Rejse

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Gitte

Rejse

Indlægaf Gitte » 27. feb 2008 20:25

HJÆLP jeg vil ind i emnet"rejseråd" og ind til mit eget indlæg "rejse" navn Gitte og svare,men når jeg prøver at svare ber den om at lokke mig ind med navn og kodeord.
Hvad sker der???
Hvorfor ka jeg pludselig ikke kommentere mit eget indlæg???:(

Gitte

Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 27. feb 2008 20:56

Nå men så skriver jeg da bare her.

Jeg har nu bestilt det blå sygesikringskort for en sikkerhedsskyld :)

Men det der med forhåndsgodkendelse er vel ikke nødvendigt???
Jeg har jo stomi,har nu det blå/gule sygesikringsbevis med,og vil derud over tegne en ekstra sygeforsikring hos europæiske,men det er nu også af hensyn til hele familien.Jeg mener sådan at hvis et uheld skulle være ude,er det rart at pårørenede kan være hos en,og ikke "skal" rejse hjem.
Og det ka jo ske for alle,det behøver ikke være mig.

Jeg har tænkt mig at købe salttabletter.Hvad med klyks er det en god ide.Må man gøre det selv,stikke den ind i stomien,uden at ha fået det vist?Og imodeum må jeg bruge dem med stomi,hvis uheldet er ude? :roll:

Som I ka se er jeg nervøs for at rejse sydpå med stomi,og vil gerne være dækket ind,selv om man også kan ha disse ting med hvis man ikke er stomist.

Ang. mad ved jeg godt mange stomister ka spise næsten alt.
Men nu har jeg efterhånden også hørt det modsatte.
Kender en med ileostomi der juleaften måtte på hospitalet fordi hun havde spist ris.Så nej ,man ka altså ikke bare hælde i hovedet.
Jeg spiser ikke ris,og får ondt i maven af pasta,svært at fordøje det mel det er lavet af.Men spiser masser af kartofler.
Og i Italien lever de jo ik af andet end deres pastaretter,øv. :cry:
Spiser meget ensforet,da jeg ofte får ondt i maven.

Så ja det blir noget af en udfordring at rejse,og ka godt mærke nerverne sidder ude på tøjet allerede nu,selv om rejsen ikke lige er i denne uge. :shock:

Gitte

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Indlægaf Dorte73 » 27. feb 2008 23:16

Hej Gitte

Jeg ved ikke, hvad "man" må eller ikke må.

MEN jeg har af og til brugt klysma i form af microlax (håndkøb fra apoteket) til behandling af forstoppelse samt af og til imodium til at stoppe akut diarre. Det har fungeret helt fint for mig - uden at jeg dog har talt med læger eller andre om det.

Jeg har altid microlax og imodium med, når jeg rejser uden for Danmark.

Mht. salttabelletter har jeg taget det i forbindelse med hård træning, hvor jeg sveder meget og i forbindelse med rejse i meget varme lande. Jeg kan ikke mærke, om det virker at tage dem - men jeg gør det for en sikkerheds skyld.

God rejse!
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 27. feb 2008 23:43

Hej Dorte...du er lige den rette til alle mine spørgsmål :D

Så var min fornemmelse ikke helt forkert af,hvad man bør ha med.

Har lige et par ekstra spørgsmål.

1.
Hvor mange saltpiller spiser du om dagen?? På pakken står jo 1-3 piller 3 gange daglig...hvilket lyder umiddelbart af meget synes jeg.

2.
Ka man bare stikke den microlax ind i stomien,og findes der forskellige størrelser???

3.
Imodeum tar man samme dosering som hvis man ikke har stomi??

Er meget taknemmelig for dine svar :D

Det blir lidt sjovere at rejse når man er godt udstyrret...så slapper man mere af.

Gitte :)

Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 27. feb 2008 23:51

Glemte lige at skrive,at da jeg spurgte til dosering af de saltpiller på apoteket i forhold til stomi,turde de ikke svare men henvendte til læge.
Det har jeg oplevet flere gange,når man siger man har stomi.
Det perfekte svar må være her hvor folk har prøvet det.

Peter Sørensen

rejse

Indlægaf Peter Sørensen » 28. feb 2008 01:24

Hej Gitte

kan ikke fortælle dig hvorfor du ikke kunne kommentere dit eget indlæg, har lige checket , uden problemer, men det er da godt at du har skrevet en ny tråd.

Forhåndsgodkendelse er kun nødvendig ,hvis du har en sygdom
som du stadig modtager behandling for, ikke stomien , den regnes kun som resultatet af en operation.

Med hensyn til imodium ,salt tabletter , klyx eller microlax, så mener jeg personligt at det skal vendes med lægen/stomisygeplejersken, der kender din sygehistorie.
Vi er alle forskellige og opereret på forskellige måder, og af forskellige årsager,så generelle svar er svære at give, det der virker for andre behøver ikke virke for dig.
Din tarm kan ligge således at du kan have svært ved at føre et klyx ind, og da slimhinden er følelsesløs ,er det vigtigt at blive instrueret af en stomisygeplejerske ,inden du stikker noget i stomien.

Salttabletter binder væske og kan så medføre at du får "hård mave" og større risiko for en prop, det samme gælder imodium,hvis du har stor tendens til det.

prøv at få en tid ,og en snak , så du engang for alle kan få uroen ud af kroppen, og besvaret hvad du nmed fordel skal tage med hjemmefra,så du kan nyde din ferie sammen med familien.

Og med hensyn til mad, så kan du sagtens få andet end pasta retter, i Italien ,også på de lokale steder.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 28. feb 2008 11:58

Hej Gitte

Jeg har lige været ude at rejse for første gang siden jeg fik stomi.

Før rejsen var jeg på stomiambulatoriet, hvor jeg havde en snak med min stomisygeplejerske. Jeg fik både forholdsregler over for diarré og forstoppelse, herunder instruktion i brug af klyx. Også andre emner som saltbalance og hudpleje blev diskuteret.

Brug bare din stomisygeplejerske, de er gode og forstår vores problemer og usikkerhed over for nye situationer.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 28. feb 2008 15:13

Det lyder som en rigtig god ide at få en sludder med stomisygeplejersken ...mange tak for hjælpen! :D

Gitte

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Indlægaf Dorte73 » 28. feb 2008 18:54

Hej Gitte

Svar på dine spm.

Jeg spiser normalt 2 salttabelleter om morgen og om aftenen ifbm måltid. Og kun i meget varmt vejr (32+). Det er nok bedst at starte med 1 og se hvordan de virker på dig. Jeg spiser normalt ikke salt på maden, så måske trænger jeg mere til ekstra salt end normalen. Ved træning tager jeg et par stykker ½ time før træning og drikker en masse vand...Jeg har haft en del væskeproblemer i fbm hård træning, og håber salten kan binde vandet lidt.

Imodium: Jeg følger anvisningen på pakningen. Det gør jeg i øvrigt med al medicin...jeg har aldrig tænkt over, at det skulle være anderledes for mig pga stomi. Tror det ikke. Imodium virker ikke altid, og så holder jeg op efter ½-1 døgn. Jeg har forholdsvis fast afføring og har aldrig haft problemer med forstoppelse pga imodium eller salt for den sags skyld.

Microlax: Fås kun i en størrelse. De er meget tynde, så du kan sagtens få dem ind. Jeg fører dem ind meget langsomt, indtil jeg kan mærke modstand. Det er ikke særligt langt..måske 1-2 cm, så drejer min tarm. Jeg tømmer den langsomt, mens jeg trækker den ud igen. De har altid virket for mig ved slem forstoppelse.

God ide hvis du kan finde en god stomisygeplejerske at spørge først.

I øvrigt er min erfaring at der allervigtigste er at drikke masser og masser af kildevand. Så plejer der ikke at opstå de store problemer. Hold øje med at din urin ikke bliver for koncentreret :-)
Mange hilsner

Dorte

Ileostomi siden '88

Gitte

rejse

Indlægaf Gitte » 28. feb 2008 22:59

Hej Dorte,endnu en gang mange tak for dine gode råd og svar. :D

Kom i øvrigt til at se,du har haft ileostomi siden 88....ja så er du jo hærdet igennem alle disse år.

Jeg skal jo først i "lære" nu med at rejse.Men om et par år er det vel mig,der sidder og gir andre gode råd. :lol:

Gitte

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 29. feb 2008 16:35

Hej Peter,

Jeg er lidt nysgerrig...

Jeg fik min pouch i starten af december, og den har fungeret super siden. I slutningen af juni skal min kæreste og jeg små 20 dage til USA (Hmm... glæder mig!).

Jeg har i den forbindelse tegnet en 1-års rejseforsikring hos europæiske, som gælder fra den dag vi rejser. Jeg kom i tvivl hvad reglerne var i mit tilfælde, og ringede til dem. Jeg fik at vide, at hvis jeg ikke har nogle problemer der kræver kontakt med lægen eller sygehuset mht. pouchen inden rejsen, så skal jeg ikke foretage mig noget.

Nu er det at jeg kommer i tvivl... Hvad dælen gør jeg, hvis jeg får pouchitis ugen inden vi skal rejse? Jeg ved godt, at det kan behandles hurtigt med noget medicin, men for at få den medicin skal jeg jo kontakte lægen... Hvis sådan noget sker, så kan jeg jo ikke nå at få den forhåndsgodkendelse?!

Er jeg tvunget til at betale 400 kr. til en forhåndsgodkendelse, når nu min kronisk syge tyktarm er fjernet, og jeg har en (indtil nu) yderst velfungerende pouch?

Ved ikke om du kan svare på mine spørgsmål, eller andre måske kan. Jeg vil ihvertfald blive meget glad hvis du/andre kunne.

Hilsen Louise

Peter Sørensen

forhånds godkendelse

Indlægaf Peter Sørensen » 29. feb 2008 18:02

Hej Louise

Fedt med sådan en USA tur. 8)

forhåndsgodkendelse som omtalt i de andre indlæg, er i forbindelse med den offentlige rejse sygesikring, det blå og det gule sygesikrings kort ,der kun dækker i EU.

jeg har siddet og kigget i Europæiskes betingelser, og kan intet se om forbehold, andet end dette.

Det er vigtigt, at oplysninger, herunder helbredsoplysninger, afgivet til Europæiske er præcise og korrekte. Forties oplysninger eller afgives forkerte svar, der kan have en betydning for Europæiskes bedømmelse, kan erstatningen nedsættes eller helt bortfalde.

Akut sygdom. Ved akut dækningsberettiget sygdom forstås en nyopstået sygdom, en begrundet mistanke om en nyopstået alvorlig sygdom, eller en uventet forværring i en bestående eller kronisk sygdom.

Pouchit kan jo ikke forudses, så skulle det ske ,er det en akut sygdom eller uventet forværring, efter min bedste mening.

Så du kan godt stole på selskabet, når de siger du intet skal foretage dig.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 2. mar 2008 11:30

Tak Peter :)

Jeg glæder mig helt vildt!

Jeg spiser regelmæssigt, og tager HUSK to gange dagligt, så håber ikke jeg nogensinde får pouchitis!

Jeg har nu heller ikke haft nogen problemer (nogensinde) med min tyndtarm, så mon ikke den opfører sig ordentligt resten af mit liv... Der er jo nogen der aldrig får pouchitis... (håber at jeg er en af de heldige personer :wink: )

Hilsen Louise

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 2. mar 2008 12:43

Louise PT skrev:Tak Peter :)

Jeg glæder mig helt vildt!

Jeg spiser regelmæssigt, og tager HUSK to gange dagligt, så håber ikke jeg nogensinde får pouchitis!

Jeg har nu heller ikke haft nogen problemer (nogensinde) med min tyndtarm, så mon ikke den opfører sig ordentligt resten af mit liv... Der er jo nogen der aldrig får pouchitis... (håber at jeg er en af de heldige personer :wink: )

Hilsen Louise


Ellers kan du jo bare snakke med Anders om at få en recept for en sikkerhedsskyld.. Mon ikke han tør give dig sådan en :)
Mikkel, Årgang 84

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 2. mar 2008 13:53

Hej Mikkel :D

Jo det kunne jeg godt, men så har jeg jo på sin vis kontaktet min læge i forbindelse med pouchen, og så er jeg ikke sikker på, at jeg er dækket ordentligt (hvilket er ondsvagt!). Men tror da, at han ville give mig en recept på forhånd...

Han har givet mig et brev på engelsk, hvor der står, at jeg kan risikere at få pouchitis, og at det i såfald skal behandles med en bestemt slags medicin (kan ikke huske navnet). Det brev tager jeg selvfølgelig med til USA. Så håber jeg på det bedste.

Hvis jeg skulle være så uheldig at få pouchitis, kan jeg vel egentlig bare vise min egen læge Anders' brev, så hun kan udskrive medicinen... Nå, bare en løbsk tanke...

Har du det bedre?

Hilsen Louise

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 2. mar 2008 14:33

Louise PT skrev:Hej Mikkel :D

Jo det kunne jeg godt, men så har jeg jo på sin vis kontaktet min læge i forbindelse med pouchen, og så er jeg ikke sikker på, at jeg er dækket ordentligt (hvilket er ondsvagt!). Men tror da, at han ville give mig en recept på forhånd...

Han har givet mig et brev på engelsk, hvor der står, at jeg kan risikere at få pouchitis, og at det i såfald skal behandles med en bestemt slags medicin (kan ikke huske navnet). Det brev tager jeg selvfølgelig med til USA. Så håber jeg på det bedste.

Hvis jeg skulle være så uheldig at få pouchitis, kan jeg vel egentlig bare vise min egen læge Anders' brev, så hun kan udskrive medicinen... Nå, bare en løbsk tanke...

Har du det bedre?

Hilsen Louise


En smule, men synes det er kommet lidt igen. Karsten vil dog først se mig igen til august :) Jeg må bare have styr på min kost og ikke drikke sodavand eller noget som helst skidt for maven.
Mikkel, Årgang 84

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 3. mar 2008 10:45

Til august!! Det var s.. da lang tid, hvis der er lidt problemer! Men tror at du har ret i, at du skal spise regelmæssigt og måske holde dig fra de fødevarer du har erfaring med driller...

Ikke for at pådutte dig noget, men min mave elsker simpelthen havregrød (får det hver morgen...). Måske det kunne hjælpe lidt.

Rigtig god bedring!

Mikkel Saugmann
Indlæg: 119
Tilmeldt: 19. mar 2007 17:30
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Saugmann » 3. mar 2008 17:33

Louise PT skrev:Til august!! Det var s.. da lang tid, hvis der er lidt problemer! Men tror at du har ret i, at du skal spise regelmæssigt og måske holde dig fra de fødevarer du har erfaring med driller...

Ikke for at pådutte dig noget, men min mave elsker simpelthen havregrød (får det hver morgen...). Måske det kunne hjælpe lidt.

Rigtig god bedring!


Ringer til dem imorgen, for det kan ikke passe det allerede går galt igen.. og min afføring er helt grøn hele tiden :S:S:S
Mikkel, Årgang 84

Gitte

Rejse

Indlægaf Gitte » 10. mar 2008 23:03

Hej Steen Samuelsen,ang. rejse diarre,forstoppelse og instruktion i anvendelse af klyks...har du lyst til at dele dine erfaringer hos stomisygepl.???

Gitte :D

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 11. mar 2008 09:55

Hej Gitte

Send mig en PB med oplysning om hvordan jeg kan kontakte dig.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

pb

Indlægaf Peter Sørensen » 11. mar 2008 14:02

Hej

Jeg vil lige gøre opmærksom på at pb, kun er muligt hvis man har oprettet sig som bruger.

Gitte

pb

Indlægaf Gitte » 17. mar 2008 01:02

Hej Peter,hvad nu...jeg ville logge ind men mit kodeord var forkert.Jeg bad om at få et nyt tilsendt...men den ville ikke acceptere mit brugernavn til min emailadresse....grrrr.....HJÆLP hvordan pokker ka jeg blive oprettet på ny,hvis den husker et navn under min email jeg ikke selv ka huske?????

Gitte

Peter Sørensen

kode

Indlægaf Peter Sørensen » 17. mar 2008 01:36

Hej Gitte

hvilket brugernavn har du oprettet dig under ?


send mig en mail på copa@mail.dk med brugernavnet, og datoen du har oprette din profil,så kan jeg checke hvad der er gået galt.
og sende dig besked om hvad du skal gøre, alternativt kan du sende mig det brugernavn du ønsker , så opretter jeg dig, og sender dig en mail med en kode, du så senere kan ændre ved at gå ind på din profil.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. mar 2008 17:06

Hej Gitte

Jeg har sat min e-mail på min profil, prøv den.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster