ny bruger og nyopereret

Her kan du præsentere dig selv
Forumregler
Her kan du præsentere dig selv for de andre brugere af forummet. Vil du møde andre med stomi, så deltag i arrangementerne hos din lokalforening
solensblomst

ny bruger og nyopereret

Indlægaf solensblomst » 28. mar 2008 11:04

hej allesammen

Jeg vil lige præsentere mig selv, da jeg lige har oprettet mig som bruger.
Jeg er en "ung" pige på snart 35. Jeg har for 4 uger siden fået en datter.Dog bristede jeg meget voldsomt under fødslen og er blevet opreret to gange på Skejby, da min endetarm tog voldsom skade.
Det har så resulteret i en midlertidig stomi. Som efter planen skal føres tilbage i August.

Syntes det er svært at vænne sig til stomien.Ikke så meget at skifte den og have den. Det er egntlig ret nemt. Det værste er godt nok min forfængelighed. Er led ved mig selv når jeg kigger i spejlet. Og kan ikke rigtig forstå hvordan min kæreste stadig kan elske mig når eg ser sådan ud.

Nogle der har nogle gode råd til mig

Knus Karina

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. mar 2008 23:03

Hej Karina

Du bliver elsket for den du er. Din stomi er en uendelig lille detalje i den sammenhæng. Jeg tror du dømmer dig selv alt for hårdt og fokuserer for meget på den lille detalje som jo kun er 9 cm2 af hele din overflade og ikke har noget med dit ego at gøre.

I dit tilfælde kan du jo også glæde dig over at det er en midlertidig tilstand som du kommer over igen. Vi er mange der må leve resten af livet med vores stomi, og som lever godt med den også i samværet med vore nærmeste som vi jo "deler" stomien med.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

solens blomst
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. mar 2008 10:37

Indlægaf solens blomst » 28. mar 2008 23:27

Hej Steen

Tusinde tak for dit svar. Det hjælper mig rigtig meget, at du siger det så lige ud. Tror også det bliver bedre for mig. Det håber jeg det gør. Har også kun haft den i 14 dage.
Selvom min forfængelighed tager overtaget lige nu, er jeg imponeret over, at det kan lade sig gøre, at få en stomi, så mine tarme kan hele i ro og fred. Det er nok det jeg skal lære at det er det der er det vigtigste-
Skal vist bare have det ind med skeer. Også fordi jeg syntes det er ret nemt at have den. Det tager jo ingen tid at skifte posen eller pladen for den sags skyld. Det er jo hurtigere at skifte end det er at gå på toilettet (o.

Så endnu engang tak for svaret

Knus Karina

Perlen5
Indlæg: 15
Tilmeldt: 4. mar 2008 15:30
Årgang: 1982
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: København

Indlægaf Perlen5 » 29. mar 2008 09:22

Hej :)

Jeg har nu levet med min stomi i snart 7 år, fik den da jeg var 19... og jeg har aldrig haft problemer med den i forhold til kærester... Men nu hænger jeg jo også på min, så for mig har det været helt naturligt at sige, jamen vil du have mig, så vil du også have min stomi, for det er den der er grunden til at jeg lever i dag...
Min mand i dag har heller intet problem med den, han siger at han slet ikke bemærker den mere, heller ikke når den siger lyde osv. og det er jo skønt at det bare er en helt naturlig del af mig :)

Held og lykke med operationen til august og tillykke med den lille ny :)

maiken
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. okt 2006 22:30
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Indlægaf maiken » 31. mar 2008 21:21

Dine ord var nogle jeg selv kunne ha skrevet for et par år siden da jeg fik lavet min midlertidige stomi :) Jeg syntes den var klam og kunne ikke engang kigge på den... jeg bandede det virkelig langt væk, men vil skynde mig at sige det gik hurtigt væk igen, og idag er der ingen problemer... heller ikke kæresten. Han bemærker den knap nok, og når den siger en sjov lyd, så griner vi begge af det... vi har kun det sjov vi selv laver :)

Held og lykke med det....
kærligst Maiken
http://www.maikenp.blogspot.com
colostomi 2006

solens blomst
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. mar 2008 10:37

Indlægaf solens blomst » 31. mar 2008 22:12

Hej Maiken

Har du så fået den ført tilbage? Hvordan gik det?
Håber bestemt også det bliver nemmere for mig. For selvom jeg skal have førtden tilbage om få mdr, så skal jeg alligevel leve med den så længe, derfor vil jeg gerne lære at leve godt med den

Knus Karina

maiken
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. okt 2006 22:30
Årgang: 1984
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: ØsterVrå
Kontakt:

Indlægaf maiken » 2. apr 2008 11:24

solens blomst skrev:Hej Maiken

Har du så fået den ført tilbage? Hvordan gik det?
Håber bestemt også det bliver nemmere for mig. For selvom jeg skal have førtden tilbage om få mdr, så skal jeg alligevel leve med den så længe, derfor vil jeg gerne lære at leve godt med den

Knus Karina


Hejsa Karina
Nej jeg har ikke fået lagt min tilbage endnu, men det skulle jeg gerne få en dag. Da jeg fik den lavet sagde min læge jeg skulle have den i 3 måneder ca. Nu er der gået mere end 3 år og det er stadigvæk ikke på tale. Det er noget pokkers langsommeligt noget. Jeg må sige jeg er ret nervøs for når den en gang skal ligges tilbage. Man høre så meget om at det går galt hele tiden, og med det held jeg besider, så tror jeg ikke det blir nogen leg.
Jeg kan godt forstå du vil lære at leve med den. Det vil også gøre din tilværelse noget nemmere end at du går og bander over det. Du kan jo ikke lave om på det vel? så accepter det og brug dit dyrebare liv på noget positivt og noget der gør dig i godt humør :o)
kærligst Maiken
http://www.maikenp.blogspot.com
colostomi 2006

Peter Sørensen

tilbagelægning

Indlægaf Peter Sørensen » 2. apr 2008 19:38

Hej Karina

Vil lige fortælle dig at der laves mange midlertidige stomier, og at størsteparten lægges tilbage uden problemer.

Det er en af årsagerne til at antallet i vores lille land, med stomi ,alt inclusive også de midlertidige.stadig svinger mellem 10-12000.
Tallet har været uændret de sidste 10 år, man laver flere midlertidige stomier i dag end nogen sinde før, fordi det er den bedste måde at give et tarmstykke ro til at hele.

De få tilfælde med komplikationer, der gør en tilbagelægning svær eller umulig er oftest patienter med tarmsygdom, stråleskader, og skader efter
gentagne operationer i bughulen, eller tendens til at danne kraftigt arvæv/sammenvoksning i tarmene.

Lea1

Re: ny bruger og nyopereret

Indlægaf Lea1 » 12. dec 2014 22:49

Hej Karina
Jeg vil høre hvordan det går dig nu, og om du stadig har stomi?
Jeg har selv fået en midlertidig stomi efter en bristning. Og vil utrolig gerne høre om andre, der har været i samme eller lignende situation.
Mvh.
Lea


Tilbage til "Præsentation af brugere"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster