Pænt goddag!

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
bobbo87
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. sep 2008 18:32

Pænt goddag!

Indlægaf bobbo87 » 13. okt 2008 14:36

Halløj alle stomibrugere mv.

Jeg veg ved ikke om jeg vil blive pænt modtaget herinde, men tager chancen. :D
Jeg er en 21 årig Sosu assistent som arbejder på en Mave/tarm kirurgisk afdeling,
og grunden til at jeg er her inde, er egentlig for at lære mere om, og forstå vores colitis pt'er
bedre. Min indsigt i sygdommen/sygdomsforløbet er ikke så bred endnu, som jeg gerne vil have det, men har dog igennem de sidste to år arbejdet MEGET med stomi'er og pt'er med pouch osv.

Det jeg vil frem til: Jeg synes det er rart som fagperson at rart/vigtigt at vide hvordan colitis pt'er (og andre pt'er med stomi) har oplevet deres indlæggelser, behandling osv, gode og dårlige, og høre hvad man måske kunne gøre bedre. Det er selvfølgelig individuelt hvordan man køre på de forskellige hospitaler, men sådan generalt. Er lige med på en kigger i starten, og måske blander jeg mig i en tråd eller to.

Chiao, og på gensyn!

Peter Sørensen

Re: Pænt goddag!

Indlægaf Peter Sørensen » 13. okt 2008 15:53

Hej bobbo87

Du er velkommen til at bruge forummet, har hørt at man er blevet obs på, at de ofte afslører hvad man glemmer eller informerer for lidt om, og det er jo en god ting for alle :)

bobbo87
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. sep 2008 18:32

Re: Pænt goddag!

Indlægaf bobbo87 » 13. okt 2008 15:59

^^ Lige præcis.

Har haft et par samtaler på de sidste med stomi/pouch pt'er der har påpeget det,
og man går da op i sit arbejde, så hvorfor ikke mænge sig ind mellem alle brugerne her.
det må da være den bedste info kilde.. Både med ris og ros!

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pænt goddag!

Indlægaf Steen Samuelsen » 13. okt 2008 21:03

Hej

Det, som jeg har sat meget stor pris på de mange år jeg gik til ambulant behandling på medicinsk ambulatorium, forberedelser til operation, hele operationsforløbet, og efterfølgende kontroller og besøg på organkirurgisk ambulatorium og stomiambulatorium, er at aftaler har været holdt, og at et aftalt tidspunkt forpligtede. Det gjorde at jeg følte mig som et respekteret menneske.

Grunden til at jeg udtaler mig sådan, er at jeg i forbindelse med min kones sygdomme, har oplevet hvordan vi har måttet vente i halve og hele timer fordi overlægen ikke respekterede at patientens tid havde nogen værdi. Dermed nedsætter man også respekten for mennesket bag patienten.

I forbindelse med indlæggelse og operation har jeg sat pris på stor faglig kompetance ved alle personalegrupper og at faggrænserne føltes fleksible, så der i travle perioder ikke blev kigget på om det var "mig eller dig" der skulle hjælpe patienten.

Må jeg have lov til at foreslå at du undlader at bruge faglige forkortelser som "ptér", det gør teksten sværere læselig end nødvendigt for lægfolk som mig, - så er det lettere at læse det lidt længere ord: patient
Med venlig hilsen ;-)

Steen

bobbo87
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. sep 2008 18:32

Re: Pænt goddag!

Indlægaf bobbo87 » 14. okt 2008 08:32

Hej Steen.

Først : Point taken. Bruger fremover ingen forvirrende forkortelser. Det er en dårlig vane (arbejdsskade) :)

Det lyder da også meget relevant i forbindelse med en indlæggelse, at læger og andet sundheds personale overholder de aftaler man har lavet. Det må også give en følelse af at der er lidt styr
på tingene hvis man kan overholde en aftale. Nu ved jeg ikke hvordan de forskellige hospitaler køre
de her indlæggelses samtaler osv. men det er rigtigt. Der burde strammes lidt op på dette område. Her må jeg også lige pointere at det kan være ret svært for læger altid at komme ret tidigt. Akutte patienter m.m. kommer som regel før en planlagt samtale/behandling. Ikke for at sige det er den eneste grund, men det er i hvert fald en af dem. Hvem har i oplevet størst problemer med? Er det samtaler med lægerne, eller er det afdelingens personale?

Hilsen Johannes

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pænt goddag!

Indlægaf Steen Samuelsen » 15. okt 2008 09:01

Hej Johannes

Jeg skal lige slå fast, at min kones sygdomme ikke er er stomirelateret, men at jeg har nævnt det fordi det har noget med hospitalers/lægers behandling af deres patienter.

Når en overlæge har konference på afdelingen 08:00 - 08:30 så er det forkasteligt at han sætter sin sekretær til at lade første ambulante patient til at møde kl. 08:00 ved vidende at han selv tidligst kan være klar en halv time senere. Denne forsinkelse for dagens første patient bliver overført på dagens resterende ambulante patienter. Det er det som jeg opfatter som en hån mod patienternes tid og værdighed.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster