kost og stomi

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
gæst Gitte

kost og stomi

Indlægaf gæst Gitte » 17. nov 2007 23:00

Hej ,jeg har siddet og læst lidt og hvad I skriver med mad og out-put i posen.
Jeg har ileostomi,fik den for 2½ år siden.
Det der kommer ud i min pose er lige som rigtig tyk havregrød...det har det altid været.Hvis jeg spiser lidt halv sent om aftenen,er det så tykt om morgenen at det ligger sig som en kage lige uden for stomien...nogen gange kommer det faktisk ud som en tyk pølse. Ja tættere ka man da ikke komme på normal aff.
Jeg drikker mindst ½ liter vand til hvert måltid...ca. 4 liter om dagen.Om natten er jeg oppe og tømme pose .Stiller vækkeur,da min stomi er meget aktiv om natten.
Synes kun jeg hører om folk med tynd out-put i posen.Vil gerne vide om det er et godt tegn at mit er tyk grød eller?Selv undrer jeg mig over det fordi jeg drikker ret meget.
Det skal lige siges jeg ingen galdeblære har og derfor har det svært med fed mad,og har også svært ved at holde vægten.
Det er ikke nogen god kombination med stomi og manglende galdeblære.
Glæder mig til et svar så jeg kan blive klogere på mit tykke out-put,men der må da være andre end mig,der også har det.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. nov 2007 12:01

Hej Gitte

Jeg har kun haft min ileostomi i 2½ måned, men allerede efter få uger var konsistensen som havregrød, som du beskriver. En gang imellem kan det blive lidt tyndere hvis jeg har spist noget der har sat mere gang i det. En enkelt gang har det været lidt mere fast.
Jeg er begyndt at betragte "havregrøden" som normalt.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 18. nov 2007 13:50

Hej Gitte,

Jeg har også normalt et tykt output. Nogen gange er det så tykt, at det ikke løber ud i toilettet af sig selv, så er jeg nødt til at klemme det ud...

Men det kan også til tider være tyndt - det kommer meget an på hvad jeg spiser. men som regel er det tyk havregrød (som du beskriver det).

Venlig hilsen Louise

sikahe

Indlægaf sikahe » 19. nov 2007 00:05

Har jo snart haft min stomi i 6 år... og den har faktisk altid haft meget vandholdig og er sjældent, at output er "havregrød"... og det trods at jeg også fik fjernet galdeblæren efter ca. 1 at jeg fik stomi, såå er altså ikke altid, at stomi og manglende galdeblære er et problem.

Men kommer selvfølgelig an på, hvad jeg putter ind, hvad der så kommer ud... men har også erfaret, at det hænger meget sammen med, hvor meget jeg drikker til måltiderne...

gæst Gitte

madvaner??

Indlægaf gæst Gitte » 19. nov 2007 18:53

Hej Steen,Louise og Sikahe,rart med lidt tilbagemelding. :)
Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer om I så kan spise hvad som helst??
Jeg lever meget af begrænset mad som er rugbrød,hvidt brød,pålæg,kartofler og kød.Det kan godt være kedeligt i længden,men får tit ondt i maven,når jeg spiser.Spiser aldrig frugt og grønt,drikker appelsinjuice for at få c-vitaminer i stedet.
Tør ikke røget ting efter jeg fik fjernet galdeblæren. :roll:

Peter Sørensen

Output

Indlægaf Peter Sørensen » 19. nov 2007 20:36

Hej Gitte

Tyndtarmen begynder efter operationen at optage væske fra maden, og kan på den måde gøre det samme som tyktarmen kunne, bare ikke helt så effektivt.

Det gør afføringen tykkere, samtidig kan jeg se at du spiser meget fiberfattigt, uden grønt og frugt, det betyder også at din mad passerer langsommere, det samme gælder for kød.

Har du overvejet at blive henvist til en diætist, for at få lidt gode alternativer til alt det du undgår, det kan din læge henvise dig til.

Det er jo :cry: at gå og synes man mangler noget lækkert, og leve på en begrænset diæt.

Mette
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31. jan 2007 16:04
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Mette » 19. nov 2007 22:04

Hej gitte.

Mit output har faktisk også alt tid været temmelig tyk langt det meste af tiden.
Jeg spiser stort set hvad det passer mig (hvilket en gang i mellem bliver straffet med en lille prop), men generelt synes jeg ikke det er det store problem. Hvis ens grønsager er kogt godt går det fint. honningmelon og æbler uden skræld har jeg fx heller ikke problemer med.

Mette

gæst Gitte

bange for mad

Indlægaf gæst Gitte » 19. nov 2007 22:46

Hej Peter;ja jeg har gået ca. ½ år hos en diætist på hvidovre,men uden at ville sige for meget negativt,var hun ikke god nok til at hjælpe mig.Jeg sagde blandt andet til hende,at jeg længe har gået og drømt om en fiskefilet,men ikke turde spise den,hvis paneringen kunne gi en prop.Hun frarådede mig og at gøre det.
Når jeg så fortalte det til andre stomister,rystede de på hovedet og sagde jeg måtte videre.
Så derfor holdt jeg op.
Men jeg er stadig bange for at prøve meget mad,føler mig fanget,og ved ikke rigtig hvordan jeg kommer videre.
Men når jeg læser om hvad de andre spiser prøver jeg at få mod til at ta skridtet.
Tror jeg måske ville ha godt af at ta med til arragement,hvor jeg ka se stomister spise al mulig,suk!
Håber jeg en dag kommer videre i mit liv.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 19. nov 2007 23:44

Hej Gitte

Min kostplan ser cirka sådan her ud:
Morgenmad: havregrød eller havregryn med mælk, derefter te. Weekend dog rundstykker med ost/marmelade og blødkogt æg.
Frokost: rugbrød med sild, fiskefilet,pølsepålæg og salater (Rugbrød uden hele korn og salater uden asparges).
Aften: Almindelig dansk kost dog med forsigtighed over for grove grøntsager (asparges, porer, kål og lignende).
Mellemmåltider: Banan, æbler og pærer (skrællen skal tygges grundigt)

Drikkevarer i løbet af dagen: te, sodavand, letmælk, kærnemælk, øl og vin.

Jeg har noteret mig at champignon og nødder går igennem uopløst, hvorfor den slags bliver tygget ekstra grundigt.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Hanne Andersen
Indlæg: 38
Tilmeldt: 6. aug 2007 21:28

Indlægaf Hanne Andersen » 19. nov 2007 23:51

:lol: Hej Gitte
du skulle prøve at starte dagen med et glas frisk presset frugt eller grønsager Juice feks. 2 gullerødder og en appelsin /mellon og æbler bruger du ren æble så kan du dryppe et par citron dråber i så bliver det ikke så mørkt som det ellers vil blive der er mange vitaniner i og du er fri for problemer med hinder og kærner og har du en presser der tar noget af frugtkød med :roll: så får du også lidt fiber på den måde du skal godt nok røre lidt i det lige inden du drikker det for det skiller let og pres kun det du drikker hvergang da der er meget som hurtigt skifter farve og så ser det ikke frisk og dejligt ud
jeg har også prøvet at grov blende hvidkål inden jeg kommer det i sovs til stuet hvidkål men spises kun i små mængder da kål kan give luft :oops: jeg blender også ærter / majs eller gullerødder med i katoffelmos og det smaget stadig dejligt og giver fiber
håber du får lidt ideer
hilsen Hanne
:lol: PS hvis du bager så er der meget af det grønsage /frugtkød fra presseren du kan blande i både til groft brød og kager du skal bare fjerne de stort stykker der sommen tider kan være der i

Peter Sørensen

kost

Indlægaf Peter Sørensen » 20. nov 2007 02:19

Hej Gitte

Ok,når du har prøvet en diætist, med den holdning kan jeg sørme godt forstå du er usikker. Rasp har migb bekendt aldrig givet en fiberprop.

jeg er med på Copa´s Midt i livet weekend hvert år, og der beder vi deltagerne, skrive hvis der er ting ,der skal tages hensyn til vedr. maden.
Det er forbavsende få ting der bliver nævnt, og oftest er det sukkersyge der nævnes,samt at man ikke spiser lam får osv eller er vegetar, altså ikke stomi relateret overhovedet,

:!: så ja du burde nok se hvad der spises af andre, :) for at fjerne din usikkerhed med hensyn til hvad der serveres og spises, det er forbandet synd ,du har det sådan, jeg er mange gange dybt imponeret over de mængder der proppes ned, af dem der deltager i vores møder og ture, der er ikke begrænsninger med mindre du har forsnævringer og arvæv ,der gør at mad generelt ikke kan passere.
Det er kun hvis en læge har sagt :!: STOP det må du ikke spise at man skal lade være, fuldstændig som ved medicin man ikke kan tåle.

I dag har vi bestilt julefrokosten, og den er fuldstændig som for alle andre, grønlangkål, rå løg, rødkål and flæskesteg ris alamande også videre.

Jeg er godt klar over at da du har fået galdeblæren fjernet er du ude af stand til at fordøje meget fede ting, men omvendt er fede og røgede ting det der gav symptomer ,da du havde den, hvordan din tarm reagerer nu er at fedtet passerer unedbrudt uden at gøre skade.

Og en sidste ting, du skal tænke på er at tarmen er meget følsom for spekulationer, hvis du forventer eller frygter at den går igang med smerter, hvis du har spist et eller andet du ikke er vant til, så er hele din fokus rettet mod signaler fra den. ligesom eksamens mave.
Derfor anbefaler stomisygeplejerskerne også at man skal have gentagne dårlige oplevelser med en madvare før amn overvejer at droppe den i sin kost.

Ring til mig 35389148, eller send en mail, hvis du vil deltage i et møde hvor vi spiser, (jeg kan regne ud at du sikkert er fra Københavns området når du er tilknyttet Hvidovre),det gør vi egentlig til alle møder, for mange bliver og spiser dagens ret på Pilegården efter mødet ,og dette er ikke fis de gammeldags husmandsretter, gule ærter ,skipper labskovs , brunkål og alt det der som barn gav os godt med luft i maven, er meget populært.

Det er man selvfølgelig ikke tvangsindlagt til, men inspirationen kan man få.

Louise PT
Indlæg: 159
Tilmeldt: 20. mar 2007 09:20
Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Louise PT » 20. nov 2007 10:20

Hej Gitte,

Jeg er som dig forsigtig med hvad jeg spiser, da jeg (synes jeg selv) tit oplever de smertefulde fibrepropper!

Men jeg spiser faktisk en del alligevel. Jeg passer på med skind fra tomater, æbler, pærer og presser altid saften ud af appelsinerne (så jeg undgår skindet mm.). Tomaterne hældes i kogede vand fra elkedlen i måske et minut, og derefter er det lige til at pille af, uden af tomaten har taget skade ellers.

Jeg spiser champignon og avokado uden at tage hensyn. Pølseskind har jeg været bange for, men har alligevel her på det sidste spist coktailpølser og medisterpølse med skind, og der skete ikke noget :D

Jeg elsker at blende frugt til smothies, og på den måde har man hjulpet maven så godt man kan med eventuelle større stykker skind. Jeg tåler både jordbær, hindbær og andre lækre bær både blendet og ikke blendet...

Jeg tror faktisk, at hvis tingene skæres ud i bitte små stykker, eller eventuelt moses/blendes, så vil jeg kunne tåle alt (og som sagt er min mave og hjerne lidt sart :wink: ), så jeg tror altså bare at du skal prøve dig forsigtigt frem.

Skær fiskefiletten (som jeg også har spist uden problemer) ud i små stykker, og tyg disse stykker godt - så sker der ikke noget.

Håber at du tør prøve bordets mange dejlige glæder lidt efter lidt. Man kan jo bare tage 5 mundfulde, og se om der sker noget. Hvis ikke, kan man tage 10 mundfulde næste gang osv. :D

Venlig hilsen Louise

Dorte NJ
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2007 17:25
Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Dorte NJ » 20. nov 2007 13:18

Hej Gitte

Jeg fik en ileostomi i slutningen af august i år, og jeg spiser alt uden problemer. Det eneste jeg ikke har prøvet er meget trævlede ting som asparges, appelsinhinder har jeg heller ikke prøvet, men julen nærmer sig jo, så det kommer nok snart .

Det skal lige siges, at jeg er vegetar, og jeg spiser ingen former for kød, fisk eller fjerkræ. Jeg blev anbefalet at holde mig fra rigtig mange af de grøntsager, som jeg normalt spiser i de første 3 måneder. Men allerede 3 uger efter operationen, prøvede jeg tomat med skind i små stykker, og nu spiser jeg som sagt alt uden at tænke over det.

Brød med korn sker der heller ikke noget ved, kernerne kommer hele eller delvist hele igennem uden problemer. Det samme gælder svært fordøjelige majshinder og ærter.

Så jeg håber da, at du tør kaste dig ud i det her op til jul. Selvfølgelig er det en god ide at starte med at skære tingene i små stykker og tygge tingene godt, og så går det forhåbentlig smertefrit

:D

Held og lykke med det.

Mange kærlige hilsner

Dorte

GR
Indlæg: 109
Tilmeldt: 17. jun 2005 19:13
Årgang: 1976
Stomi siden: 2001
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf GR » 20. nov 2007 17:52

Hejsa Gitte.

Mit output er ikke tyk, det er gerne noget farvet brun vand evt. med lidt fyld af kerner og lidt klumper, alt efter hvad jeg spiser.
Jeg drikker protiendrikker hver dag, og det giver lidt løser mave. Samt indtager jeg en del cola light, det giver også lidt løser mave.
Kan godt få det tyk, hvis jeg spiser efter det, man kan faktisk bedre lide det er tyndt og til, at få ud af posen.
Jeg har en hurtig løbende tarm, så det er hurtig ude igen min mad.
Jeg har aldrig formået, at stoppe mig selv. Det er kun sket en gang med min ileostomi og det var i forbindelse med fjernelsen af min endetarm fornydelig.
Jeg spiser stort set alt, bare ikke mælkeprodukter i store mængder, det får jeg tynd mave af. Og for fed mad, taber jeg mig af, så der holder jeg også lidt igen.
Vingummi, popcorn, kokostoppe, pølser som andre kan få propper af, kan jeg fint spise.
Det hele ryger ned. :D
Fiskefilen kan du rolig spise, du kan evt. vende den i mel, de første par gange i stedet for rasp. Det smager lige så godt, sådan spiser jeg gerne mine.
Du må prøve, dig stille og rolig frem, nogle kan nemmere få ting, til at sidde fast end andre.
Personlig har jeg tit ret travlt, når jeg spiser og taler også ofte i telefon, når jeg indtager aftenmad, så maden ryger bare ned, men mit formår altid, at komme ud i den anden ende alligevel heldigvis.
Håber du får mod på, at spise noget af det, du ikke har spist som stomist endnu. Personlig synes jeg det var skønt, da jeg fik min, jeg bare kunne spise løs igen, mange ting havde, jeg måtte undvære tidligere pga. min MC.
MC i 94, stomi 2001. Altid smilende.;-) Copa rådgiver.

gæst Gitte

mad

Indlægaf gæst Gitte » 21. nov 2007 01:34

Hej,jeg vil gerne sige "et stort tak" til alle jer der har skrevet til mig. :)
Jeg blir glad indvendig af at se alle de ting I spiser.
Vil så gerne ud af det fængsel jeg lever i.Lige nu spiser jeg helst kun med min søn og mand,da jeg sidder og hakker i det samme dag ud og ind.Er isoleret fra at gå ud og spise med andre.
Det glæder mig meget at læse om jeres mad og jeg føler et håb inden i ,når jeg læser dem.
Nu skal jeg bare bestige bjerget og turde prøve spise.Men det vanskelige i min situation er ,at jeg har levet uden løg,kål,røget ting osv. i flere år.Så jeg kan jo ikke bare kaste det ned,da min krop så omgående vil gå i chok.Det må vel være i små bider.
Når jeg læser I spiser majs,asparges,ærter,popkorn osv. tænker jeg:Hold da op ,er det bare mig der lever i en lille skal.
Men når diætisten siger nej til fiskefilet og hårdt branket kød.Og en rådgiver jeg talte med i tlf. gennem ccf,da jeg bare måtte tale med nogen om mad,sagde at hun ikke kunne spise frikadeller,hun blir hønse syg af løgene deri.Ja så taber jeg igen modet til at prøve.
Men hvis min fornuft kommer op i mig og jeg putter alt i en stor gryde,ja så må jeg vel bare prøve med 1 bid,så 2 bidder og så videre fremad....
Jeg vil læse jeres indlæg igen og håber det kan sparke mig bagi.
Min mor har inviteret os ud at spise med min søster og hendes børn,en lille julekomsammen her d. 2 dec. Der blir serveret flere slags sild,roastbeef,frikadeller,fleskesteg,fiskefilet,æg og rejer osv.Bare tanken om det gir mig myrekryb,gør det kun for min søn og mands skyld.
Men måske skulle jeg forberede min hjerne lidt på,at måske kigge lidt på den fiskefilet :) .Jeg spiser fakstisk kun æg og steg af de ting der er på menuen.
Jeg vil stoppe her,kommer til at tænke på rejser som også er et kæmpe problem,udland og mad :cry: Føler mig som en belastning for min mand og søn der elsker at rejse.
Mad er nok det største bjerg jeg skal bestige i hele mit liv. :roll:

gumle43
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. mar 2016 14:03
Kontakt:

Re: kost og stomi

Indlægaf gumle43 » 5. apr 2016 19:45

Det er jo lidt en livsstil omlægning man skal igennem, over en længere periode ang kost ect. , jeg er helt sikker på din familie ikke har problemer med det, det er nok mest en selv..


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster