mere eller mindre konstant aktivitet i min CU.

Det sidste halve år inden jeg blev opereret var en stor kamp mod trætheden. Jeg passede (det er omfang jeg kunne) mit arbejde og når jeg kom hjem sov jeg. Min kone og to små piger havde ikke meget ud af deres far.

Efter jeg har fået stomi er jeg blevet den samme aktive far, som jeg var inden jeg blev syg. Jeg kan gøre det jeg vil - som jeg ikke har kunnet i den periode jeg har været syg. Jeg spiller fodbold og løber - på samme niveau som før. Har ikke været i svømmeren endnu, men mon ikke det kommer en dag...

Så glæd dig - du får dit liv igen, det gjorde jeg i hvert fald :D

Held og lykke...

Lars

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Karina Hovmand » 6. aug 2010 10:50

:D :D :D Dejlig historie :D :D :D Det er mig om nogle måneder......hvem ved måske kommer jeg i svømmeren før dig...har i hvet fald meldt mig til her i vinter...så må vi se :D :D :D

Peter Sørensen

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Peter Sørensen » 6. aug 2010 10:55

Hej Karina
Velkommen til, det er godt at høre at du er afklaret, og har tiltro til at du nu bliver rask. :D
Du skal nok komme til at dyrke din idræt igen, så du skal bare være tålmodig og lytte til din krop efter operationen, når du er fortrolig med dine hjælpemidler og hverdagen med stomi, er der intet til hinder for hverken svømning eller roning.
Bestil eller download evt. Kom i form folderen fra dansac, http://www.dansac.dk/default.asp?Action ... s&Item=101
hvor der er øvelser lavet af en stomiopereret fysioterapeut.

Du skal bare spørge løs, og husk at du kan komme til at tale med en rådgiver via kontoret 5767 3525

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Karina Hovmand » 6. aug 2010 11:14

Hej Peter

Jeg er helt med på, at jeg skal tage den med ro, men jeg er altså sådan en der hurtigt bliver vandt til at ligge på sofaen. Jeg her meldt mig til de ting jeg plejer at gå til....så må jeg være med til det jeg kan :D Det er lige så meget for at komme lidt ud.

Det kan være jeg m¨å revidere min opfattelse senere....den tid den sorg

vh

Karina

REH

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf REH » 8. aug 2010 10:46

Hej Karina,

Jeg valgte at blive pouch opereret fordi jeg synes der alligevel følger nogle gener ved stomien. Jeg var hæmmet på nogle områder. Fx. med badetøj, strandbesøg, tøj og socialt.
Jeg ved ikke om det betyder noget, men eftersom jeg blev akut opereret, så fik jeg ikke tid til at sætte mig ind i hvad det var, og hvad det ville betyde for mig. Jeg blev meget lukket omkring det, og det var ikke mange i min omgangskreds der vidste hvad der var sket. Det tror jeg måske jeg havde set anderledes på hvis jeg havde haft forberedelsestid. Det var et kæmpe chok for mig, og så var jeg gravid oveni og det kom i første række.
Jeg håber at jeg bliver glad for min beslutning vedr. pouch selvom jeg lige nu synes at det er ret hårdt.

Du må sige til eller skrive hvis du har brug for at tale eller der er noget du vil vide mere om!

God søndag
Mvh REH

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Karina Hovmand » 13. sep 2010 09:09

Hej igen

Så blev jeg jo opereret for præcis en uge siden idag...Jeg er hjemme på orlov og skal udskrives imorgen :-)

Det har sgu været en hård omgang, kunne ganske vist "nøjes" med kikkert operation = 4 mindre snit, 1 større.....og så stomien. Jeg har da aldrig i mit liv haft så store smerter....vil hellere føde børn. Skulle have haft en epidoral til smetebehandling men de kunne ikke få den ind i ryggen :-(, lægen ville på operationsdagen ikke udskrive depotpiller til mig.....så det var sgu er hård start. Blev da også mega dårlig, da de tirsdag morgen ville have mig ud af sengen, hang på senge kanten og fik smertestillende i droppet for at komme op, svedte koldsved og kastede op....grimt grimt. Fik så depot piller....

Nå men nu går det fremad, i nat har jeg faktisk næsten sovet godt. Er lidt spændt på hvordan det går når de imorgen tager det smertestillende fra mig...på nær panodil. Håber det går uden alt for megen smerte....kan godt være jeg er pjevset, men der er ikke meget gas ved at røre sig når det gør ondt.

Jeg har 2 gange været passager i bilen, og er temmelig nervøs for selen. Har hørt at man kan få en dims til at sætte på så den ikke strammer om maven, er der nogen der ved hvor jeg kan få fat i sådan en????

Peter Sørensen

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Peter Sørensen » 13. sep 2010 14:32

Hej karina
Skjoldet il brug hvis selen strammer kan købes på
http://www.focuscare.dk/ austomate stomiskjold

God bedring

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Steen Samuelsen » 13. sep 2010 17:45

Du kan søge om at få den på bevilling fra kommunen. Det har jeg fået.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Karina Hovmand
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. jun 2010 07:49
Årgang: 1975
Stomi siden: 2010
Geografisk sted: Præstø

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Karina Hovmand » 27. sep 2010 12:55

Tak for info omkring Austomate, jeg syntes det er lidt pebret, så jeg forsøger nok at få den igennem kommunen.

Idag er det præcis tre uger siden min operation, og jeg kan næsten ikke tro det er sandt så godt det er. Der er da nogle dage ind imellem hvor jeg tænker lidt over tingene og er lidt trist over at det lige skulle ramme mig, men det positive opvejer til fulde de få negativer.

Jeg har stadig et sår der ikke helt er helet op, og venter stadig på min bevilling fra kommunen...det var vist det negative :D.
Mit store sår på skinnebenet er næsten væk, mine øjne klør ikke mere, jeg er fuldstændig fri for ledsmerter og trods det, at det kun er tre uger siden jeg blev opereret har jeg næsten mere energi nu end før operationen.

Jeg glæder mig SÅ meget til at tage hul på mit nye liv.

De gladeste hilsner
Karina

Peter Sørensen

Re: Ny bruger med planlagt operetion primo september

Indlægaf Peter Sørensen » 28. sep 2010 20:05

Hej Karina
Hvor er det godt at læse om dine positive oplevelser, håber at de sidste par små knaster hurtigt bliver klaret. :D


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster