Hjælp min far

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
inge.falkenberg@mail.com

Hjælp min far

Indlægaf inge.falkenberg@mail.com » 28. feb 2013 16:27

Jeg søger simpelthen hjælp til min far.
Min far er 78 år, har altid været rask, altid aktiv og altid meget udadvendt - har haft det gode liv sammen med min mor.

For ca 1 mdr siden fik han lavet stomi - var der smerter og besvær inden operationen, er det kun blevet værre.Stomien fungerer ikke ordentlig, de meget hjælpsomme og kompetente hjemmesygeplejersker kan ikke finde en løsning på problemet, som er, at tynd afføring løber ud af posen, og dermed ud i sengen om natten, eller ud på tøjet om dagen. Jeg tror alle kan forestille sig, hvor ubehageligt det må være.

Ofte er min far plaget af smerter, har været indlagt flere gange, men uden læger kan finde en årsag til smerterne.
Indimellem går maven også i stå, hvilket også giver smerter.

Nu har han fuldstændig mister modet og endnu værre - appetitten.
Han svinder dag for dag, det er meget smerteligt at se. Han er blevet passiv, kommer ikke ud, men bruger nok tiden på aviser, på kryds og tværs samt tv om aftenen. Det er en rigtig ond cirkel min far er i her, og gode råd fra os andre i hjælper ikke meget.

Så tænkte jeg på hvilke muligheder der er i sådan en situation, om der er nogen med det rette menneskelige overskud der kan træde til ? Der kan komme forbi (Himmerland), der kan tale med min far, måske øse af egne erfaringer, måske muntre ham lidt op, få ham med ud - ja få ham til at "leve" igen.
Er der i foreningen et fællesskab der også tackler situationer som min fars?

Med venlig hilsen
i håbet om reaktioner og gode råd
Inge Falkenberg



Og så tænkte jeg på, om der sidder nogen derude, der har det menneskelige overskud

Henning Granslev i Kolt

Re: Hjælp min far

Indlægaf Henning Granslev i Kolt » 1. mar 2013 14:05

Hej Inge

Det er da en træls situation, din far oplever som stomiopereret. Normalt kan langt de fleste personer leve en næsten normalt liv efter stomioperationen.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe med nogle råd og erfaringer om dagligdagen med stomi.
Du får en mail, så kan du oplyse dit telefonnummer - hvis du vil. Herefter kan vi aftale nærmere, hvorledes vi kan hjælpe din far.

Venlig hilsen
Henning Granslev, COPA rådgiver


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster