Temadag om kost og stomi

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Peter Sørensen

stomi og kost

Indlægaf Peter Sørensen » 3. dec 2005 13:31

Hej

På stomisygeplejerskernes hjemmeside ligger der nu er opdateret vejledning på dette link http://www.dsr.dk/msite/text.asp?id=69&TextID=8435

Den omhandler kun ileostomi fordi de har erkendt at det primært er den form for stomi der har problemer af og til, læg mærke til at man nu ikke længere siger "spis ikke og undgå", men istedet anbefaler at man spiser alt, men sørger for at gøre det mere fordøjeligt, med tilberedning og så videre.
F.eks champignon kan pureres eller hakkes fint hvis man vil have smagen.

Mandag holdt Coloplast et temamøde i København med Christel Christensen Holle der er diætist på Bispebjerg hospital, hun kom med et godt råd til os alle, vi anbefales i kampagner at spise 6 om dagen af grønt og frugt, har man problemer med det grundet sygdom eller stomi, kan man drikke frugt eller grøntsags juice istedet, 1 dl svarer til et stykke frugt eller 100 gram grøntsager , tilberedt frugt som ananas på dåse eller frugtgrød tæller også med.

Med hensyn til væske, skal man have 30-40 ml. dagligt pr kg kropsvægt,
al væske tæller, også spiritus kaffe og te, ved stort output eller diarre skal man selvfølgelig drikke mere, og tilsætte lidt salt for at opretholde
væskebalancen

kc

Kost erfaringer

Indlægaf kc » 20. jan 2006 23:33

Hej... Jeg er pige og har en ileo stomi og det har jeg haft siden juli 04... Jeg oplever ofte lange perioder med ubeskrivelig træthed endda så voldsomt at jeg nogen gange må sygemelde mig fra arbejde fordi jeg ganske enkelt ikke kan overskue det.. Nogle som har kendskab til speciel form for mad eller andet for det må jo være et tegn på at kroppen mangler et eller andet.. Det hjælper ikke at spørge sin læge af for han ved intet om kost og stomi......

Peter Sørensen

Indlægaf Peter Sørensen » 21. jan 2006 01:26

Hej
Uden at være læge, tror jeg du måske har B12 mangel
prøv at se i forummet under ileostomi B12

Du skal via en læge ,Forklar hvordan du har det så kan han sende dig til relevante undersøgelser.
Hvis din normale læge ikke ved noget om det så gå via stomiamb. eller ring til afdelingen der opererede dig.

læs på netdoktor om b12 mangel

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... gelb12.htm
_________________
venlig hilsen Peter

Kc

Indlægaf Kc » 25. jan 2006 14:49

Hej Peter... Tak for svaret.. Det vil jeg prøve.. :D


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster