Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf geniebambi » 21. dec 2008 13:20

Hej alle,

så er der endnu én der har fået en ileostomi, nemlig mig.
Efter et lidt turbulent år med Morbus Crohn er det desværre endt ud i en permanent stomi. Det sidste års tid har jeg prøvet al den medicin der er, for at få betændelsen ned med nakken, men ak - intet ville virke på mig. Derfor fik jeg den triste besked for 18 dage siden at jeg skulle have en stomi, da min tyktarm ellers ville sprænge pga al den betændelse :(

Nå, men der er jo så gået lidt over 14 dage nu og jeg er ved at vænne mig til det at skulle skifte pose og plade nu og da, men der er selvfølgelig en masse spørgsmål der ligger ubesvaret hen. Jeg har især problemer med at finde tøj jeg synes sidder behageligt (men jeg har selvfølgelig også et ømt ar!) og det at skulle tømme posen offentligt (har aldrig kunne lide at gå på toilet offentlige steder) :?

Er der nogle der vil dele deres historie med mig og evt. svare på nogle spørgsmål? Måske kunne det være rart at snakke med nogle der matcher mig alder og beliggenhed... :D

Lidt om mig:
Jeg er 25 år og af hunkøn. Bor i hus i Horsens med min kæreste og min hund. Har haft Morbus Crohn i et år og nu ileostomi. Er under uddannelse, som nu bliver rykket lidt pga sygemelding...

jlf1
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. dec 2008 19:48
Årgang: 1962
Stomi siden: 1979
Geografisk sted: Østjylland

Re: Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf jlf1 » 21. dec 2008 20:02

Hejsa.

Alt det med: tøj, kost, sport, arb. osv.

Alle disse sager, er først et spørgsmål, om at du skal sige til dig selv, verden ligger nu åben for mig, spring ud i det, du er nu i stand til alt, også det de andre siger, du ikke må/kan.


Jeg har selv efterlevet dette motto i nu 29 år, man kan hvad man vil!

Rigtig Glædelig Jul.

Og velkommet tilbage til livet.

JLF1, Østjylland

Brugeravatar
Sass
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. dec 2008 12:06
Årgang: 1978
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Nørreundby (9400)
Kontakt:

Re: Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf Sass » 22. dec 2008 00:21

Gæst skrev:Hej alle,

så er der endnu én der har fået en ileostomi, nemlig mig.
Efter et lidt turbulent år med Morbus Crohn er det desværre endt ud i en permanent stomi. Det sidste års tid har jeg prøvet al den medicin der er, for at få betændelsen ned med nakken, men ak - intet ville virke på mig. Derfor fik jeg den triste besked for 18 dage siden at jeg skulle have en stomi, da min tyktarm ellers ville sprænge pga al den betændelse :(

Nå, men der er jo så gået lidt over 14 dage nu og jeg er ved at vænne mig til det at skulle skifte pose og plade nu og da, men der er selvfølgelig en masse spørgsmål der ligger ubesvaret hen. Jeg har især problemer med at finde tøj jeg synes sidder behageligt (men jeg har selvfølgelig også et ømt ar!) og det at skulle tømme posen offentligt (har aldrig kunne lide at gå på toilet offentlige steder) :?

Er der nogle der vil dele deres historie med mig og evt. svare på nogle spørgsmål? Måske kunne det være rart at snakke med nogle der matcher mig alder og beliggenhed... :D

Lidt om mig:
Jeg er 25 år og af hunkøn. Bor i hus i Horsens med min kæreste og min hund. Har haft Morbus Crohn i et år og nu ileostomi. Er under uddannelse, som nu bliver rykket lidt pga sygemelding...


Hej geniebambi..

Jamen jeg vil da hellere end gerne dele min historie med dig og svare på eventuelle spørgsmål.
Jeg fik selv ileostomi i juni 2007 så det er ikke så længe siden, syntes jeg ihvertfald ikke..

Eksempelvis det med at tømme posen offentlige steder er jeg heller ikke så vild med, men "man" har jo ikke så mange andre muligheder, den skal jo tømmes når den skal tømmes..

Men jeg kan kun sige at det skal nok gå det med stomien selvfølgelig skal man lige vænne sig til den, men sådan er det jo med alt der er nyt.. :D

Sig endelig til hvis du har nogen bestemte spørgsmål du søger svar på så bare skriv enten her, eller en PB eller en mail..

Håber du får en rigtig glædelig jul..
Venlig hilsen Kim

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf Steen Samuelsen » 22. dec 2008 11:13

Hej geniebambi.

Jeg fik stomi i august 2007 efter flere år med CU. Og jeg er meget meget glad for min stomi.
Det tog mig dog flere måneder før jeg følte mig helt frisk oven på operationen, og først efter et halvt til et helt år efter følte jeg, at jeg havde styr på alle de ting, der var blevet ændret i min krop. Jeg har har fundet den bandage løsning, der lige netop er den bedste til mig. Jeg har fundet ud af, at jeg kan spise næsten alt uden problemer. Jeg har fundet tilbage til min oprindelige tøjstil og meget andet.
Ting tager tid, og man skal ikke være bange for at spørge, men man må også selv være med til at forsøge sig frem.

Jeg vil foreslå at du tager kontakt til formanden for lokalafdeling Sydøstjylland:
Hanne Westergaard
Violvej 126B
8700 Horsens
Tlf. 75641086

Jeg bor selv syd for Vejle og er også villig til at møde dig, selv om jeg ikke opfylder alle dine krav.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Perlen5
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. mar 2008 15:30
Årgang: 1982
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: København

Re: Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf Perlen5 » 23. dec 2008 17:10

Hej og glædelig jul

Jeg vil da også hellere end gerne dele min historie med dig og du er meget velkommen til at skrive på min mail, posttilperlen@gmail.com

Jeg har fået colitis ulcerosa siden 1997 og fik en ileostomi i 2001... Jeg er nu 26 år og er rigtig glad for min stomi, selvom der har været nogle besværligheder engang imellem...

Du er meget velkommen til at skrive...

Glædelig jul :)
Hej fra
Perlen

Gæst

Re: Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf Gæst » 26. dec 2008 20:55

Hejsa

Du er meget velkommen til at skrive til mig.
Har fået kolostomi for ca. 1 1/2 år siden og bor også i Horsens.
Er 34 år og bor sammen med min kæreste og min dreng på 15 år.

Mange hilsener
Pernille

pernilles4@gmail.com

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf Henning Granslev » 28. dec 2008 00:54

Hej geniebambi

Jeg er helt sikker på, at du vil få et ganske "normalt" liv, når du lige har vænnet dig til posen. Du er selvfølgelig nødt til at skulle bruge offentlige toiletter, hvis du er på bytur eller på rejse, når posen skal tømmes. Men så kan du da glæde dig over, at du ikke skal sidde på brættet, men kan nøjes med at gå lidt ned i knæ og så tømme posen.
Alting tar tid, og det at få en pose på maven kan være en stor tilvænning for mange. Det er helt normalt. Men jeg tror det vil være fint, hvis du mødte eller talte med en af vores unge COPA rådgivere. De er selv stomi/reservoiropererede, og de vil meget gerne give gode råd, erfaring og svare på de mange spørgsmål, som du gerne vil have besvaret.
Jane Goul fra Aalborg skal på nytårsferie. Men jeg er sikker på, at du kan få en god snak med Jane, når hun kommer hjem. Du kan kontakte Jane på COPA ungdomssiden. Jane Goul er vores ungdomsrepræsentant her i Stomiforeningen COPA.
Jeg er selv blevet opereret i 1973 som 23 årig, da jeg havde colitis ulcerosa. Men jeg har haft et rigtigt godt og indholdsrigt stomiliv, da jeg først havde vænnet mig til posen efter et stykke tid.
Det er helt normalt at i begyndelsen at livet med stomi, syntes man at livet er noget møj og rigtigt træls. Du finder også noget tøj, der passer til dig og posen, så du igen bliver glad og kan se "smart" ud. :D
Held og lykke med dit nye liv og godt nytår.

Hilsen Henning Granslev, landsformand COPA
Henning Granslev

geniebambi
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. dec 2008 12:57
Årgang: 1983
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Nogle fra Østjylland eller bare nogle med ileostomi?

Indlægaf geniebambi » 29. dec 2008 15:40

1000 tak for jeres svar... det er altid rart at høre fra andre i samme situation! :)

Jeg må hellere kontakte lokalformanden, så jeg evt. kan mødes med nogle face-to-face og snakke om det. Det er ikke altid at familie eller venner kan sætte sig ind i hvad man føler eller hvad man mærker i kroppen... :?

Jeg vil stadig gerne høre fra folk herinde...

Godt nytår!


Mvh geniebambi
Dec. 2007 - Morbus Crohn
Sep., okt. og nov. 2008 - Fisteloperationer
Dec. 2008 - Ileostomi


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster