FAP - gravide med arvelig kræftrisiko skal hjælpes bedre

Polypose er en arvelig sygdom, der rammer ganske få mennesker. Den medicinske betegnelse for sygdommen er "familiær adenomatøs polypose" - forkortet FAP. Sygdommen viser sig ved, at der på indersiden af tyktarmen og endetarmen udvikles et utal af små gevækster - polypper. Uden behandling vil en eller flere af disse polypper med tiden udvikle sig til en kræftsvulst.
Forumregler
Få råd og vejledning om FAP. Du kan også downloade en brochure om FAP fra Stomiforeningen COPA
SusanneJ
Indlæg: 12
Tilmeldt: 24. jul 2008 10:35
Årgang: 1964
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

FAP - gravide med arvelig kræftrisiko skal hjælpes bedre

Indlægaf SusanneJ » 31. mar 2014 21:07

Under en cykeltræning i 2013 blev jeg, på baggrund af tv2's indslag med Lise Pedersen, ringet op af tv2 nyhederne, som ville høre, om jeg havde kendskab til andre kvinder, der havde været i samme situation eller noget, der ligner.
Så er det, at Interessegruppen FAP giver mening. I løbet af 15 minutter blev der skabt en kontakt, og et nyt indslag med en anden vinkel blev "født".
FAP er en arvelig risiko for tarmkræft. Hos de fleste bryder den ud i teenage-årene. Hos andre først op i alderen. Den rammer meget forskelligt, da det afhænger af, hvor på genet fejlen sidder. Dertil skal også liges siges, at FAP ikke kun rammer kvinder.
Jeg ønsker for Lise, at hendes ønske bliver opfyldt. For mit/vores vedkommende var det ikke aktuelt at tage stilling til enten ægsortering eller abort. Jeg vidste på det tidspunkt ikke, at jeg har FAP.
Det glæder mig, at der kommer mere fokus på FAP.
Indslaget kan ses her:
http://common.tv2.dk/mpx/player.php/adt ... derne.html

Tilbage til "F.A.P. familiær adenomatøs polypose"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster