Ny bruger med kolostomi

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
Rikke H
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. maj 2010 22:51
Stomi siden: 2010

Ny bruger med kolostomi

Indlægaf Rikke H » 25. maj 2010 11:00

Hejsa,

Jeg hedder Rikke og er 37 og har i mange år (fra barn) lidt af (svær) Morbus Crohn. For 12 dage siden fik jeg anlagt en kolostomi efter 4 mdr. indlæggelse. Jeg kom ind med en byld og hjem med en stomi :shock:

Glæder mig til at være en del af forummet.

Lige nu er jeg jo helt rundt forvirret, for har ikke fundet en stomipose der passer til mig endnu og har stadig ret ondt (og er rød i huden). Både inde i maven og i huden (der hvor stingene sidder) omkring stomien.

Hvad bruger I af systemer (og dele) med succes?

Hvis ikke det var fordi jeg synes det gør så ondt at få pladerne af igen, ville jeg nok ty til 1-dels system. Men pga. det med pladen bruger jeg pt 2-dels.

Mit andet "problem" (som jeg på en anden måde er glad for, da et par trusser dækker det meste - øverst) er at stomien sidder lavt, så der er ikke meget plads under stomien til plade :?: .
Stomi 12maj 2010 - stomiinfo.dk

Peter Sørensen

Re: Ny bruger med kolostomi

Indlægaf Peter Sørensen » 25. maj 2010 11:49

Hej Rikke
Velkommen til.

Du skal forvente at din hudrødme og smerterne aftager uge for uge, :) efter operationen.
Brug lunkent vand til at løsne bandagen med, kør langs med kanten med en vattot eller lignende, mens du forsigtigt løsner pladen, milimeter for milimeter.

Stomiambulatoriet er den vigtigste resource,du har og du skal absolut ikke mene, at der er noget der er for lille et problem at henvende sig med, som nogle fejlagtigt tror.
Stomisygeplejersken kan ved at se på din hud stomien og bandagerne, foreslå et andet system, hvis det er nødvendigt, mange anvender både 1 dels og 2 dels bandager, samt poser i forskellige størrelser,afhængigt af hvad de har af aktiviteter , både et dels og 2 dels fås med større eller mindre klæbeflade, så du kan få det der passer bedst til dine behov.
Det kan godt tage tid at finde det optimale, fordi alle stomister er forskellige og den klæber der fungerer for den enkelte, er der ingen garanti for fungerer hos en anden.

Når stingene er væk, huden faldet til ro og stomien har fundet sin "normale" størrelse, og man er fortrolig med at tilpasse pladen og stomiplejen,kan man begynde at prøve andre produkter, hvis man ikke er tilfreds med det man bruger.
http://www.copa.dk/andet/links/ kan du under Producenter af bandager bestille prøver hjem ,så du kan teste deres bandager.

Du skal endelig bare spørge løs, og husk at du evt. kan få en snak med en rådgiver, hvis du kontakter sekretariatet.

Leo

Re: Ny bruger med kolostomi

Indlægaf Leo » 30. maj 2010 14:21

Hej jeg har lige fået lavet en ileostomi den 19 maj efter næsten 17 års problemer med fistelgang der blev opereret på 41 gange, endelig hørte de efter hvad det var jeg ønskede mig og har herefter fået mig et meget bedre syn på tilværelsen, selv om det er meget nyt så har jeg fået flere fordele end ulemper ud af det.

med venlig hilsen
Leo


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster