kost til nyoperet stomipatienter

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
Gæst

kost til nyoperet stomipatienter

Indlægaf Gæst » 8. jan 2009 22:22

Jeg er social og sundhedsassistentelev og skal undervise i kost til nyoperet stomipatienter, men jeg kan ikke finde noget om dette. må man få alm. kost eller er der noget man skal være opmærksom på? håber at nogen kan hjælpe mig. Britt :)

Peter Sørensen

Re: kost til nyoperet stomipatienter

Indlægaf Peter Sørensen » 8. jan 2009 22:51

Hej Britt
hvis du går ind på http://www.copa.dk/brochurer-og-materiale/ kan du downloade kostbrochuren stomi og kost, til ileostomiopererede.
Det er en vejviser og kun vejledende.
Generelt kan langt de fleste spise samme kost som alle andre.

Gæst

Re: kost til nyoperet stomipatienter

Indlægaf Gæst » 8. jan 2009 22:56

Hej peter
Det har jeg gjordt men der står at man de første 14 dage har fået en kost med få slagger, men jeg ved ikke hvad slagger er, ? kan du hjælpe Britt

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: kost til nyoperet stomipatienter

Indlægaf Steen Samuelsen » 8. jan 2009 23:01

Hej Britt

I forbindelse med min egen operation fik jeg en god bog (ringbind) fra Coloplast. Den indeholder blandt andet også kostråd til nyopererede. Prøv at få fat i den. Sygehusafdelinger der udfører stomioperationer har også informationsmaterialer om kost efter operation.

Generelt til alle nyopererede er rådet om protei- og energirig føde så sår kan hele hurtigt op.

Derudover er rådet: spis sundt, spis langsomt, tyg maden grundigt og drik rigeligt.
Pas på med asparges, broccoli, nødder og lignende grove fødevarer da de kan give forstoppelse. Ved grundig tygning kan nogle stomister dog godt spise disse fødeemner.

Som for alle andre medvirker motion til en god peristaltik. Typen og mængden afpasses efter den enkeltes tilstand efter operationen og øges efterhånden som patienten er klar til det. Efter nogle måneder (3 - 4) kan man normalt motionere som alle andre (løb, svømning, cykling m.m.) men start langsomt.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Re: kost til nyoperet stomipatienter

Indlægaf Steen Samuelsen » 8. jan 2009 23:02

Hej

Slagger = ufordøjelige/svært fordøjelig dele af føden, f.eks. fibre
Med venlig hilsen ;-)

Steen

Gæst

Re: kost til nyoperet stomipatienter

Indlægaf Gæst » 8. jan 2009 23:27

Hej tak skal i have det var dejligt at i kunne hjælpe. Nu har jeg nok til min undervisning. :D Britt


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster