Lolland kalder

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
Brugeravatar
Safira
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. okt 2008 07:56
Årgang: 1953
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Lolland kalder

Indlægaf Safira » 17. okt 2008 21:57

Hejsa...
Jeg er en kvinde på 55 år fra Nakskov, som blev stomiopereret d.23.September på Næstved sygehus... Kolostomi ..da jeg har en kræftknude i nederste del af endetarmen...så min stomi er blivende. :( ..da det ikke kan lade sig gøre at føre stomien tilbage ,da min knude sidder så langt nede at de er bange for min lukkemuskel ikke vil fungere ved en eventuel tilbageoperation...

Nu har jeg siddet og læst med herinde i løbet af dagen..og kan så se at alle i andre skriver en hulens masse forkortelser angående de stomier der er i har ...men det kan jeg slet slet ikke følge med i :oops: :( ...ved ikke hvad alle de forkortelser betyder..så jeg ved slet ikke om jeg kan være med her...Alle andre kan jeg se ,kan så meget om jeres sygdom ...det kan jeg slet ikke ...

Ved bare jeg er mægtig glad for at jeg fik min stomi...fordi jeg er blevet 110% smertefri og ligeså pillefri efter den operation....Indrømmer jeg var ved at gå i sort 3.diedagen efter operationen eller gjorde.....at jeg var parat til at tage op på 14. etage og hoppe ud fra taget...kunne slet slet ikke acceptere den stomi.. :? Men det er ovre...bare rolig...

Har så en masse endnu jeg skal igennem ...Kemo..strålebehandling og operation ...men det tager jeg derfra...

Ellers er jeg en altid glad og positiv kvinde der altid har gang i et eller andet...Alt kreaitivt...tegne . male..håndarbejde..mit elskede kolonihavesommerhus ...keder mig med garanti aldrig...og min lille familie som består af mine 2 voksne sønner på 29 og 34 med dertilhørende dejlige skønne svigerdøtre..plus mine 3 elskede børnebørn på 3 - 6 - 9 år som er hele mit liv..de har og støtter mig 100% i alt ...
Ja det var lidt om mig..
Hilsen Safira :wink:
:)...Knus fra Safira ... :)

Heidi1980
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15. feb 2007 11:20
Geografisk sted: Rødovre

Re: Lolland kalder

Indlægaf Heidi1980 » 18. okt 2008 09:27

Godmorgen til Lollandegnen - og resten af Danmark selvfølgelig,

Hvor er det et dejligt positivt indlæg, du har skrevet, det smitter helt af på mit humør her til morgen, så mange tak :D Jeg synes, det er imponerende, at du allerede tænker så positivt og ser fremad, jeg tror helt sikkert, det vil hjælpe dig igennem den næste hårde periode med kemo osv.

Det er rigtigt, at der bliver skrevet en del forkortelser, nok af ren og skær forglemmelse, da man sikkert har nævnt ordet så mange gange efterhånden. Der er jo en del, der har fået stomi pga. tarmsygdommene Morbus Crohn og Colitis Ulcerosa, og de sygdomme bliver tit forkortet som MC/CU eller bare crohn/colit.
Derudover er der op (operation), pt (patient) og div. sygehuse/hospitaler, som jeg lige kan komme i tanke om - og sikkert en del flere, som jeg ikke bevidst tænker over, men ellers synes jeg, du skal skrive, hvad det er for nogle, der ikke giver mening, så plejer der at være en del herinde, der meget gerne vil hjælpe med en forklaring.

- for selvfølgelig kan/skal du være med herinde, her er plads til alle, og jeg synes personligt, det er skønt at kunne finde info om et specifikt problem eller bare kunne fortælle lidt om, hvordan det går både postitivt og negativt, hvis man synes, man har brug for lidt luft.

velokommen til,

mange hilsner

Heidi
Men mange gange velkommen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lolland kalder

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. okt 2008 11:07

Hej Safira

Velkommen til COPA Forum.

Ikke engang en måned efter operation og så afklaret og med godt humør. Det er dejligt at høre fra dig.

Jeg har haft stomi i et år og selv om jeg var glad for stomien og afklaret med den allerede før operationen, tog det mig 4 måneder før jeg følte mig oven på efter operationen. Det tager altså sin tid.

Der er nu gået over et år og i løbet af det år har jeg for alvor lært at leve med min stomi. - har lært at finde de rigtige stomimaterialer der lige netop passer til mig. - har indøvet daglige og ugentlige rutiner i forbindelse med plade- og poseskift, hudpleje m.m.

Selv om jeg allerede kort tid efter operationen følte at jeg havde fået en bedre dagligdag, er det intet imod nu. Posen på maven er ikke et gene, det er mit bevis på et nyt og bedre liv end før operationen.

Jeg vil ønske for dig, at du dag for dag og uge for uge stadig vil få det bedre med din stomi, og at du vil få et dejligt liv med dine børn, svigerbørn og børnebørn
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Lolland kalder

Indlægaf Peter Sørensen » 18. okt 2008 11:38

Hej Safira

Velkommen til, jeg håber du får glæde af kontakterne og de mange forskellige svar der er på spørgsmålene.
Du skal endelig spørge, hvis der er noget du vil have forklaret,der er stor forskel på den viden hver enkelt har som patient, det tager tid at lære om dels sygdommen, der har givet en stomien,men også den forandring det har medført.
Man er pludselig kastet ind i, en for mange, ukendt verden med underlige ord og begreber man ikke har hørt før.
fortsat god Søndag.

Brugeravatar
Safira
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. okt 2008 07:56
Årgang: 1953
Stomi siden: 2008
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Re: Lolland kalder

Indlægaf Safira » 21. okt 2008 22:25

Tusind tak for den varme velkomst...Det er jeg glad for KnusS

Undskyld jeg ikke har svaret før..men jeg er nede i øjeblikket...
skal til Næstved i morgen og få svar på den sidste prøve de tog i sidste uge..det er 5. prøve de har taget af min knude..så jeg er spændt eller retter meget Bange for svaret i morgen.. :( bange for ar de endnu engang siger de ikke kan se det er ondt eller godt..det bliver de ved med at sige ..at jeg faktisk har besluttet at opgive behandling hvis svaret er...du skal have endnu en prøve... kan bare ikke mere...er ved at køre helt ned..eller er godt på vej...


Har på fornemmelsen de VIL have det er kræft uanset det er eller ej... :?

Kan ikke være rigtigt at de bliver ved og ved at sige de ikke kan finde kræft og alligevel sige at det ser ud som kræft..og blive ved at blive indlagt for nye prøver af samme knude

Jeg har kun mine 2 sønner at snakke med..så derfor spekulerer jeg alt for meget når jeg sidder alene
Tak for i er her..

Ved ikke om det er rette sted at skrive det her..men det finder jeg ud af
:)...Knus fra Safira ... :)

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lolland kalder

Indlægaf Steen Samuelsen » 22. okt 2008 15:22

Hej Safira

Jeg kan ikke hjælpe dig ret meget i erfaring med dine prøver, da jeg har fået stomi efter mange år med uregerlig kronisk blødende tyktarmsbetændelse (colitis ulcerosa). Men jeg vil håbe at lægerne snart vil få afklaret din situation så du kan komme videre. Hvad de finder er nok ikke det vigtigste, bare de finder ud af det, så de kan give dig den rigtige behandling, så du kan blive helbredt

Hvis du til gengæld har spørgsmål om selve det at have og håndtere stomi så er jeg (og mange andre) til din rådighed.

Jeg synes, at det er det rigtige forum du er inde på, og der er også nogle der har gennemgået et forløb som ligner dit (men aldrig helt det samme) og det kan være at de også melder ind med oplysninger som kan bringe dig videre.

Jeg ønsker for dig at din situation snart bliver afklaret og at du kan blive ved med at se lyst på tilværelsen og glæde dig til dagen i morgen.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Henning Granslev
Indlæg: 207
Tilmeldt: 6. jan 2004 01:13
Årgang: 1951
Stomi siden: 1973
Geografisk sted: Kolt, 8361 Hasselager

Re: Lolland kalder

Indlægaf Henning Granslev » 22. okt 2008 15:48

Hej Safira

Velkommen her i COPA Forum. :)

Det er flot, at du allerede er på benene efter din stomioperation, og samtidig er afklaret med posen på maven. Du skal vide, at COPA har rådgivere, der hellere end gerne vil komme på besøg hos dig, hvis du har lyst til det.
Vores rådgivere er alle selv stomi/reservoiropererede, og de er afklaret med hensyn til at leve et normalt liv efter operationen. I begyndselen kan der være en masse tanker og spørgsmål vedr. fremtiden, som du gerne vil have svar på.
Lige nu er det vigtigste vel at få svar fra sygehuset. Jeg håber det bedste for dig. Her i Forum, kan du spørge om alt muligt, og jeg kan læse, at du allerede har fået et par svar.
Vores redaktør Peter Sørensen er altid meget hurtigt til at besvare spørgsmål fra brugerne.
Husk nu, at der er et COPA tilbud om at tale med en ligestillet person hjemme hos dig selv i trygge omgivelser. Når og hvis du har lyst til det, kan du kontakte lokalformand for Lolland-Falster, Marianne Andersen på tlf. 54 87 31 00 eller til Britta Mogensen på sekretariatet i Ringsted 57 67 35 25.

Mange hilsener med ønske om et godt stomiliv.

Henning Granslev, landsformand COPA
Henning Granslev


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster