Sundhed gennem kosten med problem-ileostomi?

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Riksen

Sundhed gennem kosten med problem-ileostomi?

Indlægaf Riksen » 8. nov 2011 08:07

Kære alle,
de kostråd, jeg har fundet her, handler ofte om lyst brød, masser af vand og undgå fiberrig kost samt rå grøntsager og frugt. Mit spørgsmål er, hvordan kan man holde sig sund på den kur?
Jeg har selv et problem med min ileostomi som gør, at jeg pt har udsigt til at blive udskrevet fra hospitalet med parentaral ernæring i rygsækken. Jeg kan godt spise, bare ikke ret meget af gangen, for der er en eller anden form for stop på min tarm. Jeg er meget opsat på at komme af med den parentarale ernæring hurtigst muligt, derfor mangler jeg gode råd om, hvordan man får dækket sine ernæringsmæssige behov, når man har problemer som jeg?
Tusind tak for hjælpen.
Riksen

mfj
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. jun 2011 22:44
Årgang: 1974
Stomi siden: 2011
Geografisk sted: Dalmose

Re: Sundhed gennem kosten med problem-ileostomi?

Indlægaf mfj » 8. nov 2011 11:36

Jeg kender ikke rigtig noget til parentaral ernæring, så jeg ved ikke om mit råd kan bruges.

Måske du kan bruge de proteindrikke man kan købe på apoteket. Ved godt at der ikke er meget at tykke på, men de er ernæringsmæssigt gode. Der er også nupo. Jeg kan godt lide de færdige shakes fra nupo. De er sådan lidt milkshake agtige i smagen. De færdige drikke både fra apoteket og nupo kan du også have med i taksen. Man kan jo evt skifte nogle af måltiderne ud med disse drikke. Nupo laver også forskellige supper. Portionerne er ikke så store men er igen sammensat ernæringsmæssigt godt.

Måske en idé du kan bruge. Der er jo ikke så meget at tykke på, hvilket man jo godt kan komme til at savne.

Mvh Mette

Peter Sørensen

Re: Sundhed gennem kosten med problem-ileostomi?

Indlægaf Peter Sørensen » 8. nov 2011 12:01

Hej Riksen
Det er rigtigt at der står en del om hvad nogle kan have problemer med, men det er ikke generelt.
Det er ved forsnævringer, nedsat tarmfunktion etc. at der kan være begrænsninger, som er individuelle.

Hvis du skal have protein drikke skal du få lægen til at søge om tilskud.
Ellers kan man selv lave Koldskål med ekstra æggeblommer og evt tilsat proteinpulver, som man kan gå og smådrikke af.


Tal med lægerne om at få sat en diætist på, der kan give dig ekstra forslag, og vær sikker på at hvis du i længere tid skal på parenteral ernæring så, vil du få alt du behøver gennem poserne, sat i forhold til hvad du spiser selv.
Man plejer at blive fulgt tæt med blodprøver, hvis man får parenteral ernæring.

Riksen

Re: Sundhed gennem kosten med problem-ileostomi?

Indlægaf Riksen » 9. nov 2011 11:58

Tak for jeres svar :)

Det jeg forsøger at finde ud af er, om jeg kan lave en kostplan, hvor jeg får al næringen fra mad ved for eksempel at lave grøntsags/frugt-smoothies, supper, kun spise fint-hakket kød etc. Det skulle så stå i stedet for proteindrikke, vitaminpiller - og i sidste ende - erstatte den parentarale ernæring. Jeg mangler 'bare' en indsigt i, hvad der skal til, så jeg får nok af alt det, jeg skal have. Hmm, jeg tror jeg må forsøge at få fat i en diætist eller lignende - nogen anbefalinger?


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster