Ileostomi og vegetarisme

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Dorte NJ
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2007 17:25
Geografisk sted: Silkeborg

Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Dorte NJ » 13. jul 2007 12:52

Hej allesammen,

Jeg vil høre, om der er nogen, der har erfaringer med at være vegetar eller spise mange grøntsager og samtidig have en ileostomi?

Jeg er vegetar og skal have lavet en permanent ileostomi i slutningen af august og er lidt spændt på, hvordan det vil fungere.

God weekend :)

Dorte

ida

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf ida » 13. jul 2007 13:45

Dorte NJ skrev:Hej allesammen,

Jeg vil høre, om der er nogen, der har erfaringer med at være vegetar eller spise mange grøntsager og samtidig have en ileostomi?

Jeg er vegetar og skal have lavet en permanent ileostomi i slutningen af august og er lidt spændt på, hvordan det vil fungere.

God weekend :)

Dorte


Hej Dorte...

Jeg er dog ikke vegetar, men har haft ileostomi siden jeg var 14 dage gammel ( er 19 nu). Så kender til at have iloestomi!!

Man kan sagtens spise mange grønsager, der er nogle der har svært ved at spise gulerødder og sådanne ting, men det har jeg dog aldrig haft svært ved. Det er bare noget man må prøve sig frem til.. Men der skulle ikke være noget i vejen for at være vegetar og have en ileostomi. Du på bare prøve at spise noget og så se hvordan din mave reagerer på det, det er svært at sige på forhånd hvad der kan spises og ikke spises!!

Håber du kan bruge svaret til noget..

kh. Ida

Mette_musen85
Indlæg: 198
Tilmeldt: 16. mar 2007 12:31
Årgang: 1985
Stomi siden: 2006
Geografisk sted: Thisted
Kontakt:

Indlægaf Mette_musen85 » 16. jul 2007 10:00

Jeg kender til det med at have lidt problemer med gulerødder...
Spiser jeg for mange eller glemmer at tygge dem godt nok kan jeg godt have en let smerte i forbindelse med at de skal ud.
Mette Kristensen

sikahe

Indlægaf sikahe » 16. jul 2007 13:34

Har har ilostomi i lidt over 5 år nu og kan spise det meste af frugt og grønt, men har fundet ud af at det skal tygges godt og nogle ting ryger direkte igennem, såå der kan godt komme en del output i posen bagefter.

Og tilberedte grønsager (bare et let opkog f.eks) er 100 gange nemmere at fordøje end rå som godt kan "klumpe" sammen og være ubehagelige at få ud...

Men det er bare min erfaring... men tror. at vejen frem er at man afprøver forskellige ting, ligesom med småbørn... en ting af gangen og i små mængder og fungerer det fra starte til slut, såå er det med på ens madpyramide og man kan afprøve den næste...

Gæst

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Gæst » 17. jul 2008 08:03

hej Dorte.

Jeg er vegetar og har ileostomi. Der er ingen problemer i det :D Jeg har selvfølgelig med tiden fundet ud af at der er enkelte ting jeg skal holde mig langt væk fra. Bl.a. majskolber. Majsne bliver ikke fordøjet og deres hårde skal klumper sig sammen, og jeg kan godt fortælle dig det gør ekstremt ud når de skal ud :cry: Men heldigvis har jeg osse erfaret at lidt majs i en blandet salat sagtens kan lade sig gøre. Jeg er bestemt ikke kræsen så jeg har prøvet at spise det meste indenfor de vegetabilske rammer. Kun en enkelt gang er det gået så galt at jeg måtte en tur på sygehuset og skylles igennem, da havde jeg spist mange nødder.

Men held og lykke med det hele.

Mie

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. jul 2008 08:45

Hej Dorte

Jeg kan bekræfte det som de foregående har skrevet.
Jeg spiset stort set alt, også champignon, nødder og asparges, som betragtes som problem grøntsager. Asparges dog med forsigtighed og helst de friske sprøde som ikke er trevlede. Og igen tyg grundigt, især rå grøntsager, champignon og nødder og drik rigeligt med væske til, så glider det hele igennem.

For mig har stomien betydet et nyt med frihed til at lave næsten alt det jeg har lyst til og hvornår det passer mig. :D :D :D
Med venlig hilsen ;-)

Steen

gæst

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf gæst » 18. jul 2008 16:21

Ang. frugt og grønt ..fordøjelse.
Kan man drikke alle smooties(med ananas,appelsin)..mener det er jo blendet..uden risiko for forstoppelse?
Vh gæst

gæst(gn)

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf gæst(gn) » 20. jul 2008 23:10

Jeg vil starte med at sige ,dette er et godt forum man kan ha meget glæde af.
Men lige nu sidder jeg faktisk og er ret ked af det.
Mit indlæg blir åbenbart ikke taget seriøst.Ved ikke helt om man tror jeg laver sjov,når jeg skriver eller jeg ikke lyder for kvik.
Ved godt mine spørgsmål ang. mad måske kan virke lidt specielt.

Måske tænker i hvorfor hopper hun ikke bare ud i tingene og ser hvad der sker? to maver er ikke ens,det ved jeg godt.
Men man kan ikke på forhånd vide hvordan man reagerer,når man er kommet ud på den anden side med stomi.I mit tilfælde,er den selvvalgt på 3 år.
Nogen er bange for fly,andre elevatorer..osv...jeg er nervøs over for mad.Har ikke anoreksi ,spiser fint,med enformet og få ting.
Disse begrænsninger er jeg træt af,da jeg pt. aldrig spiser ude med dette problem.
Har ikke turde røre frugt og grønt af angst for stop i stomien,blir dårlig ved tanken om hospitaler.Hospitaler er nok der hvor min hund ligger begravet.

Psykolog nej tak,jeg har vilje til at arbejde med mig selv...diætisk er afprøvet,men var ikke det rigtige for mig.Jeg lever meget af hvidt brød,rugbrød,kød og kartofler,men da jeg ingen galdeblære har har jeg svært ved at fordøje al den tunge mad,har tit ondt ved lever og bugspytkirtel .Så jeg skal og vil videre i mit liv.Rejser med min familie lige nu er også et hel...da jeg fylder min kuffert med rugbrød.Jeg vil spise som jer andre.Mit liv er for besværligt...

Jeg er nu begyndt at spise tomater,agurk,pærer...og min jublen vil ingen ende ta.Jeg er glad for igen at kunne spise grønt,som jeg har undværet i 3 år.Men det skal siges,at det tar mig lang tid at nå så langt.I dag smagte jeg en jordbær,men sys det er trævler i..
Jeg har ikke spist ting med løg i flere år,så det frygter jeg mest ,hvad maven pludselig siger til det...når jeg en gang når dertil.

Nå slut med min livshistorie....
Jeg forstår ikke en narkomans eller en alkoholikers problem 100 procent...og i forstår nok heller ikke mit madproblem.Men det ville være dejligt,hvis i bare havde svaret alligevel.
Så nu prøver jeg igen.Er det anderledes med ananas og appelsin i smooties,da det er blendet??Altså at det ikke gir stop??
Ved godt det måske er logik for perlehøns,men den eneste mulighed jeg har for at komme videre er,at bruge jer som har prøvet det.Bedre svar kan jeg ikke få.Og ved derefter at arbejde med mig selv.
På forhånd tak!

Gæst
Gn

Når jeg skriver på min mands eller søns com,vil den ikke accepterer mit brugernavn"gn",derfor skrev jeg under gæst.

Peter Sørensen

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Peter Sørensen » 21. jul 2008 00:12

Hej GN

Det gør mig lidt trist at du tror der er brugere der ikke svarer dig seriøst.Du må absolut ikke betragte denne tråd som et angreb eller personlig kritik af dig.

Du har også fået svar i det emne du oprettede, frugt og grønt med ileostomi , hvor man også svarer at det er meget forskelligt hvad den enkelte kan tåle.
Du må ikke tro at alle der opretter et emne har læst alt hvad andre har skrevet før.

Det er en helt ny tråd startet op af Dorte der skal opereres i august og derfor ønsker input og erfaring fra andre brugere vedr. at leve som vegetar med ileostomi.
At andre brugere skriver at de personligt ikke har problemer med vegetar kost, er jo ikke ensbetydende med at du anbefales at søge psykolog eller ikke bliver taget seriøst.

Vi er alle forskellige og har fået stomi pga. kronisk tarm sygdom ,cancer eller de mange forskellige ulykker eller sygdomme der kan medføre operationen, og det den ene kan tåle betyder ikke at det kan spises af en anden.

Der er kun en person der kan fortælle hvad din mave/stomi kan tåle og det er dig selv.
Din stomis udformning kan gøre at du nemmere oplever stop end flertallet, så det er svært at svare på om du kan tåle appelsin og annanas i smoothies, min egen erfaring siger ja ,for normalt er det kun lange trævler og hinder der klumper, fjerner du den hvide hinde om appelsinbådene og skærer ananassen ud i små bidder inden du blender , er der ikke meget tilbage der kan klumpe sammen.

At du nu begynder at spise flere forskellige ting som du nævner, syntes jeg er en stor ting :) der viser du er på vej.
Du nævner jo også selv at en diætist ikke kan fortælle dig, hvad du kan tåle.

Jeg ville ønske at man kunne lave en facitliste, men sådan en er ikke mulig at lave, man kan kun lave en vejledende folder, og prøve sig frem derefter.

gæst gn

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf gæst gn » 21. jul 2008 00:39

Jeg takker for svaret Peter.
Du har ret ,jeg har spurgt ind til mad en del.
Jeg må klare den selv herfra.
Vh gæst Gn

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Steen Samuelsen » 21. jul 2008 18:03

Hej Gn

Jeg er ikke ked af at svare på forskellige sprøgsmål om at leve med stomi. Jeg kan af naturlige grunde kun svare på baggrund af mine personlige erfaringer, og da jeg aldrig har prøvet at drikke smooties, kan jeg heller ikke svare på dit spørgsmål. Det er ikke for at negligere dig, kun fordi jeg ikke har viden om det.

Min egen erfaring med stomi, er at jeg prøver mig frem. Første gang jeg prøver at spise noget nyt er det i små portioner, der bliver tygget grundigt og fulgt op med rigeligt at drikke. Hvis det går godt, tager jeg mere næste gang og så videre. Hvis jeg mærker, at det giver tegn på problemer, må jeg overveje om jeg vil forsøge igen eller stoppe med lige netop den fødevare. Det som med så mange andre ting i livet, at man selv må afprøve sine grænser for at finde dem.

"At turde er miste sig selv for et øjeblik...
... Ikke at turde er at miste sig selv."
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Cilla 1989

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Cilla 1989 » 23. jul 2008 13:35

Hej Gn :)

Jeg er glad for det stille og roligt går den rigtige vej med dine madvaner :) ..
Jeg ville bare lige fortælle dig, at jeg er en af dem der har rigtig god erfaring med diverse smoohies, der er ingen problemer overhovedet, hvis bare jeg sørger for at skære frugterne ud i små stykker :)
Jeg har også en ileostomi som følge af CU.
Held og lykke :D

Med venlig hilsen Cilla 1989

gæst Gn

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf gæst Gn » 23. jul 2008 21:41

Hej Cilla og Steen,mange tak for jeres svar.
Det var faktisk også ironisk ment,da jeg skrev jeg måtte komme videre selv.
Ja jeg har spurgt en del ind til mad,men jeg" har brug for det",for at kunne komme videre.

Jeg vil også gerne turde,men når jeg kommer ud at spise,panikker jeg indeni.Kan ikke overskue maden....det er jo selvfølgelig fordi jeg "ikke har kontrollen" over maden,når kører igennem systemet.

Jeg var til fødselsdag hos min søster,og sad der og hakkede med mit medbragte kød osv. Jeg blev ked af det,bagefter,for hun gør alt for at jeg kan være med.Hun ved jeg har det svært,men jeg endte op med bare at spise mit eget mad.

Så det at jeg nu har smagt jordbær,agurk og tomater,er KÆMPE stort.

Så i må undskylde hvis jeg spør om nogle mærkelige ting med mad....men jeres svar har stor betydning for ,om jeg "tør" de ting jeg spør om.

Min mand købte en smooties med mælk og jordbær for min skyld,så jeg kunne starte med en mundfuld .Jeg så hende der blandede den,ikke skyllede skålen inden hun blandede den vi skulle ha.Og hende der købte inden os fik ananas i.Så jeg spurgte undskyldende om hun kunne være sød at lave en ny hvor skålen var blevet skyllet.
Og sådanne situationer vil jeg selvfølgelig gerne undgå.....og det kan jeg nu takket være cillas svar,at det er ok :)

Også tak til dig Steen for sparket bagi....jeg er på vej..langsomt,og ved det nok vil ta mig et års tid,men pyt ,hovedsagen er jeg kommer videre.

Vi vil gerne til USA næste år,men jeg er for stor en belastning for mine medrejsende pt.....så jeg kører på :)

Gn :)

P.s:Nu vil min com igen ikke acceptere mit "gn" som brugernavn..hmmm hvad sker der? Derfor må jeg så hedde" gæst gn". overvejer at finde et nyt navn.

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Steen Samuelsen » 23. jul 2008 21:54

Hej Gn

Bare spørg løs. Hvis det er noget jeg selv har erfaring med skal jeg nok komme med en kommentar.

Mit bedste råd her og nu er stadig: tyg, tyg, tyg og drik, drik, drik. Det er den vej jeg bruger.

Efterhånden som du prøver flere og flere ting med godt resultat, kommer modet også til at prøve endnu mere.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Peter Sørensen

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Peter Sørensen » 23. jul 2008 21:57

Hej GN

Prøv at taste GN med store bogstaver, virker det ikke, sender du mig en mail på copa@mail.dk så sletter vi den gamle profil og opretter en ny for dig.

Cilla

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf Cilla » 23. jul 2008 23:32

Hej Gn :)

Er glad for hvis du kan bruge vores svar til lidt, virkelig... :D ..
Og bare spørg løs, "der findes ingen dumme spørgsmål, KUN dumme svar" :P ..
Synes det er rigtig flot at du prøver, og kan virkelig høre at du gør hvad du kan, og også med godt resultat :) TILLYKKE :D ...
Selvom det tager lang tid, så er det super sejt du kan vende det til, at det bliver positivt, når du finder ud af du opnår noget godt :) ..
Jeg synes også det er meget svært at prøve noget nyt, men som tiden går, så synes jeg også det bliver lettere at springe ud i det. - og det er jeg ogå sikker på det bliver for dig :) Du kæmper en flot kamp :!:

Med vedlig hilsen Cilla 1989 :D

gæst Gn

Re: Ileostomi og vegetarisme

Indlægaf gæst Gn » 24. jul 2008 17:22

Endnu en gang tak for de gode råd og opbakning :)

Har sendt en mail til Peter...og håber snart jeg igen kan bruge mit brugernavn.

Gn :)


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster