frugt og grønt med ileostomi

Generelt om kost og stomi, sæt ingen begrænsninger medmindre sygehuset har givet dem, ellers prøv dig frem
Forumregler
Læs flere råd i artiklen kost og stomi eller download brochuren med kostråd
GN
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. mar 2008 00:22

frugt og grønt med ileostomi

Indlægaf GN » 11. jun 2008 21:39

Hej,jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om,hvad I andre med ileostomi spiser af frugt og grønt.

Har hørt om ærter,majs,gulerødder,salat,ananas,blommer,appelsiner,advokado ka gi propper.

Hvad er jeres erfaring?

Jeg har prøvet baner flere gange,men det virker stoppende på mig,hvilket jeg også døjede med som barn.

Men hvad med jordbær og melon,er der ikke trævler i det???

Jeg har faktisk aldrig spist frugt,sys min mave fordøjer det dårligt,også grønt.
Men er begyndt ofte at ha ondt ved bugspytkirtlen og leveren.Fedt er hårdt for min mave,da jeg ingen galdebære har.Vil derfor gerne spise lidt sundere.

Men mit out-put er så fast,at jeg er nervøs for en del mad jeg ikke har prøvet med stomien.Ka nogen gange klikke posen af og vippe en (undskyld) pølse ned i toilettet og derefter sætte posen på igen.

Så vil jo nødig spise frugt og grønt der virker mere stoppende.

Glæder mig til at høre fra jer.

GN :D

Dorte73
Indlæg: 35
Tilmeldt: 28. dec 2007 16:32
Årgang: 1973
Stomi siden: 1988
Geografisk sted: København

Indlægaf Dorte73 » 11. jun 2008 21:54

Hej GN

Mavens reaktion på forskellige fødevarer er forskellig fra person til person. Iikke mindst hvis man har stomi. Selv spiser jeg alt - bortset fra popcorn og majs.

Umiddelbart tænker jeg, at du kunne have gavn af at tale med en diætist. Måske kan man få kontakt til en via dit hospital? Jeg er ikke ekspert i diæter, men jeg tror måske dine maveproblemer kunne hænge sammen med, at du netop ikke spiser så meget frugt og grønt. De indeholder jo ofte meget vand og fiber, som holder maven godt i gang.
Mange hilsner
Dorte
Ileostomi siden '88

Dorte NyJ
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23. maj 2008 15:58
Årgang: 1978
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Silkeborg, Østjylland

Indlægaf Dorte NyJ » 12. jun 2008 10:33

Hej GN,

Jeg tror efterhånden, at jeg har prøvet alle de fødevarer, jeg spiste, inden jeg fik stomi (også de trævlende), og jeg har ikke haft et eneste stop. Heldigvis, da det ville være lidt belastende, hvis jeg ikke kunne tåle frugt og grønt, da jeg er vegetar.

Der er stadig nogle grøntsager, som ikke bliver fordøjet helt, men sådan var det også, inden jeg fik stomi. Jeg tror, du må prøve dig frem med små portioner i starten, som du tygger godt, og så se hvordan det går.

Måske kan en diætist hjælpe, men min erfaring er, at de ikke altid er helt klar over, hvad der er godt og skidt, når man har stomi. Så jeg ville foreslå at tale med din stomisygeplejerske, da de burde være godt orienterede på kostområdet.

Held og lykke med det. Jeg håber, at du kan nyde nogle jordbær i løbet af sommeren :)

Mange hilsner
Dorte NJ 1978, Crohn siden 1985, stomi 2007

GN
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. mar 2008 00:22

Indlægaf GN » 16. jun 2008 19:14

Hej Dorte NJ,tak for hjælpen...min com har været gået ned,derfor er jeg først på nu.

Jeg har prøvet en diætist på Hvidovre,men det var ikke nogen cucces.
Hun ville bl.a ha mig til at ta nupo-pulver,for at ta på i vægt.

Så tror du har ret.En diætist er ikke altid en god løsning.

Jeg må prøve selv at komme videre. :D

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 17. jun 2008 18:22

Hej GN

Jeg har altid taget informationer og advarsler fra informationsmaterialer og fra stomisygeplejersken alvorligt, men jeg har også altid prøvet at se hvordan de forskellige fødevarer opførersig og hvordan min stomi har med at lade dem passere. Når jeg møder et risiko-fødemiddel spiser jeg lidt af det og tygger det grundigt og afventer så resultatet. Hvis det går godt og jeg ikke mærker noget, så tager jeg lidt mere næste gang jeg får det serveret. Selv sådan noget trevlet noget som asparges spiser jeg. Hvis det er i salater eller asparges fra dåse som har en tydelig fiberstruktur, spiser jeg kun lidt. Hvis der er nye hvide asparges, som er rigtig sprøde og som knækker når man prøver at bøje dem, så spiser jeg dem gerne, dog den tykke ende med forsigtighed.
Nødder elsker, især til jul og nytår, men de skal tygges grundigt, for ellers kan jeg mærke at de gerne vil klumpe.
Nu i jordbærtiden spiser jeg alle de jordbær som kommer på bordet uden problemer, dog kommer de små kærner hele igennem systemer, men det giver ikke nogen komplikationer.
Ananas spiser jeg også, men kun i små portioner og vel tygget.
Kogte gulerødder ingen problemer, men rå skal tygges godt og det gælder i øvrigt for alle grøntsager.

For hele tiden at holde maven velsmurt og velkørende spiser jeg havregrød hver morgen. Så får jeg tilført de nødvendige fibre og havregrøden "smører" tarmen og holder konsistensen i orden.
Med venlig hilsen ;-)

Steen

GN
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18. mar 2008 00:22

Indlægaf GN » 17. jun 2008 23:23

Hej Steen
,mange tak for dit meget fine beskrevne indlæg.Det betyder meget for mig at høre hvordan i oplever mad/stomi,når jeg har det svært med mad. :D

Jeg sidder her "igen igen" med smerter i maven,hvilket jeg døjer en del med.
Tror jeg ville være lidt modig,hvis ikke jeg altid har ondt.
Nå jeg må være optimist,tro på det bedste. :D

Men skønt at du ka spise alt!

Måske skulle jeg overveje at prøve havregrød.

GN

Steen Samuelsen
Indlæg: 355
Tilmeldt: 13. sep 2007 14:39
Årgang: 1947
Stomi siden: 2007
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Steen Samuelsen » 18. jun 2008 11:07

Hej GN

En nem opskrift på havregrød:

1 dl havregryn
3/4 dl rosiner
2 dl vand

kommes direkte i den dybe tallerken som sættes i microbølgen i 2 minutter for fuld tryk.

Når det er færdigt røres der lidt salt i efter smag og til sidst lidt sukker oven på.

Det er nemt og ingen ekstra opvask.

Drik rigeligt væske til/efter. Jeg drikker 30 cl letmælk og 25 cl te til min morgenmad.
Med venlig hilsen ;-)

Steen


Tilbage til "Kost og stomi"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster