kost og ileostomi

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
birthe

kost og ileostomi

Indlægaf birthe » 19. jan 2005 21:38

Hej COPA og COPA medlemmer.

Jeg er stomisygeplejerske og igang med at skrive en pjece om ileostomi og kost.

Vi fraråder at spise ufordøjelige fibre i de første måneder og fremover være forsigtig både med ufrdøjelige fibre og svær fordøjelig kost.

Dette for at undgå en fiberprop i tarmen.

Hvad mener I om det?

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med fiberrig kost.
Hvad synes I at vi skal fraråde og anbefale?

I må gerne skrive om jers egen oplevelser med ileostomi og kost, så vores pjece kan blive så realistisk som muligt.

Vi vil jo helst ikke skræmme nye ileostomibrugere, men er nødt til at give så mange facts som muligt.

Venlig hilsen
Birthe Nissen

J

Kost

Indlægaf J » 19. jan 2005 22:39

Hej

Hvad kost angår ,spiser jeg alt.untagen: rosiner(meget dårlig erfaring) & asparges.

Jeg har da prøvet lidt af,hvert.
Er årgang 1962. syg fra ca 1977.-opereret i 1979 (iliostomist;lækkert endelig rask efter kun 10 dage, mega fremgang)og derefter 2 x tarmslyng som efterveer.efter denne tid ingen problemer.

Af klogskab.
Ved alle undersøgelser & Operation:søg til største/nyeste Sygehus:De har det nyeste grej(mindst pinefuld)og derfor også den tit det bedste personale(som alle andre arb-pladser vil man gerne være ,hvor det nyeste er) :der er sikkert delte meninger om dette, !!men jeg er ikke i tvivl,hvis jeg skulle komme til skade.

Andet end sygdom.
Man kan,hvad man har lyst til bla .Sport ,arb.
Du sætter selv grænserne.jeg skåner ikke mig selv,gør du !!!

Har prøvet mange sports grene.
Seneste:
Selv om jeg blev frarådet dette,Dykning(lægerne på frømandsskolen på Holmen), Det har jeg nu dyrket de sidste 11 år.
Cykler også for at holde formen ved lige,(sådan nogenlunde)!!!

Nå men nok for nu
Frisk mod alle jer, som ikke kan se lyset endnu.
Vi er jo alle enestående.

Hilsen J.

S

kost og ileostomi

Indlægaf S » 24. jan 2005 13:05

Vedr. stomikost

Jeg har for nylig fårt fjernet min ileostomi. Jeg har fra start fået udleveret
alverdens brochurer om stomikost m.m. Men som min stomisygeplejerske altid sagde: Start ud med de sikre madvarer og prøv dig ellers forsigtigt frem.
Jeg har været altspisende, men selvfølgelig passet på med asparges, champignons, appelsiner osv. En gang måtte jeg dog forbi skadestuen med mega mavesmerter, men de fandt aldrig ud af hvad det skyldes, sandsynligvis arvævs-trævler der viklede sig om tarmen....eller måske den pizza jeg spiste med mange champignons.
Det med den fiberrige kost, man skal passe på med, vil jeg sige I Stomisygeplejersker har mange meninger om, selv har jeg aldrig passet på med fibre, det gælder jo også om at tygge, tygge og tygge.

Til gengæld har min stomi været særdeles utilfreds med appelsinjuice og meget fed mad. stomien gik helt amok og pruttede og spyttede vandtyndt og skummende afføring ud....men senere har jeg læst an artikel, hvor en patient beskrev dette fænomen som: stomien spruttede af velvære!!!

hilsen S

maja

mad

Indlægaf maja » 14. feb 2005 20:03

hmm.. jeg har en del problemer når jeg spiser ris.. dem kommer man jo bare til at hælde indenbords og så.. tre - fire timer efter, begynder jeg at få det lidt skidt. det næste døgns tid kommer der ikke andet end vand i posen, men det plejer jo at gå over og det er lykkeligt glemt næste gang der bliver serveret ris.. øv øv..

kirsten

kost og ileostomi

Indlægaf kirsten » 26. maj 2005 11:19

Hej, jeg tillader mig at skrive på min mands vegne, idet det er ham som har en ileostomi, og har haft den i 30 år. I begyndelsen kunne han ikke spise groft rugbrød, gulerødder og den slags. Det satte sig til propper i tarmen, og det var meget smertefuldt. Idag spiser han alt, og der er aldrig problemer. Han tygger altid sin mad grundigt som han blev instrueret om ved operationen.


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster