Ønsker vægtøgning

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
BB

Ønsker vægtøgning

Indlægaf BB » 7. mar 2012 13:58

Hej

Har haft pouch i knap 1½ år og er glad for det, omend det ikke altid er lige uproblematisk.

I forbindelse med operationerne tabte jeg mig fra knap 69 kilo til ca. 55 kilo. Nu er jeg gået helt i stå ved 65 kg, og det er for lidt. Jeg forsøger mig med energihøj føde, træner og indtager en god mængde naturlige proteiner i form af fisk mm, men der sker ikke rigtigt noget. Jeg har det svært med fed kost, proteinpulver, ¨ osv.

Er der nogle, som har været i samme situation, som har gode forslag til vægtøgning?

HIlsen BB

Peter Sørensen

Re: Ønsker vægtøgning

Indlægaf Peter Sørensen » 7. mar 2012 18:37

Der er en del forslag i denne tråd
viewtopic.php?f=17&t=1029

Men prøv evt. at tale med en diætist, din forbrænding/stofskifte kan være ændret efter operationen, således at du i forhold til hvad du kan optage er normal vægtig.
Prøv evt. at skrue ned for træningen, og se om det ændrer på vægten.

Tanja Nielsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. feb 2011 19:25
Årgang: 1987
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ønsker vægtøgning

Indlægaf Tanja Nielsen » 8. mar 2012 09:00

Hej BB

Jeg fik lavet min j-puch og fjernet tyktarmen 29/4-2011 Umiddelbart efter fik jeg opdaget en meget stor og sjælden svulst i halsen/lille hjernen som gik ind og påvirkede min synke bevægelse, kvalme center og balancenerve. Jeg blev derfor ved med at kaste op uden Lægerne kunne finde ud af hvorfor. (Først fundet ud af efter jeg har fået fjernet svulsten i januar 2012)
Da jeg var så (u)heldig at blive indlagt med en gene efter min operation i Januar, fik jeg lagt sonde fordi jeg blev ved at kaste op og der skulle simpelthen gang i maven for at min stomi ikke ville volde problemer. Da jeg havde lagt der i 10dage og jeg egentlig skulle udskrives var der en sygeplejeske som ikke synes det var forsvarligt at sende mig hjem. Jeg spiste simpelthen ikke nok samt jeg over de seneste 9måneder havde tabt mig 30kg (fra 78kg. til 48kg.)
Hun kontaktede derfor Medicinsk gastroenterologisk afsnit på Aalborg sygehus hvor de har et specielt team bestående af 6sygeplejesker og en læge (samt tilknytning til diætist osv.) som tager sig af undervægtige personer. Her lå jeg i 18dage hvor de gav mig Parenteral ernæring og hjalp mig til at begynde at spise igen. Jeg blev udskrevet for 16dage siden. Min kæreste har lært mig at give Parenteral ernæringen her hjemme hvor jeg får det om natten.
Jeg begynder så småt at trappe ud, men har stadig svært ved at synke mange ting!

Jeg har fået af vide af de forskellige diætister at jeg skal sørge for at spise godt med proteiner. Min krop har tagret på sig selv og har derfor "spist" mine muskler.

Jeg vil som Peter foreslår skrue lidt ned for træningen især hvis det er træning med høj puls der sætter forbrændingen i igang. Styrketræn i stedet for.
Tag evt. kontakt til din egen læge, hvis du ikke allerede har gjordt det og få evt en henvisning til en diætist, dem har de i kommunen. Han/hun vil kunne hjælpe dig, vi er alle individuelle og skal spise derefter :D

Jeg drikke minimum en proteindrik om dagen (de kan købes på apoteket, og når du er undervægtig kan du få tilskud, din læge skal blot skrive en recept)
Jeg spiser skyer som der også er rigtig meget protein i, til erstatning for yoghurt.
Jeg drikker skummetmælkskakao, der er en masse gode næringsstoffer i. Jeg blander det nogle gange op med minimælk så det ikke er så fed.
Jeg drikker også smoothies som jeg laver af yoghurt (bruger someregel den fra cheesy med vanilje), blandet juice, frosne bær evt sukker eller honning og nogle gange lidt fløde.
Til aften spiser jeg normal kost som jeg altid har gjordt. Derudover er jeg ikke bleg for at grave dybt i slik skålen når den er fremme :wink:

Det var min historie og hvad jeg gør for at tage på, men det kan jo være du skal gøre noget helt andet.
Med venlig hilsen
Tanja Nielsen


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster