kur og stomi

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
sisse7995

kur og stomi

Indlægaf sisse7995 » 26. jul 2009 15:13

Hej

Jeg har ileostomi og haf det i 3 år nu.

JEg spiser stort set alt, men oplever ofte jeg får problemer med stomien, jeg lækker, maden kommer helt ud, er slet ikke blevet bearbejdet og så kan jeg får propper i tarmen, så jeg får ondt i maven ( sker dog sjældent) :? . Jeg bøvler meget hvis jeg spiser grøntsager, her især champingon, rosiner, majs, gullerødder, squash, asparges, æbler, appelsiner, nødder, rugbrød med for mange kerner er heller ikke godt ligledes boller med for mange kerner.

har det faktisk bedst hvis jeg spiser hvid brød og ingen grøntasager :cry: hvilket jo overhovedet ikke er sundt...

Nu er situationen at jeg meget gerne vil tabe mig og syntes det er enormt svært når man ikek bare kan erstatte sin nuværende kost med gulerødder, æbler osv, som andre ville gøre. hvad gør i andre ?

Håber nogen har nogle gode råd til en kur når man har stomi :)

lige et tillægsspørgsmål er det normalt at det kun går knap 4 timer fra indtagelse af fødevarer til output ?

Peter Sørensen

Re: kur og stomi

Indlægaf Peter Sørensen » 26. jul 2009 16:10

Hej Sisse

De ting du nævner der giver dig problemer er faktisk lige præcis dem der omtales og kan give problemer ved ileostomi,i folderen som stomisygeplejerskerne har lavet http://www.copa.dk/download/stomiogkost_web.pdf

Mange af dem passerer også næsten ubearbejdede, også ved både colostomi og endda også hos folk uden stomi, især majs, rosiner og hele kerner futter næsten hele gennem systemet.

Du kan, for at få de gode ting fra mange af de ting du døjer med, blende dem i f.eks sovsen for at få smagen, og knuse de lange fibre, der kan lave fiberpropper.
Med hensyn til brødet så kan du få hvidt brød med højt fiberindhold.
Man kan købe brødtyper, der er bagt af hvid hvede. Når Schulstad gør det, kaldes det Levebrød. Kig efter det blå mærke med ordlyden ”hvid hvede” på pakkerne med boller og toastbrød. Levebrød har et lavt sukker- og fedtindhold samt et højt fiberindhold.
Der behøver ikke var synlige kerner og korn i brød, for at indeholde de sunde kostfibre.

Du kan dække en del af dit grøntsags behov ved at lave eller købe grøntsagsjuice.

Outputtet afhænger meget af hvor meget tarm du har tilbage,samt hvad du har spist og drukket,men de 4 timer ligger så vidt jeg ved indenfor gennemsnittet.

Prøv at snakke med din læge om du kan blive henvist til en diætist, og få lagt en kur der tager hensyn til stomien og din gennemgangstid, for at undgå at du havner i vitamin mangel.
Tag evt en kopi af den omtalte folder med, det er ikke sikkert at lægen eller diætisten er opdaterede på stomi og kost.

Med hensyn til lækager, så kan du måske have glæde af at prøve Dermacol stomikrave fra http://www.hardam.dk/ det er et helt nyt produkt.

sisse7995

Re: kur og stomi

Indlægaf sisse7995 » 26. jul 2009 16:43

Hej Peter

tusinde tak for svar.. var slet ikke klar over det med levebrød, kender mærket, men viste ikek det var fiber holdigt... det vil jeg da helt klart benytte mig af ... :)

Og der er ikke andet for end at jeg må prøve at blende de grøntsager i maden selvom det er lid kedeligt :D

tak for dine altid gode og brugbare svar


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster